|
|
|
|---|---|
|
Hej! hur mkt tror ni att bensinförbrukningen ökar om man kör på 18tums fälgar istället för 16tum på en 728ia e38? Peter | |
| Det beror nog mer på däcksbredden är på fälghöjden. Tror inte gör så mycket ens då | |
|
Kör nu på 225/60/16 runt om Funderar på att sätta på 245/50/18 fram och 265/45/18 bak. |
|
|
Ytterst lite max 1 dl/mil. På mina M5or så har det inte blivit någon skilnad alls med 235 runt om och 235 fram och 265 bak. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Visst gör det skillnad. Jag har två uppsättningar och nog går det tyngre med 18"-arna alltid och skulle tro att det gör knappt en dl per mil som M femman sägre. Verkar vara märkliga dimensioner på däcken du har, för E38/728 skall de vara: 215/65R16 eller 235/60R16 (jag har de senare) så dina 60-profilare är litet för smala och följdaktligen lite för små i omkrets och hastighetsmätaren blir en glädjemätare. Skall du gå upp till 18" och olika fram och bak (har detta själv) skall det vara 235/50ZR18 fram och 255/45ZR18 bak så de du funderar på är för breda och därmed något för stora som omväxling så hastighetsmätaren kommer att visa för lite - pass upp! Förutom skillnaden i bensinförbrukningen så går bilen dessutom helt olika. Med 18" verkar det vara mer grepp men den är mycket livligare och roligare att köra men samtidigt lite mer krävande då släppet är mindre progressivt och mer plötsligt när det kommer, fast det är ju därför vi har ASC/DSC... Med 16" uppträder bilen mycket mer som en komfortkryssare. Jag har också ett par teorier: 18" kräver att hjulupphägningen är i absolut toppskick för att bilen skall komma till sin rätt. Eventuelle skavanker och slitage känns tydligt - jag vet då jag har helrenoverat hjulupphägningen runt om. Med 16" så döljs eventuella skavanker mycket bättre. Den andra är att med 18" så sker slitaget på hjulupphängngen snabbare då de större hjulen väger mer och de lägre däckssidrna gör att de blir större krafter i upphängningen då däcket flexar mindre. Mvh Björn |
|
|
M femman: har provkört med fälgarna nu iaf, kändes jäkligt bra:) //Danne Länk Länk |
|
|
Angående rullomkretsen på 225/60/16 jämfört 215/65/16 så skiljer det -1,3% och såvitt jag vet får det inte skilja mer eller minde än 5% Mvh Peter |
|
|
daol: Kul att du är nöjd! Tack för bilderna föresten. Det blir nog ruskigt snyggt! Dunlop däcken är de bästa jag har kört! Några problem med skärmkanterna? M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
nja, däcket är kant i kant med skäremn men tackvare att det fjädrar upp in så går de bra, men kommer inte kunna sänka bak, så ska försöka sänka lite fram iaf.. ska fixa bättre bilder sen när alla fälgarna ligger på:) //Danne Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.