AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
757

Vill haRecept på bättre ljud E-39 Limo

ricjo
Som rubriken lyder:

Har buisnesspaketet,med cd´n.Dvs ingen lågnivå i stereon.

Så här har jag tänkt!

Byta framsystemet till ngt mycket bättre!
I med en baslåda,demontera bort skisacken.Slutsteg till basen,ta lågnivån från bakhögtalarna osv.

Skulle nu vilja ha hjälp med vad för grejor jag skall slänga i.

Skall behålla original huvudenhet!
Är ute efter ett Bra ljud med gung i.

Så ni som har erfarenheter av att bygga ljud i e39 limo:

Ge mig ett bra recept!!! Alla förslag välkommnas. Ekonomiskt sett har jag tänkt mig en kostnad på runt 10K i material.

Robsarve
Rekommenderar helt klart att du skaffar ett fyrakanalssteg till att driva både framsystem och bas med, som t.ex vårt Pluspaket Länk.

Men berätta gärna med om vad du lyssnar på och vad som är bra ljud för dig så kan vi råda dig bättre!
Trevliga paket han har, båtflyktingen, och till bra priser...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej,

Om man har DSP på en E39 och vill byta fram systemen (diskant, mellan och bas), finns det bätter alternativ är OEM?

Tack på förhand!
george
Robsarve
Det korta svaret är nej.

DSP och Professionalsystemen använder ett "slutsteg" med en kanal per högtalare och aktiv delning till dem. DSP´n använder dessutom frekvenskompensering till de usla Nokia/Harman högtalarna som sitter där, så ev högtalare som skall monteras i måste låta ungefär lika dåligt. Och det finns det inga eftermarknadshögtalare som gör.

Det jag brukar rekommendera till bilar med DSP eller Professional är att byta ut steget till något annat.

Phoenix Gold (som jag jobbar med) har ett 5.1 bilbiosteg som får plats där orginalsteget sitter och är mycket lämpligt för dessa anläggningar i samband med högtalarbyte. Har man navi så finns då oxå möjligheter att få surroundljud med DVD eller Xbox.

tycker Erik
ricjo
Lyssnar på de mesta i musikväg,rock,pop m.m.Har tidigare ägt både saab och volvo med deras största ljudpaket monterade och varit nöjd med detta ljud....

Hoppas därför att man kan förvänta sig minst lika bra eller helst mkt bättre vid ev uppgradering.Trots användandet av original buisness enhet.....

Robsarve: Du verkar ju ha kunskap/erfarenhet om detta,Vill ha ett komplett recept på vad man bör inhandla för att bli belåten...

Mvh Ricjo

Robsarve
Det paket jag föreslog i ursprungsposten är ganska lagom. Spelar skorna av alla orginalpaket och passar utmärkt för din musiksmak. Om man lyssnar mycket till jazz och körmusik finns det bättre högtalare än ZR-kiten, men till pop och rock sitter de som handsken.

Det du behöver i övrigt är en hög till lågnivåadapter (om du inte vill följa mektipset för lågnivåutgång), kablar och gärna en låda till basen. 30 liter sluten fungerar fint bakom skidluckan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.