AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.501

Tips till en 18-åring?

Sida 4 av 5
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jonte_smte:
Självklart har man inte som mål att krocka, det har nog ingen männsika men ändå inträffar det många olyckor varje dag. Att man sen oftare råkar ut för trafikolyckor när man är ung med nytaget körkort är fakta. Sen kan man inte rå över andra trafikanter, du kan lika gärna bli påkörd i sidan vid sväng eller något liknande och då sitter iaf jag gärna i en så säker bil som möjligt.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ztephan:
jag håller med, jo ja får nog göra så! kolla runt vad det finns att hitta i min klass å sen köpa bara det är en e36 =)
ser att du har en 316i
va tycker du om den då?
den känns inte väldigt långsam eller nåt?
ifs lär inget göra det för mej eftersom d e min fösta bil :P
bu
193
burner
M2 lci -18
Måste bara lägga mig i, har kollat runt efter "bilen" i över ett år nu, visst var det nära att man köpte en 325i -92 (e36) i april förra året och den var svensk såld och en ägare samt gått under 10000mil vilket var väldigt bra och bilen i övrigt var i bra skick nackdelen var att den var ej nerlackad mm men den var ju grå-silver så det gjorde inget tyckte jag, men jag var först att kontakta säljaren sedan så var jag bara lite sen att bestämma att jag skulle köpa den (dvs på avstånd bor i Östersund själv och bilen fanns någon mil utanför Ängelholm) men grejen var att jag var tvungen att låna pengar av farsan då för att kunna köpa den och tror priset var 38000kr för den, men den var i fint skicka alltså mm. Men då hann i alla en annan kille före mig att bestämma att köpa den oxå på avstånd så jag tror jag var en halv dag sen där bara, men kollade sedan mera på försäkring mm och såg att det kostar ju en hel del att äga en 325a också så då insåg man att en mindre motor var ett bättre alternativ. Så då kollade man runt och en 318is var det man var ute efter men blev till slut en 318i -92 röd. Som jag förövrigt köpte och hämtade nu i söndags !!! och det är min första bil mm och gillar den starkt. denna var i typ samma fina skick fast den fanns här i stan så det var 10min bil färd för att kolla på den så det var helt ok. Den är special beställd från BMW från början med sänkning och nerlackad mm och M3 kjolar mm, och vinge samt något sport-pak. på. Så jag är jäkligt nöjd, och inge rost och är som nästan i ny skick sa en (rally) förare och han jobbar med bilar mm så till mig sa han när han kontrollerade bilen åt att köp direkt!!! Dock så längtar man efter sommarn så man kan få känna på den rätta känslan och måste säg att den är jäkligt pigg för att ha så få hästar trodde den skulle vara segare än vad den är, har tidigare kört rätt mycket 528t -98 och den är det drag i men tycker min 318i känns rätt bra och samma bmw feeling i min som 528an faktiskt! så mitt tips är att sikta på en 316i eller 318i eller 318is om du hittar någon i fint skick. Och välj inte första bästa utan kolla runt lite och ha tålamod det har jag lärt mig!

Lycka till!

/Philip Nordlander,

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
burner:
välkommen hit!,
trevligt att du hittat en bil du är nöjd med, några bilder på den?
btw. snälla dela in långa texter i stycken, gick knappt att läsa texten ovan:)

Håller för övrigt med ztephan om att priserna på många E30 modeller är på tok för höga. Även om det är underbart trevliga bilar verkar än del säljare glömma bort att det är nästan 20 år gammla bilar odm ska sälja...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bu
193
burner
M2 lci -18
Tackar.. oj såg det själv nu=) men visst skall tänka på det tills nästa gång. Har inga bra bilder på den just bara några dåliga i mörker som säljaren har tagit men skall försöka fixa i helgen dock så är min kamera i synafrika just nu med syrran som fick låna men får ta med mobilen istället (den har i alla fall 1,3megapixel).

Ps! någon som vet om man kan infoga bilder i forumet så dem syns och ej som länkar? (tänkte på min banner sign)

/Philip Nordlander,

Länk
Burner:
jo det var det ja kom fram till också att d blir för dyrt med försäkringar å sånt på "6-orna"så jag har väl kommit fram till ungefär samma sak som du! bmw 316i 318i kanske tom 318is.
aa jag skulle gärna också se lite bilder på din bil :)
hur mycket betalade du för den?

/Leo
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Magico:
Jag är mycket nöjd med min 316i. Jag gillar e36 väldigt mycket så risken är väl att man är lite partisk :-)
Min har gått ca 27 000 mil så jag har fått byta en del slitdelar som t.ex. stötdämpare fram, bussningar, spindelleder, ljuddämpare mm (har ägt bilen i drygt tre år). Förutom detta går den riktigt fint.

316i har 102 hk efter -94 och 100 hk före -94. I de flesta fall är det fullt tillräckligt. För normal körning behöver man inte mer.
Vid omkörningar, körning med mycket folk/packning i bilen och mer "aktiv" körning är det dock lite snålt med effekt.

Jag skulle vilja sammanfatta det som en klart förnuftig bil som både är billig och rolig.
spela roll om man är partisk ;) jag gillar också e36 :)
jo men det äör nog bra för mej att inte börja med så många hästkrafter kanske spec nu i d här vädret! det kan ju bli "lite för kul då" =)
hur långt är det ok för en 316 att ha gått när man köper den?
bu
193
burner
M2 lci -18
Kan tillägga att min är svensk såld och två ägare, jag blev den tredje då. Jag betalade 30.000kr prick, men då hade jag ett väldigt fint ex plus allt de jag kunde önska mig typ, den har AC mm men visst hade det varit bäst om det hade varit en 318is men denna räcker gått som första bil i alla fall =)
Man kan sladda rätt bra eller nästan för bra ändå så det är lugnt de!

