AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.372

ABS-problem - att läsa av felminnet

Sh
13
Shaba
523i -00 M-optic, Individual Color
Hej, ABS-lampan har börjat lysa. Att läsa av felminnet och kolla vad som är fel kostar 495:- på BMW-verkstaden i Malmö. Jag tycker detta är dyrt och helt oacceptabelt. Tror ni att man kan få denna typ av hjälp någon annanstans i malmö-trakten?

Tack på förhand!

/Shaba
PS. Nästan på väg att bojkotta BMW ... avskaffa bilen ...har haft BMW i de 6 senaste åren men nu är det ingen glädje längre att köra BMW ... det är bara att betala onödiga dyra reparationskostnader och samtidigt bli bemött av tuffa och otrevliga människor på BMW.
Det var ett billigt pris, på BMW i Helsingfors 89euro!:(

Antagligen är felet en ABS sensor, eller eftersom du har E39 kan det också vara ABS modulen. Sensorn är rätt billig, men modulen är ca 1000€, men vill inte skrämma upp dig med 95% säkerhet är det nog ett lätt fel som sensor.
Plumber
495:- på aukt. verkstad är inte mycket att bråka om.
Du åker BMW inte skoda.

Hej Hopp!
Hade samma problem, fixade det förra veckan.
Det va sensor som hade pajat, hela kalaset gick på 1800:-

Det kostar o ligga på topp!!

///Schumi
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
495 är billigt är i prisnivå vad en allbilverkstad tar.
Uppkopplingsavgiften mot DIS kostade visst 960 kr i Skövde :)
för att släcka en airbaglampa.

///MVH Hasso
Länk
Sh
13
Shaba
Det är både dyrt och onödigt. Denna typ av åtgärd kostar 20-25 Euro i Tyskland. Det enda de gör är att koppla in datorn och läsa av en felkod på max fem minuter. I äldre modellerna dök upp själva felmeddelandet på displayen och man kunde ta rada på felet utan att behöva åka in på BMW-verkstad. Men de vill inte längre ge ägaren gratis info, de vill ha betalt ... det här är mer intressant ...

För drygt två år sedan lyste airbag-lampan och BMW ville ha 3000:- för att fixa det, nämligen riva upp passagerarstolen och byta sensormattan, som de påstod att det var fel på. Jag försöker att förklara att det kan vara kontakten som är glapp ... "kontakten kommer att bytas ut i samband med byte av sensormattan, inga problem", säger personalen på BMW. Han förstår alltså inte poängen att de i första hand kan kolla kontakten innan de börjar riva upp passagerarstolen. Jag vill inte riva stolen, utan i stället vill jag koppla bort den från systemet och släcka lampan. Konsekvensen skulle då bli att aribaggen utlöstes oavsedd om något hade suttit på den platsen eller inte, i fall det skulle hända något. Nej, det kan vi inte göra, sa personalen på BMW. Vår pollicy tillåter inte det, sa han. Ja, just det, deras policy är bara att mjölka BMW-ägarna, that's it.

/Shaba
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Är väl bara att du åker till Tyskland då , nu är det ju så att DIS och andra diagnossytem skiljer på kabelfel/kontakt och sensormattefel så är det indikering för att sensormattan är felaktig så har redan signalen passerat kontaktstycket fram till den canbus som sitter precis innan sensormattan som känner av om någon sitter där och att mattan är hel.
Det funkar så här.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Jag betalade 1400kr juli 2004 för byte av abs-sensor inkl avläsning av felminnet på Förenade Bil i Malmö. Själva sensorn kostade 670kr vill jag minnas. Ett pris som man får acceptera om man kör BMW. Tycker man att 495kr är för mycket för avläsning av felminnet bör man överväga att sälja bilen till förmån för cykel eller något billigare.
Har för mig att BMW Sverige debiterar minst 30min på samtliga reparationer. Möjligt att Tyskarna debiterar exakt enligt taxameter. Annars är reparationer och service ungefär lika dyrt både hos svenska och tyska BMW vad jag läst mig till på forumet.
Sh
13
Shaba
Tack för alla era kommentarer! Nu känns det faktiskt mycket bättre och jag är lugnare efter att jag fått höra er synpunkter :-)

... men jag tycker fortfarande att BMW bör överväga sin "policy" och acceptera t ex ett sådant fall (dvs kunna koppla bort sensormattan). Detta kommer ändå att dokumenteras (som information till nästa ägare, eller försäkringsbolaget) på BMW. Jag vill ha min frihet att kunna bestämma hur MIN bil ska fungera. Jag vill att airbaggen ska utlösas även om ingen sitter i passagerarstol vid olyckstillfälle.

hasso, tack för infon ... det är inte så att jag åker till Tyskland så ofta, jag har en bekant som jobbar på BMW i Tyskland ;-)

/Shaba
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Shaba: Urkoppling av sensormattan är enbart tilllåtet om man byter till stolar utan sensormatta och det är direktiv från BMW AG.
Men jag kan hålla med dig om att man borde få bestämma själv, då det enbart är i besparingssyfte för försäkringsbolagen, men inte för kunden.
Det är ju en baggis att koppla bort den själv om den krånglar och släcka lampan.

///MVH Hasso
Länk
Sh
13
Shaba
hasso, "baggis att koppla bort den själv"? Hur? Är det inte så att man måste avregistrera enheten i systemet? Väldigt nyfiken!

/Shaba
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Läste du inte länken i föregående inlägg ??

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.