AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.499

Tips till en 18-åring?

Sida 3 av 5
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Magico > Jag har haft en 318is -94 och måste tillstå att det är en rolig bil som är hyffsat billig i drift.
Motorn har en trevlig karaktär och går snålt om man kör lungt.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Magico: Vad är det för fel på gamla karossen då? De går att få riktigt snygga de med! Är själv ganska nöjd med min. Se bild:

Bilen:
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Även om E30 är en himla rolig bil så tror jag att en E36 är en bra förstabil, Den är många gånger säkrare vid än olycka än vad E30 är vilket ej ska glömmas bort vid bilvaletspeciellt om det gäller förstabil). Självklart ska man kunna ha kul i en E30 och busa runt i snö osv. men om man har ekonomi till att ha en E36a som vardagsbil skulle jag satsa på det!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Carl L: det är absolut inget fel på gamla karossen! bara att ja blivit så fäst vid nya! tycker den e grymt snygg å e bara jätteglad att ja har råd att köpa en själv :) å din va snygg!
´
men ja håller lite med Andersson faktiskt =)

Tryggve: ja skulle väldigt gärna köpa en 318is men det har jag ej pengar till :) eller ja kan väl inte tänka mig att 25k räcker eller?
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Magico..för 25'000kr är det svårt att hitta ''nyare'' model av bmw som E36 i bra skick..satsa på E30 modeller,de är riktig fina och det finns massor med stylade för små slantar... du kan säkert hitta en ok 325 E30 för de pengarna.

lycka till..
Länk

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Dragolito:aa den va grymt snygg!
synd att den va i malmö bara =(
Ed
31
Edderf
535 D Touring - 11
Har du kollat möjligheten att importera en 94:a ?
Kollade lite snabbt å hittade en 94:a svart 17000 mil för 2200E = 20K sen kostar det ju en liten slant att ta in den, men du får den nog för under 25K som du vill + att du kan ta med dig lite vingummi eller nåt hem.

(Försöker länka) (Länk

Diesel luktar gott
SpineKracker
Ett tips bara...
Se upp med annonser där annonsören inte skrivit ut sitt riktiga namn, där bara mobilnr anges, mycket felstavningar och annat som luktar skumraskaffär.
T ex den Dragolito länkade till skulle jag nog inte köpa.

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Den Tacklucka....

En FIN e30 325 skulle jag knappast tro att man får för 20-25k?

E36 318 / 316. Gå efter skick och hitta en så fin som möjligt. Stirra dig inte blind på årsmodell eller miltal.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ett KUL val är ju en 318is 16V E30!
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
andersson_csi
man går ju inte ut för att krocka.....
en 316i eller 318i är ju inte direkt någon räser orginal.....

///325///
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Men det funkar ju. Körgädjen finns där ändå och som 18-åring är väl ekonomin nog så viktig. Sen kan man ju byta upp sig efter ett tag, för byta bil är ju förbaskat kul :)
Hehe nä ja har sett många annonser som känns väldigt tvivelaktiga,
jag tror det bästa nästan är att köpa av någon här på forumet faktistk har jag kommit på!
för här är ju alla intresserade av bmw och knappats misssköter sina,
å sen om nån skulle lura mig så skulle ju ja självklart skriva det här och det är ju inte så kul för den personen :)

Edderf: nej jag har inte kollat, men tror du verkligen att ja kommer hamna på 25'? ja menar det kostar ju en del att ta sig dit! jag måste nog ha med mig ngn som är mycket bilkunning för att inte bli lurad! sen måste jag ju regga om den! jag ska få hem den också!
ifs kan ja ju fylla bilen med öl å liknande =) å kanske tjäna en slant på det men jag tror itne att det väger upp?
någon som vet om det gårt att komma på 25' om bilen kostar va 20'?

Mvh =)
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Alltid vanskligt att balansera på gränsen, Magico. Ha marginal. Något kanske måste åtgärdas, en service göras osv.
Bmwlundqvist:
jo jag vet :) ja har mer pengar än 25 ca 11 till och dom är till sån och försäkring men ja vill inte köpa bil för mer än 25 för ja kan behöva lite soppa och så också!.. tror d blir svårt på mindre faktistk! =)
du tror asså itne på att importera?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ok, då förstår jag situationen bättre, men att importera bilar i låg prisklass finner jag tämligen onödigt, då kostnadera oftast vida överstiger förtjänsten, dessutom finns det gott om E36:or i sveriga också. Att man KAN hitta en 94-> E36 för runt 2000-2500 euro på mobile.de (har ej kollat själv) är ju ingen garanti att de bilarna är något att ha. Bilarn längst ned på prisskalan av en modell tenderar ju att vara de sämsta tyvärr(med få undantag) Det gäller i tyskland såväl som i sverige.

Det propageras ju en hel del för sexorna, visst är de jäkligt trevliga, men da jag ägt en E36 318i (-91) VET jag att även de är förbaskat kul att köra. Inte slö heller (beror på vad man jämför med, men 318 var vår andra bil vid sidan av en 855GLT 170hk och jag körde hellre 318) och BMW-körglädjen sitter där som den ska. Går billigt, ca 0,75, billig att försäkra, serva, reparera minus för täta kamremsbyte. Senast jag gjorde kamremsbyte på en M40 kostade det 1800:- på BMW.

Tipset är väl att provköra och bilda sig en uppfattning. Kan ju inte direkt sticka under stol med att 328:an var roligare än 318 dock.
Bmwlundqvist:
jo det var så jag tänkte också, har hört att det inte är så stor ide om man köper bil för mindre än 75000.

jag tror att just nu väljer jag lite mellan en 316i och en 318i,
hur stor är skillnaden i effekt? jag har sett skillnaden "på pappret"
å då tycker jag inte att det är så stor skillnad.. men är det det?
det skiljer ju bara 13 hk?
känns 316 som en mycket klenare bil?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Tror att det är viktigare hur bilen är skött / körd / underhållen hur pass pigg en E36 från tidigt -90tal känns.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Magico:
Skillnaden mellan 316i och 318i är inte så stor. Verken effekt- eller prismässigt. Tipset från mig är att leta efter "rätt" fyrcylindrig modell och inte i förväg bestämma vilken du ska ha.

Att välja e36 ("nya" karossen) istället för e30 (äldre kaross) ser jag som ett klokt val även om det kostar mer. E36:an är enligt min mening en bättre bil. Bättre komfort och modernare konstruktion, även om e30 är rolig att köra. Det är väl dock inte det enda som räknas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.