|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha läst ett antal inlägg om sportluftfilter här på forumet kan man ju inte bli annat än fundersam! Har förstått att det ska ge ett "sportigare" ljud och eventuellt bättre gasrespons, men att det även finns en risk att bilens lmm går sönder. Vad tycker ni här på forumet, är det bra investerade pengar, eller är det bara skräp? Är risken stor att bilens lmm går sönder, eller kan man leva med den risken och få ett roligare ljud? Bilen som det ska monteras på är en BMW 318is samt en Volvo V70 2.5t (vilket förmodligen är som att svära här inne :) | |
|
Hej H.Lind! Effektökning på en 318 kan du glömma, dem flesta med "sportluftfilter" får ett roligare ljud precis som du beskriver och får därmed lätt att inbilla sig att bilen skulle gå bättre. Din motor är inte restrikterad på grund av org luftfilter på något sätt. Det finns också chans att lmm skulle kunna gå sönder, jag personligen skulle aldrig sätta in det i min bil. Men det är ju upp till varje individ att avgöra, man kan ha som tum regel att det gör mer skada än nytta! Med Vänliga Hälsningar // Martin |
|
|
LMM på min 525 gick sönder pga sportfilter, ngt med att oljan som man sprayar på filtret bränns fast på wolframtråden/trådarna i LMM. det var så jag fick förklarat för mig. JAg kör numera med original filter! _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Okej, tack för era svar! Finns ju även idag insatsfilter, men frågan är om det är så mycket bättre än originalfiltren? Ger de också ett "sportigare" ljud eller ska det till ett öppet filter för att åstakomma det? |
|
|
Du får ingen "ljudökning" av ett insatsfilter, helt rätt. Det är heller inte mycket bättre genomströmning i dessa filter än original. Nä, det ska vara värmeavskärmat öppet Jamexfilter + en liten rörböj, då j-vlar blir det ljud i skällan hehe ;-) |
|
| Instämmer med "325CSi" | |
|
Hehe.. okej "325CSi", men du har inte haft några problem med trasig lmm? Vart har du köpt ditt filter? Byggt värmeskölden själv? |
|
|
Mugge: Då "överoljade" du filtret, har du för mycke olja i motorn går den också sönder! Du ska inte säga att en sak är dålig för att du gjorde fel. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Tjena. Nä, jag har aldrig haft problem med lmm på några av mina 12 bilar som jag har haft genom körkortsåren. Har haft sportluftfilter på 10 av dem... Jag tror nog att dom som lyckats bränna sin lmm har marinerat sina filter i olja precis innan montering. ;-) Hehe, nä nu ska vi inte vara taskiga, det KAN faktiskt hända, men varken jag eller någon av mina polare har någonsin haft problem med detta, (och hoppas naturligtvis slippa det också) Köpte mitt filter för tre år sedan på Svensk Bilutrustning (Malmö), kostade ca 850:- då, anpassat speciellt för BMW med uttag för givaren. Värmeskölden har jag byggt själv ja... |
|
|
haha.. okej! Låter ju iaf som du har en ganska bra grund att stå på för dina uttalanden. Lägger ju hellre de dyra lmm pengarna på nåt annat kul till bilen. Får nog bli ett filter när den j*vla snön försvinner från marken. Även om BMW:n aldrig kan hänga med den över 100 hk starkare Volvon så kan den ju iaf få låta lite kul ;) Är runt en tusenlapp vettigt att lägga på ett filter, eller finns det billigare som fungerar skapligt? |
|
| Lintec och BMC är bra filter. | |
| Apexi är ett bra filter, dessutom är det ett torrt filter, inge olja.. | |
| Torra Apexi låter bra, var kan man hitta dessa? Nån som vet? Vet inte vad Realcar har, bor granne med deras lager så man kan ju hoppas att de finns där! | |
|
Lånar tråden lite... Jag har suttit och tittat på lite olika filter från olika amerikanska företag (och amerikanska sidor), men hittar inget filter till 320 modellen. Hittar för 318 modeller men sen hoppar de över 320:n och går direkt till 323. Vilket filter passar? Antar att det till 318 (4-cylindrar) går bort, eller? Det är bra kurs på filtren "over there" men man vill ju ändå inte beställa fel, lite tidsödande ;) |
|
Niclas.S |
Kolla nextgenracing.com, de har Apexi filter. OO=00=OO |
|
Overtuned: kolla din mail, lite mer info är skickat till dig. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Jimmyboy: Tackar för hjälpen! Ska tänka över detta! Jap´riders call 2000cc engines "Big Block" ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.