|
|
|
|---|---|
|
Hej... har en liten fråga... då man importerar en bil får man en registrering avgift på nästan 2000 samt skrotningsavgift på ungefär densamma har jag för mig några andra avgifter som kommer då man kommer hem.. skatten kommer givetvis om man nu får igenom den. Är bilprovningen nitisk mot import bilar??? Bensin eller diesel? letar bil men kan som sagt väldigt dålig engelska och tyska är obefintlig kanske finns någon seriös som ev vill hjälpa mot en slant att få hem en bil :)... och just ja var ligger Ohrdruf? tack på förhand By Honkies the one and only =) | |
Scheckheft |
Hej Ohrdruf ligger i den östra delen av Tyskland: Länk Angående import och avgifter- läs här: Länk och Länk Mvh Scheckheft |
|
Importguiden, vv.se och bilprovningen.se i all ära, men detta är jag gärna med och diskuterar. Jag står i samma läge som Honkies just nu och vill gärna dubbelkolla så att man inte missar någon kostnad på vägen. Importkostnader räknar jag till följande (kronologisk ordning): Resa till bilhandlare i Tyskland Resa över bron 150 kr (med bropass) Båt Rødby-Puttgarden 553 kr (460 DKK) Exportskyltar (röda) 1500 kr Resa till Sverige (2 bilar) Båt Puttgarden-Rødby (2 bilar) 1106 kr Resa över bron (2 bilar) 300 kr Kontroll immobilizer (aukt. v) 400 kr Märka rutor 65 kr Registreringsbesiktning 1870 kr Skrotningsavgift 1500 kr (enl. vv.se) Skyltavgift 120 kr (60 per skylt) Fordonsskatt Totalt (ej "bensinkostnader" då dessa är beroende av var man bor i Sverige och var i Tyskland man ska handla): 7534 kr. Ni som gjort detta förut - har jag missat något? Är det något belopp som inte stämmer? För båtkostnader har jag använt mig av scandlines danska prislista och räknat om kursen via forex.se. Hoppas detta kan hjälpa Honkies med... |
|
|
Traum: Rödby-Puttgarden 460 SEK dvs 1380 + 450 i bro och färje avgifter för ToR resan Diesel nja skall vara miljöklass 2005 då för att vara ekonomiskt lönande men 330d/530d/730d/740d är trevliga bilar att köra speciellt med automater Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för alla upplysning när början miljömärkningen 2005 bli standard??? frågan är om det inte blir billigare flyga ner man skall hämta bilen och ta hem den själv? By Honkies the one and only =) |
|
|
Det är billigast att flyga och ta hyrbil på plats. Budget tar inget för att hämta på ett ställe och lämna på annat. Mel kolla för faan att bilen är reggad på en person eller företag och inte bara reg-förberedd i tyskalnd. |
|
|
Hej Honkies Glömde skrivat att jag reser en hel del på Tyskland och kan hjälpa dig att ta hem bilen. Skicka ett personligt mail så snackar vi vidare |
|
|
Har du för adress då :) inte så bra på detta :) By Honkies the one and only =) |
|
|
Klicka bara på det blå namnet så kan du maila (eller på gubben för info rutan) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: Säker på 460 SEK? På rederiets hemsida stod det nämligen 460 DKK. Hur som helst, det gör ingen större skillnad. Men det är ingen annan kostnad jag missat? |
|
|
Traum: på scandlines.se står det klart och tydligt 460 SEK Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Besiktning kostar väl ca 2200 reg+kontrollbes+väg. | |
|
Gasar-Magnus: Du har rätt, jag missupfattade det hela då det stod nåt i stil med att dansk prislista gällde för köp i Danmark. Men nu såg jag 460 SEK enkel, eller 375 DKK. jari65: De 2.200 kronorna innefattar de tre delar du nämnde, och sedan tillkommer inget mer på Bilprovningen? Tack för informationen om detta. Trodde att jag skulle klara mig med 1870 kr... =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.