Men skall försöka fixa bild till helgen som sagt.

/Philip Nordlander,

Länk
låter skitbra :)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Jag ställer mig också i ledet för dem som förespråkar E36 318i/is. Hade själv en 318i från 92 som första bil, hade den ungefär ett år, den rullade på väldigt väldigt bra. Enda "problemet" jag hade på 3000 mil var att byta bensinpump. Sedan den sedvanliga servicen förstås.

Efter ca ett år så köpte jag en 325 av samma årsmodell, något upphettad med bl.a. ett special byggt avgassystem och allmännt sportigare. Det var ett stort kliv vill jag lova mellan fyran och sexan, men jag upplevde dock mycket mindre besvär med fyran.

Jag rekomenderar starkt en 318i, gärna i någon fin kulör i kombination med fina fälgar och ett allmänt fräsch och orginellt utseende så kommer det tillfredsställa dig ett bra tag framöver.

Men som sagt, sexorna spelar i en annan division, tyvärr göra fösäkringen och reparationerna också det. Men att börja med en 318 är ett bra val och absolut tillräckligt om du ska använda bilen till vardags. En 318is vore ju det absolut ultimata för dig, slipper du som sagt kamrems byten, något piggare motor och dessutom coupé modellen. Men som sagt så är 318i limo ett utmärkt val det också.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>Magico, jag delar med mig av lite erfarenheter efter 1 månad med min 2:a BMW:

Ja det var synd att man inte visste om detta med kamremsbytena innan man köpte sin 318i men jag vet inte om det hade hindrat mig. Nu är den ju bytt så de va de. Ska göra oljeservice nu oxo. Min är svart och inte nedlackad men det passar ändå helt ok faktiskt, just till svart.

Jag har en 50-örings yta med rost på bakluckan, precis i nedre hörnet, till vänster om regplåten. Detta kanske är ett känt "rosthål"?

Ska byta huv- och baklucke-emblem då de ärgat lite.

ABS-lampan lyser så förhoppningvis är det endast en av givarna som skall bytas.

Det klonkar lite vid hål i vägen. Vet inte om det är bussningar eller stötdämpare som sjunger på sista versen men man får underhålla lite efter hand.

Ngn tidigare ägare hade kastat i ett batteri på 55Ah så det gav ju upp nu när det var -19° och man fick köra ngn sekund på startmotorn. Införskaffade ett begagnat, laddat o belastningstestat 65Ah på Folksam Auto för 200 kr.

Gasdämparna som håller upp motorhuven är slut så det ska införskaffas så fort man kan vara ute o pyssla lite i vårvärmen.

Endast handtvättning är det som gäller. Skall polera upp den nu oxo innan tjejen ska åka med den på sin 1:a träff. Annars allt kanon. Snittar 7,5l/100km, hyffsat "pigg", billig i försäkring och BMW-känslan finns där! Fin in- och utvändigt trots sina 21600 mil. Gav 25000.

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
300+
som sagt en 316i eller 318i å om mkt tur kanske en 318is =)
okej det låter sjysst! men hur mycket har du fått lägga ner på allt det där? hur mkt kostar kamremsbytet?
....försäkring är nog den största anledning ja inte köper en 320 och uppåt =)
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
200kr rostfix.
200kr nya emblem.
200kr beg batteri.
200kr beg huvkolvar.
700kr oljeservice.
700kr ny ABS-givare.
1800kr ny kamrem.

4000kr totalt. Det enda ja prutade på (2000kr) vid köpet var ABS-givaren. Resten har jag faktiskt upptäckt efteråt. Så det gäller att kollar noga efter allt. Visst är den billig behöver ju inte allt funka men man måste ju räkna med felen i priset.

Ang. 320, det är inte värt den skillnaden i hk/kr i merkostander. Du kommer ju köpa ngt roligare lite senare i livet! ? =)

Du har ju hamnat hos ett mycket treligt märke och bland goda vänner här på en av de bästa bilsidorna i världen!

/// B-O
ok det var ju en del men inget överkomligt!
skall ta me min polare han e jävligt bra på sånt där d kollar han =)

ja det får jag verkligen hålla med dej om! alla är väldigt trevliga här! å det är en väldigt bra sida jag kommer nog trivas bra här i framtiden! spec när min bmw är inhandlad =D
då lär ni se många trådar där jag frågar om hjälp ;)
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
300+.vad gör en skyddsvakt?? jag anar att det är inte som väktare som går runt med en ficklampa..

behind every great man there is a great bmw
heheh d satt jag också å tänkte på! d va sånt lurigt ord :P lixom mittemellan väktare och och ngt annat ;)
eller så kanske det är livvakt typ? :)
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
vi får vänta på förklaringen..med spänning.

behind every great man there is a great bmw
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Bevakar skyddsobjekt (samhällsviktiga anläggningar och militära objekt).
Väktare måste se brottes begås för att få gripa.
Skyddsvakt får gripa om han misstänker en ev. GM för vissa brott typ skadogörelse, spionage, mm. Så visst kan skyddsvakten knalla runt med ficklampa, det enda som skiljer till utseendet är brickan. (ser ut som en ordningsvakts-bricka ung.)

Sen är jag väktare i grunden och jobbar som det oxo.

Personskydd tror jag att jag håller mig i från! =) Måste kunna ut o gasa med mina BMW i många år till. Nu längtar man verkligen att ställa på M3:an! Fast jag hade kunnat köra med 318i året runt...

/// B-O
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.