|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Börjar med att berätta att jag HAR ANVÄNT sökfunktionen men ej hittat alla svar jag är ute efter... Är spekulant på en 525 tdst -93 som enligt bilregistret är en tds men som enligt samma register "bara" har 85kW. Det betyder att bilen egentligen är en td vilket också VIN-koden säger att den är. Alltså har förmodligen en miss begåtts vid registreringsbesiktningen då den importerades hit 1996. Nu till frågan, vad skiljer mellan dessa motorer förutom laddluftkylaren? Är det något mer som pumpen, spridare etc. ? Har td några som helst fördelar jämfört med en tds? Tanken är om jag skulle byta mig till denna bil (mot vår nuvarande Audi 100 Avant 2.6E -93) att den kanske skulle uppgraderas till tds-nivå/effekt, men jag vill först veta vad som krävs för detta. Med enbart trimbox så hamnar effekten i samma nivå som tds, men jag skulle gärna vilja hamna på samma nivå som en tds med trimbox, alltså ca 170 och 340Nm. Krävs det något mer än laddluftkylare? Jag vill ju ha lite valuta för den årliga fordonsskatten på 7500kr! Finns det något modellspecifikt som jag bör vara extra uppmärksam på om jag åker och kollar på bilen förutom allt det vanliga? Mycket tacksam för svar! Hälsningar David ------ BMW CS #04839 | |
|
Kolla dieselpumpen enklast att man inte får kärringstopp för lätt eller med automat att den nästen dör på tomgång med drive i. Kärringstop är lätt att få även när pumpen är frisk. Även att denna inte läcker som ett såll. Bakvagnsbussningar gasa fullt och och greja lite det ska inte klonka eller låta, framvagn kör i hål knölar järnvägsövergång. Kolla at den inte läcker för mycket olja, brukar läcka vid oljerören vid/under oljefiltret. Billigt att fixa. Bilen ska vara fin då dom är jävligt billiga och totalt sönderimporterade. Fördelar med td 1 lättare att behålla körkort 2 kanske drar lite mindre soppa Jag fick tipset av bmw mek, ifall man ska köpa tds så ska den gå i 200 enligt mätare utan några större problem ifall den är frisk |
|
cr |
Om det är en automat så skiljer även växellådan. 4-stegsautomat i td:n och 5-stegs i tds:n. MVH Calle |
|
Tack för svaren. Bilen motsvarade nog inte mina förväntningar så det blir inget byte denna gång. Är väl fortfarande lite intresserad av en tds men det är kanske smartare att satsa på en vanlig 525iT. Ogillar dieselfordonsskatten... ------ BMW CS #04839 |
|
| Eller så lastbilsreggar du den. | |
| Har själv en 525tds. Tipset me 200km stämmer. Ja lastbilsreggat den också. Årsskatt på ca1450kr. Kör du mycke, kan du inte komma billigare undan i den storleksklassen. | |
|
Kan inte lastbilsregga då den ska få plats med en hel familj... Tänker inte fuska med detta heller då man inte vet säkert vad som händer vid en eventuell olycka med baksäte och passagerare i. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jag åkte så och pratade med länsförsäkringar och trygghansa och fick till svar att det inte är några problem. Ifall du ska åka billigt så skulle jag inte köpa en tds då dom inte är så snåla för att vara diesel. Ifall du ska tanka på macken vill säga. |
|
|
Lastbilsreggning är helt vattentätt. 1. lägre skatt än tom bensinbilarna ( i samma viktklass) 2. Jag mfl har kollat flertalet försäkringsbolag, polisen och även skattemyndigheten. Det "värsta" du kan råka ut för är att polisen utfärdar ombesiktning. (inga böter). Du ska då bestämt hävda att bilen är ombyggd för omregistrering (alltså ombyggd från Lb till personbil och att du inväntar en återbudstid hos bilprovningen. Det är helt lagligt och praktiseras dagligen t.ex då folk monterat dragkrokar men inte besiktigat därför att de inte fått någon tid ännu. Du får dock inte köra omkring längre än 1 månad med besiktningen. Man kan ju alltid ändra sitt beslut om omregistrering... 3. Moderna dieselar, Common Rail samt Pumpe Düse ÄR otroligt bränslesnåla. Min bil 330d drar med ProMotechmodul 0.48 på landsväg (120) trodde först inte det var sant. Utan modulen ca 0.59 i samma fart. Otroligt!! |
|
|
Davve: om du är intresserad av en TDS-touring med rätt utrustning samt alla dyra utgifter fixade så har jag ett objekt åt dig, om du är intresserad så mailar jag kontakten samt bilder. Denna bil har jag varit intresserad av men en 540 touring kom i mellan och förstörde ekonomin..... rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Maila mig i fall du är intresserad. rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
rodge. Tack för erbjudandet, men jag får passa på den. Att jag blev intresserad av tds berodde till väldigt stor del på att säljaren ville byta jämnt mot min Audi vilket hade blivit en riktigt smidig affär. Nu blev det dock inget eftersom jag ansåg att just den bilen inte var värd lika mycket som min... Jag orkar egentligen inte handla bil nu där jag först måste sälja Audin och sedan leta ny bil då jag har en del framför mig till våren och sommaren som t.ex. tillökning, måla hus m.m. Men som sagt, tack för erbjudandet! Skulle jag åter få intresse för en tds och bilbyte så ska jag givetvis kolla med försäkringsbolagen om vad som gäller. Jag är ju inte dummare än att jag vill slippa den dryga skatten! ;) yamahasweden. Vad är en ProMotech-modul? Låter som ett programmerbart styrsystem, eller? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ja, på sätt och vis. En ProMotechmodul är en styrenhet som du enkelt pluggar in i bilens plugg till dieselpumpen. Den "korrigerar" bilens ECU och du får betydligt mer effekt och vrid ur bilen samtidigt som förbrukningen faktiskt sjunker. Min bil drar en hel deciliter mindre nu. Modulen är till vissa bilar omprogrammerbar så att den går att flytta över till andra bilar. Det finns en site: www.promotech.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.