AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.519

Mycket mysko med startmotorn !?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Har haft borta allt från svänghjul och bakåt på min 325 E30 och monterade igår tillbaka allt....

När vi idag skulle starta bilen skek den som en ilsken åsna typ...

Verkar som om startmotorns kugg inte hamnar rätt på svänghjulet....

Vi lossade startmotorn flera gånger och ruckade lite och satte den tillbaka igen, då gick kuggen inte på hjulet alls.....

Har någon liknande erfarenheter, och vad ska jag göra...!?
går kuggen ut ? har den fastnat i sitt yttre läge så att motorn inte drar tillbaka den så att säga..kanske kan vara solenoiden som är lite trasig?

MVH
Johan K
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Hoppas du har rätt....byter startmotor och hoppas det ska funka....
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Verkligen ingen annan med liknande erfarenheter ?
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har du provat att knacka lite lätt på start motorn? Det är ganska vanligt att solonojden (stavning?) fastnar.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Har nu bytt till en annan startmotor, men samma problem kvarstår.....:(

Vad faa...kan det vara ?? Måste väl vara något med svänghjulet då...!?
Abbe: om du kollar i mitt inlägg så skrev jag där den korrekta stavningen på solenoid :)

MVH
Johan K
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Verkar som om startmotorn fungerar som den ska, men att solenoiden inte slår till som den ska.

Verkar som den inte får ström !?

Finns det något relä eller annat som det kan ha blivit något kajko med, instrumentpanelen har ju varit borta, så mycket el har ju varit isärplockat....
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Fick du till ditt problem Bistec??? Vänligen svara ASAP!
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
trucken: Jodå.....det var helt enkelt som så att jag missat att styrstiften mellan lådan och motorn, vilket gjorde att lådan inte var precispå millimetern där den skulle vara, så därför träffade inte kuggen på startmotorn rätt på kuggkransen på svänghjulet när soleoiden sköt ut axeln......

Med styrstiften på plats fungerade det direkt !! : )

Samma problem eller !?
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Japp,exakt samma problem,och jag har nu beställt ett nytt (begagnat) svänghjul,som jag ska hämta nästa vecka :P.

Vad är det för styrstift ??????
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
trucken:

Otroligt viktiga styrstift......säkert inte svänghjulet som det är knas med......

Två styrstift som ska sitta i avsedda hål mellan själva växellådan och motorn som ( alltså där du fäster lådan...) !
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Hmm,alltså nu hänger jag inte med.
Kan ju ta min historia från början.

Startade bilen en vanlig morgon,det lät lite grann precis då bilen startat,som om att startmotorn hängde med i en halvsekund,tänkte att va fan nu då,likadant gången efter.
Nästa gång så lät det som en stucken gris,skrek till som faaaan!
Trodde då att startmotorn var pajj,köpte en 'ny' och satte dit den,samma visa då igen.

Så det enda jag lossat på är själva startmotorn,som sitter med en bult in i motorn,och en annan bult med konstig skalle och en mutter som sitter fast i lådan(??????)

Mvh
tr
71
trucken
e30 m20 -86
hmm,startmotorn skulle sitta med två bultar,min satt med en bult,är det dessa bultar du menar med styrstift ???
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Näpp.....men om den bara satt med en bult är jag övertygad om att det är det som gör att startmotorn inte sitter i EXAKT position vilket är nödvändigt för att kuggen ska gå i varandra.......

Gör dom inte det utan slirar lite mot varandra låter det som du beskriver.....

Kanske satt den ena bulten dåligt, med följden att du tappat den...och då uppkom problemet......

Lycka till...: )
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Tjena!

Jo men nu har jag ju införskaffat,och satt dit den med två bultar,men vad är det för styrstift ? har som sagt satt dit den med två bult nu,och den låter fortfarande... =(
tr
71
trucken
e30 m20 -86
och startmotorn bör väl hamna i exakt rätt position om man har båda bultarna eller ?
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Nån?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Styrstiften sitter mellan växellådan och motorblocket för att de ska styras in i exakt rätt position mot varandra. Har du inte nyligen delat på motorn (och glömt stiften) låter det knapast som om det skulle vara felet.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
tr
71
trucken
e30 m20 -86
Där ser man,jahopp,hmm,ja då kan man ju undra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.