AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.098

Mobil 1 0w-40 till en 525 1991?

Jag har möjlighet att köpa Mobil 1 (0w-40, API SJ/SL/CF) till ett bra pris. Vad jag undrar är om den här oljan är att rekommendera till min bil en 525-91 med ca 25000 mil på mätaren och som jag hittills bara har kört med på sommaren. Finns det någon risk att det kan bli en lite för tunn olja till min motor (25000 mil) att köra med sommartid? Kör förnärvarande med Biltemas 5w-40 helsyntet: Länk Iofs inte stor skillnad viskositetsmässigt, men finns det några risker överhuvudtaget att hälla i en något tunnare olja?

// Jögge Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
0W40 bör inte vara några problem om den fungerar bra med 5W40 nu!

Jag vet inte exakt vad som står i din instruktionsbok, men misstänker att BMW rekommenderar t ex 10W40 till din bil. Det gör att du utan problem kan använda en 0W40-olja, som bara är lite mer lättflytande när den är kall. Det senare är bara en fördel!

För övrigt brukar BMW-verkstäderna slå i Castrol SLX 5W30 i bilar av din typ, när de servas på en BMW-verkstad...det är en tunnare olja (även om SLX ligger ganska nära gränsen för att få klassas som 5W40)!

Bilen är så pass gammal, att det inte behövs någon longlifeklassad olja - Mobiloljan duger därför mer än väl!

Om du kör bankörning eller motsvarande med din bil, kan du överväga en något tjockare olja - t ex 5W50 eller 10W60.

Kör du "normalt" med bilen, räcker 0W40 eller 5W40 med marginal även under den varmaste sommardagen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jag kikade lite i instruktionsboken, och det fanns lite olika viskositetsklassningar att välja mellan beroende på yttertemperaturen. Bla 10w-40 (som du nämnde), 10w-30, 15w-40, 15w-50 och 20w-50. Enligt tabellen så gick det även att använda 5w-30 och 5w-20. Sedan så verkade det finnas något som kallades för "Special-oils", = "Av BMW godkända motoroljor av typ CCMC-G5 resp CCMC-G5/PD2"

Det enda lilla spaltläckage som jag nyligen fått är att ventilkåpepackningen läcker minimalt, men den ska jag snart byta.

Jag funderar lite över varför det står API SJ/SL/CF på Mobil-oljan. Är den klassad som API SJ eller som API SL?

// Jögge Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jögge38, den klarar både klassningen SJ och SL, (vilket SL automatiskt gör) och Mobil vill nog förtydliga detta.

CCMC-systemet har upphört och ersatts av ACEA-systemet.

Mobiloljan du funderar på, är betydligt bättre än de oljor BMW ansåg vara godkända till din bil, när den tillverkades.

Det viktiga med viskositeten, när du väljer olja, är att varmviskositeten (siffran efter W) inte får vara lägre än vad biltillverkaren anger vid olika yttertemperaturer - då kan oljefilmen bli för tunn och brista vid hård belastning och varm olja/motor.
Att kallviskositeten (siffran innan W) är lägre än vad biltillverkaren anger vid en viss temperatur, är enbart en fördel eftersom det gör att slitaget vid kallstarter minskar.

I klartext: en 0W40-olja kan utan problem ersätta en 5W40, 10W40, 15W40 eller 20W40-olja, men samtidigt ha bättre kallegenskaper!
Detta under förutsättning att övriga klassningar är "rätt" (API-, ACEA- och biltillverkarspecifika klassningar).

För övrigt använde BMW normalt Mobil-olja innan man började samarbeta med Castrol (när Castrol började sponsra BMW/Williams F1-stall).

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Främsta anledningen att man inte anger 0W40-olja som ett alternativ i instruktionsboken, är att det inte fanns sådan olja på marknaden då!

Mvh

Även själva klassningen har visst förbättrats. Jag har för mig att de oljeklassningar som stod i instruktionsboken var som bäst API SG & SH. Så det är ju klart att denna Mobil 1 är ett par snäpp bättre.

Tack för utförliga svar!

// Jögge Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo klassningarna går framåt och API-systemet fungerar så att en nyare (bättre) API-klassning alltid är bakåtkompatibel, dvs. en nyare klassning uppfyller alltid äldre klassningarnas krav. Dvs. en modernare olja kan alltid ersätta kraven på en äldre - den modernare oljan är alltså bättre inom flera områden, och samtidigt aldrig sämre än vad den äldre oljan är i något mätt område.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.