|
|
|
|---|---|
|
Det kan ju inte handla om mycket , jag tycker att min automat går jäkligt bra .... Men enligt modellguiden så är det ju 1,4 sekunder det skiljer på den manuella och automaten upp till 100 km/h ....... Hur ligger det till såg att på nya e90 så skiljer det bara 0,4 sekunder på en 325 , kanske är förfiningar på det systemet ??? Mvh Niklas Räkmackan | |
|
Edit: På en 330 ska det vara ...!! Till och med 0.3 sekunders skillnad bara !! Räkmackan |
|
|
gamla automatare är långsammare än manuella dito, det handlar inte bara om hur snabbt en automatare växlar (för det är oftast rätt snabbt) utan det beror mer på utväxlingen och växelschemat. Precis som med allt annat utvecklas tekniken även hos växellådor, vissa av de snabbaste lådorna idag är automat-lådor, tänk t.ex. på den låda som sitter AMG mercor.... växlar sjukt snabbt. Men man bör tänka på en sak, i de flesta trafik situationer är en automat bil snabbare än en manuell.... eftersom så fort du gasar så växlar automataren ner till en lägre växel för att ge bättre acceleration, något man inte gör på samma sätt med en manuell bil.... så fort jag gasar lite, räcker med nästan halv gas så växlar automataren ner, hade jag haft en manuell bil så hade jag kanske inte besvärat mig med att växla ner i en trafiksituation som bara kräver "halv-gas + moms" ( för att kompensera nedväxlingen). Man kan säga att en automatväxlad bil alltid ligger i rätt växel... vilket gör den snabbare i de flesta trafiksituationer... även om en manuell bil kanske är snabbare från 0-100 om man växlar som en gud. Största skillnaden som jag har förstått det hela ligger i förbrukningen, tidiga automat-lådor var mycket törstigare än manuella motsvarigheter medan moderna bilar med automat-lådor inte drar så mkt mer än manuella dito. Det är iaf så jag har uppfattat det hela. _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.