AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.004

Knackande V8

Sida 1 av 2
Pi
24
Pinn
540iA Touring -94 + 318i -96
Har fått ett ganska kraftigt knackande ljud i motorn (M60) på min 540 -94.
Det är inte fråga om något tickande ljud, utan ett mera "knackande" ljud från ovansidan på motorn
Kan det vara en lyftare som satt sig/gett upp?
Kan man på något enkelt sätt kontrollera lyftarna?
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
går den bra förutom knackandet tycker det låtet oroväckande
beskriv ljudet mer nogrant Typ följer motorvarv Etc.
vart kommer ljudet i från

prova med en bit trädgårdsslang som stetoskop

Oo=[][]=0O
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
KOLLA OLJEPUMPSBULTARNA!!!!! Låter som du beskriver när kjedjespännarbulten har lossnat och slår mot drevet...
Om inte den lossnat bör du kolla att kjedjan är spänd rätt.
Lycka till.

- H U M A N R A G E -
Pi
24
Pinn
Motorn går bra bortsett från att det knackar i den. Har svårt att specificera var ljudet kommer ifrån, någonstans i främre delen av motorn. Ska kolla oljepumpsbultarna och kedjan imorgon, såg här i forumet att det är ett vanligt förekommande fel.

//Pinn
Pi
24
Pinn
Jag blir så trött!
Har nu tagit ner och kollat ojepumpen, och mycket riktigt låg det en M8-bult i tråget. Även alla M6-bultar som håller ihop pumpen var lösa. Har dragit åt alla bultar, sträkt kedjan (som var ordentligt slapp), ny packing, filter & olja. MEN! Fortfarande knackar motorn.
Tänkte att det kanske bättrar sig efter att man kört lite, men nu har jag kört hem från verkstaden jag lånat, vilket är ca 20km och ingen bättring.

När jag tog ner tråget var det inte bara bulten jag hittade, utan även gummidelar från, vad jag tror är en packbox eller tätring till ett lager. Glömde gummibitarna på verkstaden, men jag pusslade tidigare ihop dem lite snabbt ,och kom fram till att innerdiametern nog har varit ca 20-25 mm (ögonmått). Jag skall hämta bitarna imorgon för att göra en noggrannare mätning.
Är det möjligtvis någon som har en gissning på var dessa bitar kommer ifrån.

Det går att utläsa BMW samt ett nummer på en av bitarna, skall kontrollera detta imorgon, kanske kan det underlätta vid identifiering av delarna.
Inga andra delar såsom metallbitar eller flisor hittades i tråget.

Nu får bilen stå tills jag hittat en lösning.
Öppen för alla tips.
Någon som har en V8 liggandes på vinden kanske?

//Pinn
ar
44
aran
740ia-93
Det låter som om det är samma fel som jag hade,det var kamkedjorna som va slut.Men prova med att byta Kedjesträckaren först, enkel att komma åt utan att riva något.
Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
kolla:

Länk

Där finns det lite o-ringar. Det finns också en 40 mm o-ring som tätar oljenivåmätaren.

Pi
24
Pinn
Hur gör jag för att kolla kedjesträckaren.

//Pinn
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag hittade oxå något som varit en plastring i oljetråget, det stog något med 1173 på den vilket verka stämma med koden på delarna som finns där, men vi kom aldrig fram till var exakt den kunde komma ifrån.

ska bli intressant att följa den här tråden.

någon som vet vad bmw tar för att byta spännaren till kamkedjan?
Pi
24
Pinn
Det står BMW 1736162 på det som hittades i tråget. Är det någon som kan få ut något av det?

//Pinn
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
kedjesträckaren
Länk

nr 22

Oo=[][]=0O
Länk
ar
44
aran
740ia-93
Jag hade oxå såndana gummidelar i mitt tråg,jag inbillar mig att dom kom ifrån tändspolarna och hur dom lyckats komma dit vet jag ej.Ja det är enklast att köpa en ny spännare (kosta ca 700:- för en ny) och jämföra längden på dom min va ihoptryckt men jag tyckte den va bra,fast så va inte fallet.
Pi
24
Pinn
Bitarna kan kan komma från "deflection wheel" nr7 på sprängskissen. Det slutar på samma nummer som jag hittade på bitarna i tråget (1736162). Länk

Ska kolla sträckaren.
Kan man på något sätt mäta upp sträckaren, eller är enda sättet att först köpa ny, och sedan jämföra?

//Pinn
Pi
24
Pinn
Har beställt Sträckare. 525:- på Lunds Bil.

//Pinn
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det skulle kunna vara nr 11, spacer ring, men den har inget med siffran 3 i koden. finns det någon plastring på nr7 som kan lossna, jag tror hela är gjord i metall?
Pi
24
Pinn
Har nu fått hem bitarna som jag hittade i tråget. Efter lite pussel kommer jag fram till att storleken på ringen/tätningen är:
Innerdiameter 38mm
Ytterdiameter 52mm
Tjocklek 4mm.
Material: Svart plast (ev hårdnat gummi).
Märkt: BMW 1 736 162

Skulle kännas bra att veta vad det är för något.
Någon som vet?

//Pinn
ar
44
aran
740ia-93
Bra pris, här i v-ås kostade den 690:-
Vet inte om man kan mäta men fråga om du kan lämna tillbaka den nya om den gamla är ok.
Pi
24
Pinn
Back in business!

Byte av kamkedjesträckare gjorde susen.
Nu spinner han fint igen. Allt oljud borta.

Var lite orolig ett tag, att det skulle bli en skrämmande dyr reparation. Men med er hjälp klarade jag det för ca 2000:- i delar (olja, filter, packningar, bultar & kamkedjesträckare).
Tack Dandelue för ditt tips om oljepumpen, behövdes verkligen fixas till.
Tack Aran & Fredrikb för er hjälp med kamkedjesträckaren, ni räddade mig.

Det som kvarstår är frågetecknet ang delarna av plastringen, som jag fiskede upp ur tråget. Vi får väl se om någon har i forumet kommer på något. Själv har jag gått igenom alla sprängskisser på motorn utan att hitta vad det kan vara.

Tack! alla, för hjälpen.

//Pinn
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

pinn!!! vad tog bmw för att byta sträckaren?

mvh
Pi
24
Pinn
0:-
Jag gjorde det själv.
Inga större konstigheter att byta. Du kommer åt sträckaren utan att skruva ner något på motorn.
Sitter inskruvad i blocket höger fram, strax ovanför ac-infästningen.

//Pinn
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Pinn

Kom knackandet smygande eller helt plötsligt, och vad var det för fel på sträckaren ??

gläds med dig

Oo=[][]=0O
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.