|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Min ligger efter ca 30 mils inspirerad körning på både landsväg och i stad på ca 1,55 l/mil. Efter tidigare erfarenheter med motsvarande -97:or vet jag att dessa drog exakt 1,46 l/mil. Dock var dessa en sedan och min nuvarande en Touring. Detta kombinerat med pånyttfödandets behag så tror jag att 99:an är snålare än 97:an (pga dubbel enkelvanos). |
|
|
Alla säger att 540 -99 och framåt ska vara betydligt snålare pga dubbelvanos men min fd -00:a låg på 1,37 under de ca. 3000 mil jag körde med den medan man kan läsa på forumet om alla E34:or och tidiga E39:or som går betydligt snålare. Självklart är det ju väldigt individuellt var och hur man kör och 540 är ju väldigt glad för bensin i stan, korta sträckor och efter kallstarter. Stente: Förstår att du njuter ;-) ___ BMWCS #5157 |
|
|
Vad kostar det att programmera halvljusaut på en e39?? |
|
|
Min 523:a har nu slickat i sig 1,39 l/mil sen senaste tankningen enl manuell mätning. (57,95 l på 41,47 mil). Mestadels stadskörning med kallstarter, men även 15 mil motorväg. Tilläggas bör även att det är "min bättre hälft" som använder bilen för det mesta o hennes gasfot är av det lättare slaget. Färddatorn påstår glatt att den tagit 1,21 L/mil....en synnerligen ungefärlig siffra i färddatorn med andra ord! /Magnus Regn är verkligen inte roligt... |
|
|
klittan Örebro tar 700kr Fixade på min bil i veckan som gick! //Niclas Pärlan Länk |
|
|
Körde en 200 mila tripp förra veckan mestadels landsvägskörning upp i norra sverige 0.76 samtliga tankningar körde lite över laglig fart där det gick.. Mvh dutta |
|
andha45 |
Dutta, har du fortfarande höga utväxlingen på din? Nyare BMW med automat (t ex 525 o 530-01) varvar nästan lika mkt som manuell, medan äldre varvar mindre = blir klart snåla på landsväg. PH |
| andha45: Japp den är hög varvar 2000rpm i 110km/h och 3000rpm i 170km/h gött värre vill jag lova! | |
andha45 |
Dutta, riktigt schysst! Hade samma på 525iA-95. Tyvärr varvade en 525iAT-02 jag körde för ett tag sedan 3000 i 130... klart det påverkar förbrukningen en del. 530iAT-01 är ung samma (3000 i 140 typ). Nackdelen med hög utväxling i Sverige är eg. bara när man åker i 90, och den inte kan bestämma växel riktigt... |
| andha45:Nä det är sant,fast man kan ju låsa lådan om man behagar :) | |
|
Jag kör 530 D Touring -99 (manuell). Den drar 0,8l/mil stadskörning vintertid. Landsväg någorlunda lagligt: 0,55l/mil. Landsväg 111km/h i snitt: 0,65l/mil. Blandad körning ligger jag omkring 0,7l/mil. Ångrar inte en sekund att jag valde denna istället för en 528iT. Utväxling: ca 58-59km/h vid 1000rpm på 5:an. /M |
|
andha45 |
Jag körde en 530 D innan jag köpte 528:an. Jag tror faktiskt inte det spelar så stor roll totalekonomiskt om man kör bensin eller diesel, om man inte tankar diesel särskilt billigt. Nu kostar bensin o diesel ung. lika mycket per liter på en mack så skillnaden är förbrukningen då 2-3 dl/mil. Skatten är högre på diesel och service/rep dyrare. Jag föredrar den tysta bensinmotor men skulle gärna ha den kraft som finns i dieseln. Tyvärr kan man inte få båda. En tysk som min kollega köpte en 528 av bytte till en 530d eftersom den var så mycket piggare vid acc på Autobahn (120-220 km/h). PH |
|
Jag hämtade hem en 530 D Touring i maj -04 från Tyskland. Till större delen kör jag landsvägskörning i rask takt. :-) På sommardäcken har jag kört 26500 km med snittförbrukning på 0,685 l/mil. Vinterdäcken har hittills rullat 17200 km med förbrukning på 0,699 l/mil. Är mycket nöjd med köpet och med effekten vid omkörningar i "normal" hastighet. Lite surt med den höga vägskatten och politiker som inte "vågar" göra något åt det som resten av Europa redan insett. Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.