AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.610

Sänkning e34 Touring

Sida 1 av 2
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Är det skillnad på touringen & sedan modellen när man ska köpa sänkningssats..

Jag är bara ute efter sänkning i fram eftersom jag har nivåreglering bak..

Har ni några ideér om hur mycket man kan sänka i förhållande till storleken på hjulen.. har kollat på 18 & 19"

Vilka märken är prisvärdast? ska man bara köpa kortare fjädrar?

/Patrik

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tycker att du ska köpa BMW Original Sportfjädrar som sänker ca 20mm fram. Dock så är det troligt att du redan har dem på bilen då du har nivåreglering. Men värt att kolla upp! Touringen har något kraftigare/hårdare fjädrar pga tyngden, men sedan fjädrar passar också.

/Per
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
20mm.. det låter lite för den är hög i fram! hur ska man kunna kolla upp vad som sitter på bilen idag?

/Patrik
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag sänkte min nu, stod 40 fram, 20 bak på fjädrarna -i helvete heller! Blev nog 80-90 fram och 40-50bak, jävla pissfjädrar (G-power), väghålningen helt ok, men jag kan glömma Roskilde o husvagn... orkar/hinner inte meka tillbaka orig. fjädrar nu, men den dagen stagen skall bytas i framvagnen, åker orig sportfjädrar på, fattar inte det har sänkt E34 innan med bl.a. Jamex (som sägs vara skit) och det blev kanon!

Är det samma diameter på bmws sportfjädrar? nån?

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, diametern är samma på original fjädrar som sportfjädrar.

/Per
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Hur svårt är det att byta fjädrarna? inte behöver man väl ta bort hela benet så man måsta lufta om systemet & sånt va??

FD-Ormen: varför köpte du fjädrar från G-power om du varit nöjd med Jamex & micro??

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej CoSmoZ! det är inget svårt att byta fjädrarna om du är lite händig,du behöver INTE ta bort rör mm,dom kan sitta kvar.
Gå in på www.forza.se där har dom godis...
Köpte Bilsteindämpare+H&R fjädersats,du får med fjädrar som är anpassade för nivåreglering,har ej satt dit dom(ännu).

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
CoSmoZ: Hade de liggandes nya kartong (har en helt del "bra att ha delar"), fick de för länge sen, de skulle åkt på min förra E34, men då hittade jag inte kartongen...

Har bl.a. en hel uppsättning har nya Bilstein sport sänkdämpare till E34, liten M vinge till E36 mm.(ej till salu) Fan vet vad jag sparar de till, nån gång kommer de till anv.

Grejen var att jag skulle byta dämpare fram på min 520, och när man ändå håller fjäderbenet som en bäbis, kan man likaväl sätta dit ett par nya fjädrar och jag hittade mina nya G-Power.

Det är absolut inga dåliga budgetfjädrar, men de höll inte 40 resp 20mm, det är det som gör mig sur, annars är det inget att klaga på, tillsammans med nya bussningar i bakvagnen, är 520:n plötligt inte så tråkig längre, får se hur mycket mer jag orkar byta på den, det är trotts allt en bruksbil...
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
CoSmoZ- I fram beror möjligt byte på vilken motor dina sänk fjädrar är till. Tex. väger en M60 mer än en M30 vilket påverkar fjäderna hårdhet. Är dina sedansänkfjädrar till en 525i så är allt fridens...(utgår ifrån att det är din touring du vill sänka).
Bakfjädrarna fungerar nog inte. Du har helt andra fjädrar i bak på en touring med nivåreglering än till en sedan utan.

Lycka till!
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Jag har inga fjädrar i nu läget.. så jag tänkte inhandla till sommaren för nu är fronten hög som ett hus..
Bak skiter jag i sänkningen eftersom man kan ju lura nivåreg. men vart kan man köpa sänkningsats fram till en Touring-95 till ett bra pris?

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
halvgute:
Det kan strula med bakfjädrarna - jag vet!!
Det sitter gummibussningar i original stötdämpare (nedre fästet) och börjar bulten att snurra där i är det bara att värma med gasen som hjälper. Då blir dämparna odugliga (bussningen smälter) och du ryker på att köpa nya diton eller som jag Bilstein bak också. Mumma tänkte jag. MEN de fjädrarna som är anpassade efter nivåreglering sänker inte 10mm ihop med Bilstein-dämparna utan snarare 40-50mm. Blir rätt lågt tycker jag.
Fram sänktes bilen runt 40 mm som utlovats.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Gå in på nätet och kolla! det finns en uppsjö med företag som säljer "godis".....

Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej Kidde! ojdå! du hade otur..jag bytte för c:a 1 år sedan lagring på höger fjäderben (vulkning kass)fick loss nedre bussning med fem svordomar,utan gas,(brukar vara c:a 15 st.fast jag är bilmek..:)
Den vänstra väntar på min första svordom...
Jag är fast besluten på att byta dessa fjädrar (iallafall nu med ett par öl innanför rocken;)!!!

9/7-05 Ullevi
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kidde-
Har du pluggat din nivåreglering? Om inte, och du tycker din bil e låg kanske du är intresserad av ett byte med mina m-chassie fjädrar?
Danne

- H U M A N R A G E -
Kidde har pluggat.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tror du micke att Kidde skulle vilja byta ändå? Jag har inget behov av nivåregleringen!

- H U M A N R A G E -
Ingen aning, maila honom.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
får väl göra det då! Ska du till Elmia?

- H U M A N R A G E -
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
ingen som har tips vart man kan köpa framfjädrar till ett bra pris till en touring 525??

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
CoSmoZ- Du bor ju i Uppsala! Kolla upp firman som importerar Greencotton filtrerna vid BÖRJETULL. Kommer fasen inte ihåg va de heter, men kan ta reda på det om du vill.

- H U M A N R A G E -
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Bor i Enköping,, inte Uppsala det behöver inte vara nära men ett bra pris är alltid kul att få!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.