AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.168

Är saab säkrare än bmw?

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

detta såg jag på ett annat forum:

"BMW 98:
4 av 5 stjärnor i front och sido kollision
1 av 4 stjärnor i "Pedestrian Test Rating"
barnskydd är inte ens testat :eek:

9-5 03:
5 av 5 stjärnor i fron och sido kollision
2 av 4 stjärnor i "Pedestrian Test Rating"
barnskydd inte testat

9000 finns ej med i euro ncap

9000 enligt folksam så är den bättre än medel. alltså det högsta.
medans bmw inte har en enda bil på bättre än medel. så en 9000 från 85 är säkrare än en 03:as 5serie. detta är hård fakta ta det som en man är du snäll.

EDIT: så kör upp bmw's säkerhet nånstans"

stämmer detta?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Saab är över lag säkra. Dock lite osäker på om man kan jämföra Folksams statistik mellan årsmodellerna på det viset, medelbilen borde ju ha blivit mycket säkrare med tiden.

Sex på alla fyra, roligast så!
Saab 9-5 är den säkraste bilen i sin klass. Den är säkrare än Volvo V70, BMW e39 och e60.
Hur den står sig mot nya MB E-klass och Audi A6 vet jag inte riktigt.

Dock är detta passiv säkerhet. När det gäller aktiv säkerhet borde BMW ligga i topp.

Flåklypa
Vad menas med 'aktiv' säkerhet? Typ DSC, ABS, köregenskaper etc eller?

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Ol
99
OlofM
e60-520
Ett försök till definition:

aktiv säkerhet = hjälper dig undvika olycka
passiv säkehet = hjälper dig vid olycka

Enligt en rapport från GM så är säkerhet till 95% förmågan att undvika olyckan. Nu har jag ingen aning om hur de kunde ange detta så exakt, men tanken är intressant. (Lika ironiskt är det väl att det är GM som presenterade dessa slutsatser. Inte den första koncernen man tänker på när det gäller väghållning...)
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Enligt Folksam är alltså en Volvo 740 lika säker som en S80. Är det rimligt, eller är det jag som inte förstår statistiken?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag skulle tro att oavsett vilken bil man köper i premiumsegmentet, så får man en väldigt säker bil.

Skillnaderna mellan E-klass/5-serie/9-5 mm är nog betydligt mindre än vad man tror...

micro
316i touring -09
523i -99
Baader: De bytyg och poäng som sätts av euro ncap och försäkringsbolag etc gäller för den tiden bilen testas. En Saab 9000 från -85 med absolut högsta betyg då är alltså betydligt sämre än en bil med högsta betyg idag. Så påståendet om att en saab från 85 är säkrare än en helt ny BMW stämmer nog inte.

Jämför man en ny SAAB mot en ny BMW så är det dock inget snack om att SAABen utklassar BMWn. (även om man jämför två 85or).

Poängen sätts även olika beroende på vilken storleksklass bilen ligger i givetvis. Så en minibil med högsta betyg är alltså ändå osäkrare än en SUV med snittbetyg i t.ex euro ncap.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har en kompis som jobbar som ambulanssjukvårdare i Västmanland. Han gillar BMW skarpt men köpte en 9-5 Aero pga det han sett ute på olycksplatser under årens lopp. BMW är säkra men SAAB 9-5 ÄR säkrare.
Hur BMW frälst man än är så är det svårt att bortse från fakta.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
passivt säkrare alltså...men hur står de i jämförelse 'aktivt'? Kan tänka mig att SAAB ligger i underläge där.

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Tvivlar på att BMW är särskilt mycket bättre än Saab på aktiv säkerhet heller, lite bättre är dom kanske! Dock så är väl skillnaden ganska liten på sprillans nya bilar när det gäller passiv säkerhet.

Man kanske borde skaffa en beggad 9-5, mycket säkerhet för pengarna!
mm, kanske skulle ta mig en funderare....byta 728an mot en 9-5 kanske.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Out of topic, men...Har ni sett det sjuka testet där man offset-krockar en S-Klasse med en Opel Corsa i 90Km/h.... Tjenare, tjenare....Opeln behöver defragmenteras efteråt...kan man säga :-)

/A

BMW - Liebe auf den ersten blick...
KRAFTWERK: Lämplig illustration? Länk ;)

___
Mvh
Patrik N.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Patrik!

Den var klockren :DDDD

/Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

hahahahahahaha
ASG!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.