AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.251

Törstig 528 E39...

Sida 1 av 3
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Min 528iAT slickar enligt datorn i sig mellam 1,29 och 1,42 L/mil.
Verkar inte det väl mycket? Landsväg blandat med stadskörning.
Vad kan/ska man börja felsöka?
Det låter väl inte så uppseendeväckande mycket...min 523iAT drar i sig ungefär det åxå. Insp 1 + byte av luftfilter nyss gjord utan märkbar skillnad. Skulle tro att kallstarterna pajar snittet en hel del:-(
/Magnus

Regn är verkligen inte roligt...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Kanske inte är nåt att höja på ögonbrynen för? Även med mestadels landsväg, kommer man inte mycket under det ovanstående...

Minns att E36 2,8:an gick billigt som ... Fast E39 har ju några kilo till plus automaten
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Börja med att kolla "verklig" förbrukning, med hjälp av trippmätaren. Tydligen kan datorn diffa en hel del.
Har du ändå hög förbrukning, gör en avläsning av felminnet hos bmw, eller annan verkstad. Det är ganska många verkstäder som kan hjälpa dig med det.
Vad det kan bero på? tja, jag hade liknande problem, plus att bilen kändes lite slö på lägre varv. Inga misständningar, inga ryck, och den gick som den skulle när den kom upp i varv. Det visade sig bero på kamaxelgivaren. Den hade lagt av och då gick bilen som om vanos stog för höga varv hela tiden. Tyvär så är automatlådan otroligt duktig att maskera problemet. Min sambo tyckte tex. inte det var något konstigt med bilen under hela tiden.

(Är det givaren så går det fint att byta den själv, det är bara kontakten som är ett helsike att komma åt. den sitter under insuget mellan cyl 3 och 4:-). Själva givaren sitter längst fram på motorn, lite brevid och lite lägre än oljefiltret. Finns säkert nån här som kan hitta en fin bild åt dig:)

Lycka till!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ok, jag ska ändå göra en felminneskoll och programmera halvljusaut på BMW, så då löser det sig säkert
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag säger som till "Marin" sluta kör med marschkängorna :)
Min 540 ligger på 1,25 blandad vardagskörning och min 528 låg på 0,84 sista 13 månaderna jag ägde den, men en kontroll av ev felkoder kan nog vara lämpligt om det fortsätter.

///MVH Hasso
Länk
Har du mycket tomgångskörning så påverkar det förbrukningen.
Jag har en förbrukning nu på vintern med bara stadskörning på
c:a 1,3l/mil med mycket tomgångkörning.
Da
11
Dan A
BMW 523iA Touring -99
Jag tycker nog att det ska gå att köra lite snålare.
Min bil drar 0.85 när jag kör på motorväg. ca.130km/h.
Och när jag har kört en tank blandad brukar datorn visa 0,9 l/mil

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bmwlundqvist: dina siffror ligger i nivå med de jag hade på min 540.

Gissar att du verifierat att förbrukningen genom att räkna på tankade liter / körda kilometer för de siffror som visas i färddatorn stämmer inte alltid så bra. På min så var förbrukningen i färddatorn i regel 7-8% för låg.

___
BMWCS #5157
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Njaa, har inte räknat på det utan litat på datorn...
da
75
dagskjo
528iA-98
Min 528 iA drar mellan 0,8-0,9 landsväg vid 130-140 km/h på farthållaren, i stadstrafik ligger den mellan 0.9-1.1 så jag tycker att din verkar dra i mesta laget.....

//JJ
Ro
53
Rosberg
528i-99
Jag har kört snitt 0,92 på ett år med min 528:a(manuell)
/Jonas
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Detta bekräftar ju mina misstankar att nåt är fel, eller som Hasso säger, jag får sluta köra med marchkängorna.
Visa användare
253
Nillen78
BMW M3 V8 -08
Min 528 ligger på litern ganska exakt... o då kör jag mestadels korta körningar med den på ca 2 mil i stöten o inte alltid försiktigt!
Färddatorn mäter ju bara dom senaste 10 milen o inte ett snitt på hela tanken... så det bästa är att tanka fullt o nollställa trippen!

//Niclas

Pärlan Länk
St
43
Stig Helmer
528iA Touring -98
10.2 Vid mestadels landsväg.
Har kört landsväg på 0.89 med min 528 IAT -98
Har kollat med verklig förbrukning och det stämmer "förvånadsvärt" bra.

Testa en "Hasso-nollställning".
Alltså koppla bort batteriet och kortslut + & - kablar.

Diverse konstiga fel förvann på min bil efter detta.

St
43
Stig Helmer
528iA Touring -98
Ska ju vara 1.02 per mil och inget annat det där med 100 km förvirrar ibland...

BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
När ni kollar förbrukningen tankade liter / trippmätaren så glöm inte bort att er hastighetsmätare/vägmätare har en felmarginal den också...

/M

PS: Jag ligger på 0,8l/mil stadskörning med 530D Touring -99 (5-vxl) vinterkörning ej snålkörning.
Landsväg 95 mil, snitthastighet 111km/h = 0,65l/mil.
ol
9
olleorm
530iA Touring -02
Min 530ia drog 1.9 l milen. Efter byte av luftfilter så drar den nu 1.1 l i stadskörning.
Hur ofta bör man byta filtret? Räcker det med att göra BMW´s servicar?
Nillen 78:
"Färddatorn mäter ju bara dom senaste 10 milen o inte ett snitt på hela tanken..."
Är du säker på detta? - Låter lite knepigt...

Fantastiskt att ni övriga åker på en förbrukning på ibland under en liter/mil vid blandad körning med stora, tunga bilar i kombination med sexcylindriga maskiner i bilar som bara skriker efter en tung högerfot:)))
Min 320i C mätte jag "manuellt" under förra sommaren, och efter 4 tankningar med mkt lugn blandad körning hamnade jag på 0.94 l/mil.
Min 318i M40 vägrar ta mer än 0,85 hur man än bär sig åt med kallstarter / stadskörning / landsväg...
Kan även, efter en snabb koll på naviskärmen, konstatera att 523:an efter senaste nollningen i februari efter servicen, ligger på 1,58 l/mil:)).
Femman har, som tidigare sagts, fått en insp 1 inkl byte av luftfilter (vilket numera inte ingår i BMW:s insp 1, man får begära det "utöver").
Felkoderna kollades i samband med omkodningen av nycklarna i fjol, och där fanns inget att hitta som har med detta att göra.

Ja, jag säger bara GRATTIS till er med så låg soppaförbrukning!
/Magnus

Regn är verkligen inte roligt...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
M40:in är verkligen soppasnål iallafall, så man får trösta sig åt snittet!
St
43
Stig Helmer
528iA Touring -98
Färddatorn mäter snittet så länge den inte nollställs.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.