AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
781

Tips angående baslåda!

Tja!

Ska använda reservhjulsbaljan som baslåda, så mattan får bytas ut mot spånskiva, men sen ska stegen sitta på denna skiva också, och allt ska ligga nersänkt så jag kan lasta uppe på utan att nått går sönder. Hur ska jag göra, det ena steget är högre än det andra.

Bilen e en E30

Bayerische Motoren Werke
Jag, som inte gillar plast, had nog gjort en högtalarlåda först ungefär som man gjorde tunnor förut. Först såga till en mängd "pinnar" som man fasar så att man kan ställa dom stående på kortändan i en ring. Ja, du förstår säkert ideen.

Sedan behöver man ju dra ihop det med nått medans limmet torkar, och gärna ha botten klar så att den inte blir oval. Kan man använda spännband tro? Sånna man har varje gång man forslar mc'n på en lastvagn?

När den är klar hade jag gjort ett golv med hål för bas och slutsteg. Gärna med försänkta galler. Något liknande gjorde jag i min bil då jag bara la slutsteget på golvet, drog allt kablage och sedan 'trädde' en bänk ovanpå slutsteget så att bara kylflänsarna syntes. Bar för kylning och minskar golvets höjd.

Att ena steget är högre spelar väll inte så stor roll om du har galler, men annars är det ju bara att lägga något under. Efteråt syns ju ingenting.

I min bil fixeras subben av försänkta hål i slutstegsbänken som passar emot vanliga skruvade gummitassar i botten på högtalaren. Du kan säkert styra upp din låda på ett liknande sätt mot bil och golv.

Spånskiva? nja, kanske, men inte till högtalarlådan tror jag. "Till pinnarna" hade jag nog föredragit någon justare stav.

Mulle
Pu
47
Puticq
540 6-vxl 93`a
Tjena...
Jag har byggt ner mitt steg där.
Först gjorde jag en trä låda så att steget kom i den höjd ja önskade med två st data fläktar.
Sen byggde jag en skiva i plexiglas (som jag kan lyfta på om jag är tvungen att byta säkring typ.)sen klädde jag skivan med högtalar matta men gjorde en öppning där steget är, sisst satte jag dit två st. neon rör som lyser upp "snyggt"
Om ni vill så kan jag skicka bilder inom kort
Mvh Patrik

Put
Alltid kul med bilder, men ingen högtalare alltså?

Mulle
Putiq:

Tar gärna emot bilder på ditt bygge.

Problemet är hur jag ska bygga för att få bägge stegen i samma höjd, men en grej är ju att man kanske kan lägga något under det steget som är mindre än det andra?

Bayerische Motoren Werke
Lizzy
Har också funderat på att göra samma sak, för där reservhjulet ligger är det ju någon slags skiva i mattan över så om man gör ett hål där för basen så borde det väll gå. Ljudet blir väll inte toppen eller helt åt helvete kanske men det blir snyggt och utan större jobb. Någon erfaren som har något bättre förslag utan en massa jobb?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Lizzy: Om du har Sedan blir det ingen höjdare då ljudet inte når fram till kupen. Ett bättre alternativ om du vill ha en smidig och lätt installation är att sätta en Open Air bas mot ryggstödet spelande ut genom armstödsfacket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.