|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihop! Vet att denna fråga varit uppe tidigare, men undrar fortfarande ändå... Det måste finnas något sätt att få igenom en vråltrimmad bil i besiktningen (logiken säger detta, eftersom man kan komma undan med mord). Så därför har jag lite frågor här, som jag vill att hjälpsamma och kunniga människor skall förklara på ett så utförligt sätt och vardagligt språk de kan: 1. Vad krävs för att registrera om en bil med den nya effekten, antingen som "amatörbyggt fordon" eller "modifierat fordon" eller vad man nu vill kalla det? 2. Om man nu skulle vråltrimma bilen, och sedan låta bilen genomgå diverse tester (stabiliteten i bilen + bromstester + avgastester + alla andra tester som kan vara viktiga), och den skulle bli godkänd i alla dessa tester... Skulle den då gå igenom besiktningen? 3. Varför är intyget från BMW så viktigt? Om flera av varandra oberoende experter på området i fråga i samband med godkända testresultat säger att bilen skall fungera på ett korrekt och säkert sätt i trafiken med den nya effekten, vad är då problemet? 4. Om andra bilmärken kan vråltrimmas eller turbo/kompressorkonverteras utan intyg från tillverkaren, varför kan man inte göra detta på just BMW? En sur kattlort som smugit sig in i den annars så delikata chokladkartongen? 5. Om en bil som blivit grymt trimmad kan godkännas av till exempel TÜV och andra liknande organisationer, varför då inte i Sverige? Har vi knasiga regler, föråldrade lagar eller tjuriga besiktningsmän? 6. Hur är det egentligen med importbilar och/eller flyttgodsbilar? Gör man skillnad på dessa, och i så fall på vilket sätt? Har hört många gånger att man kan trimma flyttgodsbilar fritt? Gäller samma sak för importbilar (om det nu finns någon skillnad)? Om samma sak gäller, under vilka eventuella förhållanden? Det var väl allt för den här gången! Hoppas nu på många trevliga svar från forumets besökare. Erfarenheter och dylikt är naturligtvis välkommet, men stenhårda fakta är det jag egentligen är ute efter. Var vänliga specificera på något sätt om det ni skriver/säger är fakta, erfarenheter eller hörsägen eller vad det nu är. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci | |
|
Hmmm, ska vi se... 1. Ingen aning, det sköter SFRO. 2. Du missade ett test, krocksäkerhet. Du måste först bygga minst tre likadana bilar och låta krocktesta dem. Eller mer seriöst... Nej! 3. I så fall behövde aldrig någon besiktiga en bil, bara att låta en skitig meck med tre olika skiftnycklar och en slägga göra "tummen upp", sen köra hårt. 4. Vissa tillverkare är mer generösa än andra med intyg, det stämmer, men det avgör ju tillverkaren eller generalagenten, inte bilprovningen. 5. TÜV är utan tvekan en av de hårdaste besiktningsorganen i världen, det är sju resor värre att besiktiga trimmade bilar där än här. Vad gäller besiktningsmännens tjurighet så varierar den ju naturligtvis, precis som inom alla yrkesgrupper. Har stött på en del verkligt skittjuriga biltrimmare i mina dagar... 6. Inga skillnader rent trimningstekniskt, vissa flyttsaksbilar har dispenser på avgasrening, men det hjälper inte när man ska trimma. Hoppas jag fick med allt nu... Jeppe |
|
|
på en vanlig person bil får du höja effekten med högst 20% MvH /Danne |
|
| kolla om du kan typ regga bilen bara | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.