AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.003

Knackande V8

Sida 2 av 2
Plumber
Det artikelnr.(11 31 1 736 162) du fiskade upp ur tråget tillhör något som ETK kallar "omlänkningshjul" Det är det lilla kugget i som sitter rakt ovanför vevaxeln.

Artikelnr är unika och det finns inget tvivel om det är den delen som på något sätt gått sönder. Om det är allvarligt eller inte kan jag inte svara på.

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

plumber: förmodligen är det den som jag oxå hittat i mitt tråg, jag undrar ifall det är "livsfarligt" att köra utan den nu?
ar
44
aran
740ia-93
Det va ju skönt att det bara va den.Den där plast historian kan jag inte fatta vad det skulle vara,för omlänkningshjulet är av metall.
Pi
24
Pinn
540iA Touring -94 + 318i -96
Fredrikb - Man kan nog säga att det kom smygande. Ang sträckaren så såg den gamla helt ok ut, det går inte att se att det är något fel på den. Kanske är det slitage i loppet så att rätt tryck inte erhålles. Enda synliga skillnaden på den nya var att fjädern som sitter inuti var nästan dubbelt så lång. Tror inte att den gamla fjädern blivit hoptryckt och därför är kortare, utan det är nog en uppgradering av konstruktionen.

Plumber - Jag tror nog också att bitarna tillhör "omlänkningshjulet" eller om man så vill "deflection wheel" som är nummer sju nr7 på sprängskissen Länk.
Jag kan dock konstatera att början av artickelnumret inte finns med på de bitar jag hittat. På bitarna kan jag läsa "BMW 1 736 162" , inte "11311736162" som är det korrekta artickelnumret på hjulet. Det kan tänkas att "11 31" kan stå på någon del av ringen som jag inte hittade i tråget (delarna jag hittade utgör endast ca halva ringen)?

Aran - Vad jag förstår så har du bytt kamkedja på din bil. Vem gjorde det och vad kostade det?
Lite nyfiken eftersom den trasiga kedjesträckaren kanske skulle kunna bero på kass kamkedja? Jag har ju inte kört så mycket efter bytat av sträckare så jag vet ju inte om det håller i längden.

Någon som vet hur man kontrollerar att kamkedjan är ok?

//Pinn
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

pinn du är min idol! kammkedjan borde hålla rätt länge med tanke på att det är dubbellänk, men av vad jag har förstått ska det inte vara nått problem med den så länge den inte låter. jag har ingen aning ifall man kan -se- på den ifall den är dålig? någon kanske vet bättre dock?!

mvh
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
såg den inte ut som SPACER RING nr 11

Länk

jag har svårt att tänka mig att DEFLECTION WHEEL nr 7 är gjord av plast eller gummi

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
pinn:

Bytte du nr. 19 samtidigt Länk ? Såg den sliten ut där kedjorna åker?

Mvh
Pi
24
Pinn
540iA Touring -94 + 318i -96
Fredrikb - Nej, helf fel mått, samt att nr 11 troligtvis är av metall. Och hjulet är givetvis inte av plast, men frågan är ju om vår omtalade plastring sitter i det hjulet.

Rob_t_j72 - Nej, den har jag inte bytt, borde kanske kolla den.

//Pinn
Plumber
Om det går att köra eller inte kan jag inte svara på.

De sju sista är de unika siffrorna och egentligen de enda som behövs. Oftast så står bara de sju sista på reservdelarna. De fyra första ger dig bara en hint om var du hittar dom. Tex 11 för motor, 12 motor el, 13 för bränsle osv. Så att det rör sig om en del till omlänkningshjulet finns det inget tvivel om.

ar
44
aran
740ia-93
Ja jag har bytt kedjorna på min bil,det gjorde jag själv,kostade ca 5000:- i materialkostnad.Dom där glidskenorna och spännarna till dom små kedjorna är rätt dyra iaf här..
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Hej fredrikb...har du nån info hur man byter sträckare? kanske behövs i framtiden maila mig om du vill!
peterbroman@chello.se

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
9/7-05 Ullevi
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
halvgute

jag har inte bytt min sträckare men enligt denna tråd så kommer jag att byta sträckar vid första knack

har hört att man kan kolla kedjorna genom att varva upp motorn och släppa gasen en antal gånger samtidigt som man lyssnar i fronten på motorn gärna med en trädgårdsslang som stetoskop

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Aran

Du som har bytt kedjorna
Kommer du ihåg hur ”08 SUSPENSION ” hur den fungerar rent funktionellt.
att DEFLECTION WHEEL sitter på den ser jag på skissen men hur i hela friden kan den ha en fjädrande funktion??.

Oo=[][]=0O
Länk
Njuren
Plumber: Du borde inte sitta och skrapa och lina conex-skarvar, rensa med K50, pressa B-press,M-press och fixa fall till brunnarna utan kanske borde mecka med bilar istället ;-)

BMW - i nöd och lust?
ar
44
aran
740ia-93
fredrikb

Dena hade jag aldrig bort,så hur den funkar kan jag inte svara på men den sitter ju fastskruvad så den är väl bara som en hållare för omlänkningshjulet (DEFLECTION WHEEL ) Suspension betyder väl stöd eller nåt liknande oxå..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.