|
|
|
|---|---|
|
Som jag skrev i tråden "hur avlufta kylsystem" så fick jag problem med att bilen överhettas efter att jag fyllde på med kylarvatten. Trodde att det hade kommit luft i systemet men jag har hållt på hela dagen å avluftat men det blir inget bättre så nu undrar jag vart man kan få tag på en pump för att kolla om man har tryck i kylsystemet eller om jag har trasig topp/topplockspackning. Eller är det nån som har andra ideér om vad det kan va? kokar som sagt å får ingen värme i kupén. blev kanske långt å krånligt men jag sammanfattar: Fråga1: Pump för att trycksätta kylsystem, vart kan man få tag på sådan? Fråga2: Kan de va några andra fel en; luftficka,trasig topp, topplockspackning. Har aldrig haft några som helst problem med temperaturen innan jag fyllde på med kylarvatten och den började koka som följd. MVH/tobbe | |
Lundqvisten |
Tråkigt att höra att du kör omkring med en kokande motor, det skulle förvåna mig om toppen klarat sig. Så fort en BMW motor börjar att halvvägs att närma sig RÖTT på tempmätaren, så gäller endast en åtgärd "STÄNG AV MOTORN OMG", Bogsera bilen till verkstad. |
TobbeBMW |
Notera att man inte behöver oroa sig förrän nålen befinner sig i det röda fältet på skalan, i bilköer o sådant så går tempen upp en del. |
Lundqvisten |
TobbeBMW: Om motortempen går upp i bilköer, så är det vajsing någonstans, tex viscokopplingen, eller vattenpumpen. En väl underhållen motor, förändrar ej tempvärdet något vid stillastående |
|
Vet inte hur ditt inlägg svarade på min fråga men jag har hur som helst inte kört runt med kokande motor. Den gick upp på rött en gång och då stängde jag av den OMG sen har jag försökt lufta. Kanske uttryckte mig dåligt, borde skrivit att den blivit varm en gång men jag tyckte inte det var det viktigaste. Om nån kan svara på vart jag kan få tag på pump eller enklast testa topplockspackningen så svara gärna på det. Annat tjafs behöver inte tråden fyllas ut med. Hoppas jag inte lät otrevlig nu |
|
Lundqvisten |
Har tempmätaren varit uppe på rött, så kan du med 99.9% säkerhet räkna med att toppen eller topppackningen tagit skada. Så är det. Följande kan ha hänt: Din kylare behövde vatten, motorn var mkt varm? du fyllde på med kraftigt nedkylt ute vatten, vilket i sin tur orsakade att toppen sprack. (bara en vild teori) |
| Ja det var ju minst sagt en vild teori. Vet inte hur du kommit fram till den. För några dagar sen när min bil var kall och aldrig haft några problem med överhettning så såg jag att nivån var ungefär 5cm under kallt sträcket. Jag bestämmde mig för att fylla på, när jag sedan körde bilen en dag senare så överhettades den. | |
Lundqvisten |
Togg: Läste i din andra tråd att den ena nedre kylareslangen, ej blir varm. Det borde väl tyda på att termostaten ej öppnar och släpper på vattenflödet. Du har "STOPP" i kylsystemet, inte undra på att det kokar, kylarevattnet når ju aldrig kylaren. Byt termostat OBS! köp orig BMW. Kolla likaså om vattenpumpens plastskovelhjul gått i småbitar. Finns numera i metall hos Mekonomen. |
|
Ja eller att vattenpumpen dött som sagt. Skulle man kunna kolla om pumpen är trasig utan att plocka ur den? tack för tipset |
|
Lundqvisten |
Togg: Byt den du, det är nog enklare, se bara till att du får den nya mod med metallskovel. |
|
Togg! Om du vill trycksätta kylsystement! Har du en egen kompressor, sätt en T-koppling med en vanlig däckventil på den tunna slangen mellan kylaren och expansionskärlet. Använd en vanlig däckpumpare. Lägg på max 0,5 bar och lyssna. och se om trycket går ned. Har du ingen egen kompressor åk till tappen och använd deras däckpump. Men lägg ej på mer än 0,5 bar risk att kylaren sprängs! mvh Bengt BLJ |
|
|
BMW har en pump som skruvas på istället för locket, jag har själv lånat en sådan för några år sedan. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
bengt: expansionskärlet sitter ju direkt på min kylare, finns det nån slang att koppla på då också? Är inte hemma så jag kan inte gå ut å kolla på bilen nu... Erikw: Precis sån jag tänkte på. Fick du låna av BMW? ska ringa å kolla med bmw i kungens kurva. |
|
|
Jag lånade den på en liten och vid den tiden (ca 1990, tror jag) auktoriserad BMW-verkstad på landsbygden, där jag dessutom känner alla som jobbade. Större BMW-versktäder kanske inte lånar ut den hur som helst, men du kan ju alltid försöka muta dem med lite fikabröd eller liknande. Pumpen är kombinerad med en tryckmätare, men det antar jag att du redan fattat. Man bör prova att trycksätta systemet både varmt och kallt, eftersom det läcker lättare när packningarna är kalla. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
E du orolig för toppen, så kan man ju alltid kolla om det kommer avgaser i x-kärlet. Behöver inte göra det me kolla. Sen kostar det inte så mkt att kolla på en verkstad..T ex provtryckning Lycka till.. |
|
|
Togg! Kollade i ETK på din bil, ser att expansionkärlet sitter i hop med kylen. Att få tag på ett kylarlock med anslutning för testpump är naturligtvis bet bästa, men om man inte kan få tag på något sådant får man hitta på andra metoder! På din bil finnes en luftningsskruv vid sidan om kylarlocket, där borde man kunna koppla in sig. Såg i ETK att kylarlocket har ett öppningstryck på 2 Bar, så du borde kunna trycka lite hårdare än 0,5 Bar. (0,5 Bar var en erfarenhet från en gammal Volvo) mvh BLJ |
|
|
Jag har en sån apparat,fast det blir väl lite långt o åka till Gävle. Mvh/Micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.