|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Magico: jag mailar dig! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
| va menar du med darkhorse? =) | |
|
M femman om du har skickat redan har det inte kommit fram, min ´hotmail är dålig det är litre problem med den. skicka isf till "leonard-holm@tyko.nu" =) |
|
|
Är det kamremsbyte var 4000:e mil på min 318i? /// B-O M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min:Länk |
|
|
Magico, darkhorse = en vinnare som ingen räknat med. Dvs. 318is är en bortglömd modell som lite oförtjänt har fått stå i skuggan av sina sexcylindriga syskon. Billig, låg försäkringspremie (i princip samma nivå som 316i och 318i), bra prestanda, välbalanserad = allmänt trevlig och bortglömd bilmodell. 318is har dessutom kamkedja, vilken håller bilens livslängd normalt sett. 316i och 318i innan 1994 har kamremsbyte var 4000:e mil = mycket dyrt i längden! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
300+ ja det stämmer bra! _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Magico: Du har mail! M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
| Mitt tips blir att du ska satsa på en 318is... då får du 140hk och sportutrustning, till priset av en 318 (försäkring, skatt då alltså). Inköpet är inte heller dyrt. | |
|
Jo ekis det är ungefär va ja vill ha, em 316i eller 318is typ... men det är nästan bra för mig att inte ha så många hästkrafter bakom mig! å sen är det så svårt att hitta specifika bilar tycker jag! iaf på blocket! |
|
| Länk | |
|
aa den va jävligt nice! men den kostar för mycket! har inte råd att "ha" bilen om ja köper för mer än 25' typ... :/ men om jag hittar en fin 318is för det priset så :) går det inte att trimma en 316 lite då? till typ 120 hk eller ngt kanske? |
|
|
318i har 118 hästar... Jag skulle som sagt undvikit tidiga 316i och 318i (innan 1994) eftersom de har M40-motorn som inte är den bästa konstruktionen. Det är mycket vanligt med sliten kamaxel och vippor i de motorerna. Minsta slarv med oljebytesintervall och/eller dålig oljekvalitet, så har du dessa problem som ett brev på posten i de motorerna. Dessutom måste kamremen bytas med 4000-milsintervall i de motorerna. Slarv med kamremsbytet kan resultera i kamremsbrott och dyr ventilsallad som följdfel. 1994 fick 316i och 318i M43-motorn som är en mycket bättre konstruktion - kamkedja som inte behöver bytas alls i normalfallet och rullvippor som inte sliter ner kamaxeln. Dessutom lite högre vrid och lägre bränsleförbrukning! Men en 318is är som sagt det jag främst skulle titta efter! Inte så lätta att hitta, och priserna varierar kraftigt. Många begär fantasipriser, men då blir de sittande med sin bil... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: 318i M40 har 113 hk 318i M43 har 115 hk se modellguiden _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Mugge, det stämmer - jag var lite snabb på tangenterna och tänkte på 318... :o/ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: ja skulle gärna köpa en som är nyare än -92 men ja tror knappt jag har sett ngn -94 inte till mitt pris vill säga:... jag ska kolla på "m femmans" bil i nästa vecka tror jag! han har en 316i -92 ja tror att han har skött den bra! men om du vet ngn som ska sälja en som e nyare så visst..=) Mvh Leo |
|
| Tror att det blir svårt att få en 94-> för 25k. | |
| aa ja vet! men ja vill ändå ha nya "karossen" så jag köper nog en 92 -> d e inte alls omöjligt! | |
|
Han inte läsa hela tråden så min idé kanske redan är avhandlad !? Jag skulle nog dock satsa på en 318is från -90 eller -91 med 16 v, pigg, billig i drift, mycket bil för pengarna.... Då kan du dessutom köpa ett riktigt fint ex : ) |
|
|
Okidoki, men kolla skicket på kamaxeln noga för det är tyvärr ett vanligt problem på dessa motorer! (helst bör du lyfta på ventilkåpan och inspektera skicket) Räkna även in kamaxelremsbytena i driftskostnaden - det kan löna sig att köpa en nyare bil även om du kanske måste lägga till några tusenlappar! Lycka till med bilköpet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B:tack så mycket för hjälpen ja ska kolla på det! =) Bistec: jo men ja vill så gärna ha den "nya karossen" å ja antar att det inte är det på dom? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.