AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.080

Silver fisk på skuffen

Sida 1 av 2
Jag har sett på många bilar oftast import att det sitter en fiskdekal på skuffen. Beskrivning fisken gjord i metall och av ett "streck" nån som vet vad detta är.
Silverfisken är en internationell kristen symbol. Den har sitt ursprung bland de första kristna församlingarna som var förföljda i det romerska riket. Anledningen till att det blev en fisk är att ordet för fisk på grekiska/latin (?) är snarlikt det för Jesus. Man kunde på ett neturalt sätt markera att man var kristen utan att romarna kunde göra ngt åt det.

Fisken finns i flera versioner bland annat med ordet "Jesus" eller "Christian" i. Men den jag tycker är roligast är den fisken som har fått fyra fötter och i den så står det "Darwin"

Och så sa folk att jag aldrig skulle ha använding av mina religionsstudier på universitetet!!! *S*
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Syns ofta på bilar från Jönköpingstrakten :)

Sex på alla fyra, roligast så!
li
1.959
liste
535i -89
Det här har jag ALDRIG sett! Någon som har en bild eller två på en bil med denna fisk?? :)
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hangaround: *skrattar*
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Först trodde jag att det var nån som hade akvarium i skuffen, eller nåt som anticimex bekämpar när jag lästa rubriken :)

///MVH Hasso
Länk
Nu blev det en hel regplåt. Men så här kan fisken se ut...

Länk

(Man kan hitta mycket mystiskt på nätet!!!
Länk
Tackar tackar denna fråga har jag grunnat på i flera år.

Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
Steve-O i jackass har en sån tatuerad på armen, men då står de satan i fisken! =)
Som Little Goddess skrev, när dom kristna träffade nån på "stan" (?) så började dom rita lite av fisken, avslutade den dom mött fisken så visste dom att det var en vän

(Detta är jag inte säker på, nåt jag hört/sett nånstans)
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Vill se den med Darwin...
LG fixar ;)

Länk

Bättre exempel på den kristna versionen: Länk
Länk
The Sign of the Fish

What does it mean?
The fish symbol is the earliest of Christian symbols and was the most common representation of Jesus Christ from the second through the fourth centuries.

Why is the fish meaningful to Christians?
The Bible relates a number of accounts where fish were a significant aspect of Jesus' ministry. On one occasion (Matthew 14:19), Jesus served several thousand families with a meal of bread and fish. On another occasion (Matthew 4:19), Jesus called Peter and Andrew, saying, "Follow me and I will make you fishers of men."

Many early Christians were persecuted and forced to worship secretly. The fish symbol served as a secret form of communication. Often the persecuted Christians would scratch this symbol on the ground to identify themselves to fellow believers.

Soon, Christians began to attach meaning to the word "fish" itself. The Greek letters for ichthus (meaning "fish", pronounced "ICK-THOOS") became an acronym: I=Jesus; X=Christ; O=God's; Y=Son; E=Savior.

Today, the person who displays the fish symbol has accepted the same New Testament teaching that these early Christians accepted: that Jesus Christ is their Lord and Savior. By a decision of faith, this person has entered into a personal relationship with God and knows the reality of God's forgiveness.

"That if you confess with your mouth, 'Jesus is Lord', and believe in your heart that God raised Him from the dead, you will be saved" (Romans 10:9, NIV).

/Udo Dirkelsniff

Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
LG: nice
UD: tack för lektionen
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
nej nej nej...silver fisken är till för de som tycker att guld fiskar är för dyra! ;-)

Vanliga frågor och svar
Insekter

Silverfisk

Fråga:

Varför hittar jag silverfisk i badkaret?

Svar:

Det finns en spridd missuppfattning att silverfiskar kommer från avloppet. Orsaken till varför de ofta hittas i anslutning till avlopp i badkar eller handfat, är helt enkelt att de vid sitt sökande efter föda halkar på de hala porslinsväggarna och blir fångade. Silverfiskar trivs i fuktiga miljöer därför påträffas de oftast i badrum, kök och tvättutrymmen. De kommer in i huset med varor/föremål vi människor bär in.

/Udo Dirkelsniff

Länk
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
UD =)

lite humor =)

tack för en intressant trå¨d, har även själv funderat över detta ett tag men nu funnit svar. vilket bra forum dehär e =)

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Alltid lika skoj med värdelöst vetande :)

___
Länk Missa INTE pizzaträff i umeå den 12:e
"Fisken" är extremt vanlig i USA (big surprise)... min favorit såg jag på en stor SUV, en stor fisk med texten "The Truth" i som åt upp en liten fisk med texten "Darwin".

Självklart är detta menat som en pik i sidan på evolutionsteorin... men kärringen som klistrade på det glömde en viktig sak; att hela evolutionsteorin går ut på att starkast överlever, dvs. stor fisk äter liten fisk :)

MVH,
E38B12
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det här är lite off-topic, men om jag får vara en messerschidt ;-) så det den mest lämpade som överlever, inte nödvändigtvis den starkaste.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.