AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.693

Chockhöjning av premie på m5

Sida 1 av 2
Jag har min M5:a försäkrad hos Trygghansa. Ifjol betalade jag ca 12000/år för helförsäkring. Nu när bilen snart ska ställas på så ringde jag dem å frågade vad årets premie var. Snacka om att jag fick en chock när de sa att den skulle kosta dryga 26000.
Kan de verkligen höja premien så mycket på ett år?
/Lidberg
E
1.156
E
320 ci cab -04
Ja, och enda tipset är att ringa runt och försöka pruta ner hos andra bolag, gärna ett bolag där du samlat dina andra försäkringar samt är kund i. Sen kan dom ha en massa bra rabatter om man har villagarage osv osv.

Det finns en anledning till att M bilarna är så hejdlöst billiga att köpa .. och det är de hejdlöst höga ägandekostnaderna - främst försäkringarna.

E
Jag har ringt runt nu och kollat. Billigast (Eller minst dyrast) var LF. De ville ha 10900/halvår. Nästan dubbelt mot vad man betalade förra året. Snacka om hög milkostnad då jag kör ca 700 mil med den om året.
lidberg; Kör du den nu på vintern? Annars kan du ju ställa av den för vintersäsongen om ha garageförsäkring.

Länsförsäkringar har rejäl rabatt om du har bostaden hos dom, priset blev lägre med bostad/bil än enbart bil för mig, kolla om det är samma för dig.

Mvh Stephan
Stephan735i: Bilen är avställd nu, så jag har bara gargeförsäkring. Trygghansa chockhöjde även den. De ville ha 4800/år.
Jag har hemförsäkringen hos LF och även som bank.
Jag kollade med LF även ifjol och då ville de ha ca 19000 med alla rabatter.
/Lidberg
lidberg; Vad vill LF ha i år?, Förstår din frustration helt och hållet, försäkringsbolag borde införa mer varierad premie i stället för som nu låta bilmodellen avgöra nästan hela priset, öka kraven för att få en lägre premie, till exempel satellitspårning borde sänka din premie, rätt mycket, det tycker åtminstone jag.

Mvh Stephan
Trygg Hansa sänkte min premie med 200:-. Det är tragiskt hur man bollas runt av försäkrings bolagen.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Stephan735i: Det står i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Länsförsäkringar är nog billigast i helöa Sverige bland de mer seriösa bolagen. Jag har mina bilar försäkrad hos dem.

------
Länk
Länk
lidberg; Sorry svarade för snabbt.

Grodan; LF är separata bolag, och kan därför inte garanteras vara billigare på alla orter, för mig har aldrig LF varit billigast till exempel.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det går aldrig att säga att ett bolag är det billigaste. En försäkringspremie baseras på ett antal olika parametrar, bl a:
* Specifik bil (varje bolag för egen statistik för respektive modell och har i regel en grundfilosofi att respektive modell ska bära sina kostnader)
* Ägarens ålder, kön, boendeform, ort, område i ort, parkering, etc.
* År med körkort, skadefria år
* Årlig körsträcka
* Andra försäkringar i samma bolag
* Import/sv-såld (gäller vissa)
* Gäller just nu (om 2 månader så kan priserna förändrats med 50%)
+ finns säkert fler som jag glömt

Ovanstånde gör att man aldrig kan svara på frågan "Jag tänker köpa en 325:a, vilket bolag är billigast?" eller liknaden som ofta förekommer här på forumet. Det bästa är givetvis att ta regnr från den bil man intresserad av och själv ringa runt till bolagen. Har man inte hittat "sin" bil än så ta regnr från en annan snarlik så får du åtminstonde en fingervisning om vad det kommer att kosta.

lidberg: frågade du TH vad som var anledningen till höjningen? Det känns ju som dom medvetet vill bli av med M5:an som bilmodell.

___
BMWCS #5157
Programmer: Jag gjorde tyvärr inte det. Jag blev så paff att jag inte visste vad jag skulle säga. Jag fick ett brev från dem härrom dagen att de höjt premierna på personbilar.
Jag citerar:
Den senaste genomgången av premieintäkter och skadekostnader visar att kostnaderna är för höga. För att komma tillrätta med detta finns två alternativ. Antingen att vi höjer premierna eller försämrar försäkringens innehåll, till exempel genom att undanta vissa typer av skador. Försämringar vill vi inte göra.
Därför höjs premien på bilförsäkring, i vissa fall blir det fråga om kraftiga höjningar. Av försäkringsbrevet framgår din nya premie.

Visst kan man förstå att de har fått högre skadekostnader, men att höja en premie med nästan 120 procen tycker jag är sjukt.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
lidberg
har du kollat tennant
kolla deras sida du kan räkna ut direkt vad det kostar
tennant.se.
skilde 42 på en helfös på e-46 mot andra försbolag värt ett försök allafall
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
sorry skall vara 4tusen
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Premieuträkning

Fordonet finns på Tennants spärrlista. Detta innebär at vi endast erbjuder trafikförsäkring.

E-post kundtjanst@tennant.se
Telefon 08 / 544 766 00
Fax 08 / 753 61 71
Webb www.tennant.se

Är det bra om man får detta svaret på deras hemsida??? =)

Länk
Tennant gillar inte "motorkraftiga" bilar dom var dubbelt så dyra på helförsäkring jämfört med alla andra bolag som jag hörde av mig till, dock inte Trygg Hansa som jag inte befattar mig med, jag tycker inte det är okej med 40% högre premie bara för att bilen inte kom till Sverige som ny, därför kommer jag aldrig bli kund hos dom för någon produkt!

Mvh Stephan

Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
stephan
dyrare fäsäkring på importerade bilar har de flesta fösbolag
det är mer regel än undantag.
jag kollade upp med en 330 ci iof bara 231 hp men på den skilde det mellan bolagen skulle få ge 7250 helf om året och det tycker jag verkar helt okey.trygghansa lf och folksam var inte ens i närheten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TH var billigast till min 540-01 tydligen en modell som inte var speciellt skadedrabbad just då i allafall därav den "låga" premien
7300 kr var orsaken sa dom.De andra bolagen var helt övertygde om att TH räknat fel :) skilde iofs 2500-3000kr inte 10-15.000kr. Men som sagt vad som kommer till nästa år vet man ju inte.

///MVH Hasso
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
AAARRRGGHH har också varit med om "hux flux nu är din bil minst 100% dyrare" tänk om dessa upptåg genomsyrade övriga samhället.-I morgon kostar- mjölk 16 kr, bensin 22 kr, biobiljett 200 kr bigmac&co 80 kr, 33:a cola 20 kr nämen så kan man väl inte jämföra Daniel.f... Nä de klart!!!!!!!!!!!!

-Never feel sorry for yourself.-
Korak; När jag föräkrade min bruks 540 förra månaden, var det bara enstaka bolag som var dyrare på senare import, min andra 540 hade jag med som referens, hos Salusansvar var den billigare än den Svensksålda som jag också frågade på, medan bruks 540 hade samma pris som den Sv-sålda, så min erfarenhet är inte att priset är högre på senare importbilar utan att det nästan alltid är detsamma som för Sv-sålda.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.