|
|
|
|---|---|
|
Jag förstår inte alls vad som händer med min bil. Har en e46:a och har de senaste, 2 veckorna märkt av vibrationer i ratten. Det som gör det hela lite märkligt är att det inte alltid känns. Man kan köra en 15 min sen börjar det vibreara lite grand och detta acceleras sedan mer och mer så skakningarna blir kraftigare. Ratten (eller bilen) börjar även dra till höger. Bilen har gått cirka 10 000mil. Finns det något som brukar bli slitet vid de milen eller? Vad kan det annat troligvis vara? Farligt? Tyvärr har jag inte mer information rakt av men om någon har någon mer fråga som behövs för at hjälpa mig ska jag försöka svara. tack på förhand. | |
|
Länkarmarna brukar väl ge sig? // Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
| Hmm okej, är det ett större ingrepp på bilen? Så man vet ungefär vad det kommer innebära kostnadsmässigt om så är fallet. | |
|
* Bromskivor skeva? Sletna? * Obalans i däck/fälg? * Skeva fälgar? Länk |
|
| frågan är om vibrationer i ratten är det som märks först när länkarmarna börjar ge sig? Märker du några konstiga "klonk" från framvagnen? | |
|
Framhjulslagret kan ha gått. E |
|
|
Nej inga klonk från framvagnen. Skeva fälgar känns det inte som, jaghar inte kört på något och det har ju inte varit problem innan, en fälg kan väl inte bara bli skev av sig själv, då måste vi väl prata riktigt dålig kvalite. |
|
|
Låter misstänkt likt en kärvande broms. Vanligt fel att bromsklotsarna inte löper fritt i oken pga smuts/rost! Putsa med stålborste etc och kontrollera även ev kärvande bromscylinder! Lycka till! |
|
|
Hej Ekan! Jag hade ett liknande mycket knepigt fel på min e46 här före jul. Det jag märkte var vibrationer i ratten som började ibland om jag körde 100+(ensam och på natten, inte alltid alltså...knepigt värre!). Dessutom måste jag köra i ca 15 min innan de började. Tog den till min verkstad och vi provkörde tillsammans utan några vibrationer alls...så klart:-). När vibrationerna uppstod så brukade jag stanna bilen och ha den på tomgång ett par minuter så försvann de. Till slut hittade jag det själv, det var ett litet läckage vi slangen till servopumpen som gjorde att när servovätskan blivit varm efter ca 15 min körning, samt att jag körde 100+ vilket skapar lite turbulens under huven så remmen till servopumpen får lite olja på sig och börjar slira lite stötvis dock bara när jag körde på natten med extraljusen tända och ensam med stereon på järnet. Lösningen var en ny slangklämma, men jag ska nog byta remmen med då den fått olja på sig annars blir jag väl stående snart. Ska också säga att jag började misstänka servopumpen då jag stannade bilen en gång och kände att det liksom ryckte i däcken då den stod still, men vid körning blir det ett väldigt rytmisk vibration och när det var som värst känndes det som man fått punktering. Lycka till med felsökningen / Micke |
|
|
mixmaster_atv: Alla förslag jag fått in verkar väldigt bra (hm bra är kanske fel ord när man pratar om ett fel på bilen) men ditt är i princip exakt det fel jag har. Som du sägfer så händer det enbart om man är ensam, så jag är den enda som känt av felet. |
|
|
Ok, enklast är väl att kika under huven vid servopumpen och se om den är lite fuktig. Jag hade sett tidigare att min läckte lite grann men tänkte inte först på att det kunde vara det då läckaget låg "bakom" remmarna men kör man fort blir det turbulens under huven så oljan sprayas omkring. Det räcker med väldigt lite. Hade bilen inne på service dagarna efter jag upptäckt vibrationerna först gången och bad dem kolla servopumpen extra noga men inte ens de tyckte det lilla läckaget var något att bry sig om! /Micke |
|
|
Jag skulle nog ändå börja med att kolla upp skicket och balanseringen på framhjulen. Det kan vara så enkelt att en balansvikt har lossnat, eller att däcket har tappat balanseringen i samband med slitaget. Kolla givetvis att hjulen är ordentligt åtdragna i samband med detta - ett löst hjul kan orsaka vibrationer! Dåliga bärarmsbussningar, spindelleder eller stötdämpare kan leda till att du känner vibrationer som annars skulle dämpas bort (mindre obalans eller lite skeva bromsskivor etc.). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt rätt Johan B, det mest troliga bör ju kollas först. Jag blev bara lite entusiastisk när det liknade mitt tidigare mystiska fel. Kan vara slask, modd eller is som satt sig på insidan av fälgen med. Vid högtryckstvättande får man kul mönster på insidan av fälgarna som kan ge obalans. /Micke |
|
|
Bultarna har jag givetvis kollat, likaså att trycket i däcken är rätt. Av de olika svaren jag fått verkar det ju som många troliga orsaker. Jag var ute och kikade under servopumpen innan och tyckte själv inte att den såg fuktig ut. tyvärr är mina kunskapr kanske inte de bästa vad gäller att mecka med bilar, men ringde förre ägaren och han lovade kolla noggrannare på den åt mig på torsdag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.