AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
993

528i -85 rycker och går på 5cyl.

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!

Jag har fått ett smått irriterande problem. Det är min första 528 jag har, så jag är inte så insatt i hur motorn funkar än. Dock har jag meckat en hel del M20 och 735-motor.

Bilen, en 528 -85 går dåligt. När jag startar den på morgonen när det är kallt går den på bara 5 cylindrar, och rycker hemskt mycket när jag kör. Likaså är soppaförbrukningen fruktansvärd.
Jag har ca 3 mil till jobbet som jag kör varje dag. Efter ca 2 mil går bilen bra, precis som om någon trycker på en knapp.
Om jag startar bilen när den är kall, kör 2km, stänger av motorn i ca 1min för att sedan starta den igen så går den perfekt. Men om jag istället kör motorn på tomgång så går den dåligt. Tar säkert 20-25min innan den går bra.

Bilen står i varmgarage på jobbet, och historien upprepar sig även när jag ska hem.

Det som är lustigt är ju det att den går bra, om jag kör en kort sträcka och stänger av motorn en stund och sedan startar den igen. Men om jag kör motorn varm, så dröjer det 2 mil motorväg innan den börjar gå bra igen.

Även sen när motorn går bra, går den på 5 burkar efter 5500varv.

Det jag bytt hitills är fördelarlock/rotor, tändstift, tändkablar, topplockspackning, kamaxel, kamkedja, vippor. Har även hällt i en flaska redline i tanken utan resultat.

Börjar snart tröttna. Den drar 1,6 liter milen lugn blandad körning, mest motorväg.

Någon som har några tips?

Det verkar ju ha med temperaturen att göra på nåt sätt. Soppa får den, den smäller ordentligt ibland när man motorbromsar/växlar.

Mvh Johan.

ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
kolla upp tändingen ..brukar smälla vid sen tänding
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Tändningen har jag svårt att tro, eftersom den ju går bra när den är varm, eller när man kört nån km och sedan stänger och och startar den igen.

Kan det bero på att spridarna duschar dåligt? Att det blir en stråle istället för dusch, eller att dom kanske inte stänger ordentligt.

Tändningen sköts väl från databoxen? Det sitter iof en vacuumklocka på fördelaren. Någon som vet vad den gör? Den ställer väl isf om tändningen efter ca 3000 varv, inte på tomgång?

Mvh.
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
nybytt stift eller..kolla om om stiften är kolsvart,,kan vara bränsletrycksregulatorn som hänger sig,,testa att ta lös returslangen och se att det kommer soppa,,,blir regulatorn tät får spridarna ett högre öppningstryck,(högre co) (drar mer soppa)
jo
135
jompiz
M535i 86
525ia m-sport 2003
hej! min betede sig nästan likadant byte tempgivaren den blåa sitter på termostathuset ifall du har en sån, ifall den pajar så blir databoxen förvirrad och skickar massor av bränsle eller inte. sen byte jag luftmasseventilen + stift. sen gick den klockrent. tempgivaren kostar 290:- hos bmw.
men kolla det nickerberg sa också.

m.v.h jompa
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jo, jag har bytt stift. De gamla var kolsvarta och lite fuktiga. Bilen hade stått på tomgång någon minut innan jag bytte.

Vacuumslangen till sopparegulatorn är lite dålig. Kanske kan ha med det att göra? Vad händer om jag provar att plugga den? Ger den maxtryck hela tiden då, eller ger den ett lägre tryck?

En av kontakterna på en av tempgivarna (den gula) är sprucken. Om jag lossar kontakten när motorn går så stannar motorn direkt. Kan det kanske vara den som glappar eller ger dålig kontakt?

Det verkar som den får för mycket bensin. Den drar nämligen ca 1 liter/mil vid motorbroms i 60km/h när motorn är kall/går dåligt. Iaf vad ekonomimätaren visar. Den drar 0 liter/mil vid motorbroms när motorn går som den ska...

Ett annat problem jag har är att tomgången svajar väldigt mycket. Ibland dör bilen. Men ibland så går den som den ska, stabil tomgång på ca 850-900rpm.

Mvh Johan.
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
om man tar bort vacumslangen som går till regulatorn så ökar trycket,,,,trycket ska väl ligga på 3bar tror jag..
har du kollat så att det kommer bränsle till returen
jo
135
jompiz
M535i 86
525ia m-sport 2003
ta bort tomgångsventilen (sitter på insugslangen) spruta i tex 5-56 smörj den så att den går lätt. hjälpte på min.

m.v.h jompa
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
kolla så att spjällkontakten är rätt inställd,,(ska klicka när spjället stängs)
Har du letat efter läckor i insuget, med startgas?
Om det läcker mellan toppen och insuget kan läckaget minska när materialet sväller när motorn blir varm.
Just att den går på 5 cyl. på tomgång men på alla när du öppnar gasspjället + ryckningar tyder på tjuvluft.
Borde kanske inte ge så mycket ökad förbrukning, men det stör ju motorns gång hela tiden så billigare går den säkert inte heller av det.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Den går på 5 cyl hela tiden, ibland känns det som 4a. Den rycker även vid motorbroms.

Jag har testat att spraya startgas utan resultat.
Usch va jobbigt :-(
Har du testat att byta tempgivaren om inte så gör det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.