|
|
|
|---|---|
|
Såg att oljenivån var lite dålig i min M3a -94 igår. Och har lagt märke till ett ljud som kommer om ja öppnar huven o lyssnar. Ljudet är svårt att beskriva, skulle i princip kunna vara nån plåt som skaver, men de låter nog som det kommer från övre delen av motorn. Oljenivån ligger strax över min nivån. Har planer på att byta ut den snarast... Sen är det nåt ljud som låter precis vid start, men försvinner när man gasat till lite grann. Tror de försvinner om man bara låter han gå några sekunder med... Man blir ju lätt lite orolig när man vet hur mkt de kostar att laga dessa bilar ;) | |
hampe m3 |
e det ett lätt metaliskt vässande ljud, som en metal orm? :) i Fronten av motorn?? |
|
Ljudet som låter precis när du startar motor är vanosen. Den försvinner så fort motor bygger på oljetryck eller när du gasar på(Inte att rekomendera om motor är kallt men det kanske vet du redan). Detta ljud är helt normal men det kan variera från exemplar till exemplar. Det andra ljudet metalist vet inte... men Det är kanske inte så bra om du åker med så lite oljan i bilen, bytt olja och lysna igen (har du hör detta ljud forrut?) tror inte att någonting kan gå sönder pga lite olja i motor om det är inte att du har åkt i 200 blåst en längre period. Du måste tänka på att M-motorer låter mycket och särskilt inte så fint på tomgång, ingenting att jämföra med t.ex. M30 silkenrent ljud ... M.V.H Maurixt |
|
|
Som Maurixt säger så är det ena ljudet frrån vanosen, och det är väl i stort sett lite vanons rasel på alla M3:or. Det andra ljudet vet jag inte heller, om olje nivån är ÖVER min nivån, så SKA det väl inte vara nån fara, men som sagt, byt olja, och häll i så det iaf är över medel på stickan.. 7liter ska jag ha i min, kör sen lungt och fint några mil så försvinner nog ljudet. Det kan ju även bero på vilken olja som är i, och inte på nivån, är det Castrol tws 10/60?? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
om ja ska vara ärlig så vet ja inte vilken olija som e i just nu. Den blev servad i slutet av förra året, sen har den stått vinterförvarad. Vilken olje ska man ha i? Ringde till Rh:s i Södertälje, en aukt. Bmw verkstad, de brukar slänga in Castrol 0/30 som sitter i nyare bilar, de skulle ha 1750kr för de jobbet. Sen hade de iofs nån annan olja som va lite tjockare, de beror på hur man kör sa han... Ja vet ärligt talat inte vilken olja som ja vill ha, vet inte vilken som e bäst me andra ord. |
|
|
0/30 låter som en ny avancerad Long-Life olja. Den ska nog inte sitta i en M3 -94. Det har ju tom varit otaliga diskussioner på AP om man ska ha syntet eller mineral olja tom i M3 E36... Jag använder i M5'an TWS 10W60 och en bättre olja får man väl söka med ljus o lyckta. Däremot i 330'an används BMW's vanliga longlife, som är tror jag 0W30. Men eftersom du kör endast på sommaren? Så akulle jag hälla i en tjockare olja. I Instruktions boken står det garanterat vad som ska vara i. |
|
|
Det SKA vara Castrol Tws 10/60 i M3 E36!! Missljudet kan bero på att du inte har rätt olja, skulle rekomendera att byta olja till ovanstående snarast, och sen köra lungt med den några mil...så ska du se att missljudet försvinner...eventuellt. MVH: Henrik ///M3 |
|
| Om bilen är kall så går ju luftpumpen igång och blåser in kalluft i avgassystemet. Det kan låta som ett metalliskt väsande ljud. Det försvinner efter ca 3-5 min när motorn blivit varmare. | |
|
Har du inte bytt oljan sedan du köpte bilen?? Jag säger alltid detta: *Bytt alltid olja efter du har köpt en ny bil. *Snåla alldrig med oljan, köpt den bästa som finns. En billig olja eller fel sort i en M-motor är inget alls bra kombination..... mvh mauricio |
|
|
Köp te,x Mobile 1 5w-50 eller en bra castrol olja och byt oljan själv detta är mycket enkelt...då sparar du ca 1000kr tror det går i ca 7-7,5L ink filterbyte lycka till! |
|
|
får tacka för alla svar.. tror de ramlar på Castrol Tws 10/60... Vore ju shysst att lämna in så de resetar inspe. lampan me, samt att man får kvitto o hela de köret. Min har bara gått 7400mil, så de skadar inte me riktiga servicar som e gjorda hos auth bmw service verkstäder. |
|
|
Hittaden denna länk med: Länk samt Länk De talar för sig självt ;) |
|
|
Då återstår bara frågan..... Vart köper man Castrol TWS 10/60 till bästa pris ;) Hört nåt om 245kr/Litern... Kan fan inte stämma.. |
|
| Länk | |
|
Om du kör bilen på vinter , kanske castrol 10/60 blir det lite för tjock för att användas men jag forutsätter att du inte kör bilen på vinter!!! MVH maurixt |
|
|
Castrol Tws 10/60 kostar 182kr/l på mekonomen tror jag. Min lokala Bmw verkstad tar 150kr/l. Inte så farligt ändå. Det är en dryg 1000 lapp med filter. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Det är lite kul, för ja gick en kurs på jobbet ganska nyligen ang. just oljor mm. Där tog vi upp biltemas oljor, det har ju varit mkt snack om deras kvalite mm. Det visade sig att biltema har exakt samma olja som Statoil har i deras egna. Allt hänger på vad oljan har klarat för standards mm, utöver det så är de i princip samma sorts olja. Det som skiljer sig är väl olika tillsatser va ja vet.. Men men säger alla att man ska köpa Castrol TWS så får de väl bli så ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.