|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst igenom arkivet här på forumet ang bygge av 2,7 motorn. Men några frågor återstår. 1. Jag har hört att man kan ha volvokolvar från någon av deras B- motorer? Är det någon som har koll på det?? 2. Vad ska man ha för topp till 2,7L bygget?? 3. Vad för kamaxel ska man ha till 2,7 L bygget.?? (Både med och utan Turbo) Tacksam för svar. tobina@ektv.nu MVH/Tobbe Vill Turbokonvertera min 320 -86 (E30) | |
| 2) toppen ska vara från 325 alltså från m20b25 | |
|
Vet inget om att använda volvokolvar, men om det finns med rätt diam (84mm), rätt komphöjd och kolvbult så varför inte? Varför kan man dock fråga sig, då man kan använda M20B25 orginalkolvar (325i) eller M42 (318is) tror jag. (Dessutom M50B25 kolvar från motorn utan vanos?). Det beror ju lite på vad du ska göra med motorn? Vill du sugtrimma eller ska du överladda? Tänker du köra med dieselveven eller ETA varianten? Angående kamaxlarna beror det ju också på hur pass vilt du vill trimma. Generellt gäller ju mer duration, desto vassare kam (mer effekt) och (tyvärr) smalare effektregister. Vill du ha en maskin som inte pendlar för mycket på tomgång och med bibehållen körbarhet brukar rekommendationen vara max omkring 280 grader. Skillnaden mellan sug och turbokammar ligger främst i nockvinkeln (separation mellan insug och avgas loberna). Sugkammar brukar ha mindre nockvinkel, alltså mer överlapp (insug och avgas öppna samtidigt) för att öka på fyllnadsgraden. På en vass motor kan den bli till och med bli över 100% på detta vis. På en överladdad motor är det bättre med större nockvinkel och därmed lite eller inget överlapp alls. Detta för att fyllnadsgraden bestämms till största delen av att luft/bränsleladdningen är trycksatt (Fyllnadsgraden blir av övertrycket över 100 %). Då är det inte bra om det "trycks igenom" färsk luft/bränsleblandning direkt ut i avgasporten. Mer reservation för div. felaktigheter!! ;) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Det blir följande vitala komponenter: 1 st motorblock från 325. 1 st topp från 325 6 st kolvar från 325 6 st stackar från 320 el 323 1 st dieselveaxel Sen om jag ska köra med turbo eller inte, det är frågan?? Har inte bestämt mig ännu. Ska ha bilen till Buz & Banbil. När man ska Buza med bilen så är ju Turbo kanon. Men på bana så är det utan turbo som är trevligast. Så vi får se halt enkelt. Det där med Volvokolvar undrade jag bara över för att dom är i så fall billigare tror jag. Vill bygga 2,7L motor, med eller utan turbo???? |
|
|
Här kommer en sammanställing av lite olika kompressioner jag räknat ut (på 325 e30 kolvar), kan ju vara bra för dig att veta: Om du använder kat kolvar (8,8:1) så landar kompet på 9,4:1 om du planar blocket (ca 2mm) så att kolvarna vänder vid samma blockhöjd som innan. Tar du inte ner blocket blir kompet 8,0:1, vilket ju är lagom för en hygglig överladdning. Detta brukar folk dock avråda ifrån har jag sett, då klämspalten (sk. "squish") blir lidande då kolvkanten vänder för långt ner i loppet. Det funkar säkert hyffsat, men är inte optimalt alls. Motsvarande siffror för ickekat kolvarna (9,7:1) blir 10,4:1 och 8,6:1. Om man ska använda 325 e30 kolvar vid överladd verkar det bästa vara att svarva av kolvtoppen lite, och se till att kolven vänder vid samma blockhöjd som innan. Annars finns det kolvar från både 318is och någon (utan vanos?) modell av 325 e36 som ska funka utan allt för stora moddar. Ska dock tillägga att jag inte planerat min motor för turbo, så jag har inte tagit ställning till vad som funkar bäst i kolvväg i detta syfte. Har hela tiden planerat ett sugbygge varför org. e30 325 kolvar varit mitt självklara val. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Tack för den infon!! Det är ju alltid olika bud från olika personer. Man kanske skulle byga två motorer. 1 st 2,7L sugmotor & 1 st 2,7L turboladdad. Så har man så man kan byta när man vill :-} Vill bygga 2,7L motor, med eller utan turbo???? |
|
|
Ingen som hört det där med volvokolvar??? --- Vill bygga 2,7L motor, med eller utan turbo???? --- www.dnstrading.se |
|
|
Här är ett svar som är lite gammalt. Jag vet att kolvar från någon 70-tals bmw 3.2L passar exakt på en volvo B20 motors vevstakar. Sedan behövde man bara borra upp volvo blocket några tiondelar, för att kolvarna skulle passa, då fick man 6.5:1 i komp. Jag har själv en sådan motor med en flygplansturbo stående i källaren nerdammad. Jag hade den i en volvo P1800 -71 med insprutning. Nisse |
|
|
..och det hjälpte mig mycket när det gäller Volvokolvar på BMWstakar i ett 325-block!!?!?!!? Men tack ändån :-) --- Vill bygga 2,7L motor, med eller utan turbo???? --- www.dnstrading.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.