AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
643

Tysklandsköp, momsfritt? Garanti?

Jag är på gång och ska köpa en 330i som är registrerad 02-2003.
I annonsen står "MWSt ausweisbar". En bekant nämnde att han kände en företagare här som kunde ordna så att momsen avlyftes. Han skulle då ta 60% och jag få 40%. Är det ngn som känner till förfarandet. Är det det svenska företaget som är köpare och som säljer till mig sedan? Brukar de ta så mycket?
Det står att bilen har "Europlus-Garantie". Gäller det i Sverige? Bilen har just passerat 2 år. Om inte garantin gäller, är det någon som lyckats avtala t.ex. 3 mån garanti dvs, händer det något inom den tiden så betalar jag reparationen, skickar ner fakturan till firman som återbetalar till mig.

Hälsningar

Anders
Nu svarar jag själv på detta efter att ha kollat upp.

Om man har med sig en företagare ned vid köpet så går detta tydligen att genomföra. Det är han som köper den och säljer den sen till dig. Han kanske tar 60% för detta och du får 40. Det kan ju ge över 10 000 för dig om bilen kostar över 200 lakan.

Jag har nu lyssnat med företaget "EuroPlus Garantie" i Tyskland, som sköter detta. Garantin gäller bara för en tyskregistrerad bil. Tas den till Sverige så gäller det inte. Garantin gäller i ett år så det är ju en värdefull försäkring. Om man som svensk köper en sån bil, så kan man försöka få dem att lämna samma garanti till dig. Det verkar som om bilfirman nu kommer att ge mig detta. Men då måste man ha ett papper från dem som talar om vad som gäller (på engelska helst). Om de inte vill ge det så borde det vara en anledning till prutning eftersom det då är ett sämre erbjudande för en svensk. Läs här om garantin Länk

Hälsningar

Anders
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Det låter inte som en bra idé att blåsa staten på momsen, troligtvis kommer du att åka på svenskmoms då, den är 25% istället för 16%....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.