AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.318

Tömmer batteriet när bilen står en vecka

Mr
10
Mr 535
Bmw 535-90
Har problem med min 535 - 90. Batteriet tomt om bilen får stå en vecka. Har monterat ett nytt batteri då jag trodde detta var dåligt men ingen skillnad. Är detta ett vanligt problem på dessa bilar. Någon med erfarenhet av vad detta kan vara, det ser inte ut som om någon varit och kopplat i elsystemet ( ser orginal ut ).
Mvh Magnus

Sätt ampere mätare vid batteriet o kolla om det förbrukas nån ström när allt är avstängt... om det gör det så är det bara att börja rycka säkringar, en efter en o hålla koll på när ampere mätaren slutar ge utslag... i den kretsen hittar du säkerligen boven.

Länk min pärla
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Har du telefon eller annan utrustnig?
Min telefon började dra ur batteriet när den stog still så jag monterade ett relä som bröt helt när man stängde av bilen.
Mr
10
Mr 535
Bmw 535-90
Det finns ingen telefon monterad i bilen.
Mvh Magnus

kolla upp generatorn.. är diodplattan trasig så ligger den och drar ut batteriet..
lycka till!
el
23
el-kjel
318i -95
min 535 -90 stod nyligen i över en månad. ute dessutom i ner till trettio graders kyla. men det var inga som helst problem med att starta sen. hade hört innan att batteriet drar ur på dom men det visade sig vara en skröna som mycket annat man hör.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
kolla så inte bilen får tjuvström, kan ha en kabelhärva någonstans eller titta efter lampan i bagageutrymmet så att den inte lyser konstant.
do
66
dode
316i Compact
Hej Mr 535

Jag har precis samma problem. Jag har också bytat batteriet men hjälpte inte. Bilen drar ca. 160 mA när alla dörrar är stängd och bilen är låst, det är normalt som jag vet.

Kanske skulle du också kolla laddningsreläet, den har två kontakter som kanske är sliten, där ska våra minst 5 mm kvar. På kontakter kan man också se om "kollektorn" (så heter det på tyska, vet inte på svenska) är sliten. Jag har bytat laddnings reläet, men den gamla har varit OK så det hjälpte inte. Laddningsreläet kostar 700 SEK på BMW men 200-300 SEK på Bosch (precis samma grej)...

Du kan också kolla om "laddnings kontroll lampan" brinner när tändningen är på men motorn inte. Den måste släckas när motorn är igång.

Har du stora färddatorn (535 har den standard, eller?) så kann du ställa in testprogramm 9 och titta lite på spänningen när du kör och har några "strömfrätare" på som stolvärme, då ska den visar omkring 13.8 V.

Det bästa kanske är att mäta laddningsström från generatorn med en när motorn är igång tångamperemeter. Som du kanske vet ska man aldrig koppla från batteriet när motorn är igång för att testa om motorn stannar eller inte, det kan förstöra bilelektroniken!

Jag vet inte om det hälpa dig, bara att jag har samma problem...

Ursäkta min dålig svenska, ville bara skriva lite snabbare...

Torsten
Mr
10
Mr 535
Bmw 535-90
Tackar för svaret.Har den stora färd datorn i bilen. Hur ställer man in testprogram?

do
66
dode
316i Compact
Det finns kanske här på sidan, men här är en "quickstart":

Tryck 1000 och 10 samtidigt.
Om datorn är inte låst, visar den TEST. Nu kan man ställer in testprogramm 1-21 med 10 och 1 knappar och startar programmet med S/R.
Om inte händer något, är datorn låst. Först måste man räkna tilsammans dag och månad som är ställt in på datorn (22.03 = 25). Ställer man nu in testprogrammet 19, visar datorn 0000LOCK. Nu måste man mata in värde beräknat från datumet med 10 och 1 knappar och trycka S/R. Datorn går tillbaka till normalläge. Om man nu startar programm 19 igen ska den visa FREI.

Informationen är hämtat från www.e34.de: Länk

Nu kan du ställa in programm 9, det ska visa mer eller mindre konstant omkring 13.8 V.

OBS! Programm 21 är "reset" (samma som koppla från batteriet längre tid som jag vet)...

Min dator visar till exempel ett värde som hoppar hela tiden mellan 12.x och 13.8 V, jag vet inte om det är normalt, jag tror att det är en dåligt kontakt någonstans. Min bror har testad sin E34, den visade 13.8 V konstant hela tiden, bara ett ganska kort förändring när han startade till exempel (vet inte vad det heter) värme på bakrutan.

Torsten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.