AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.195

Tickande ljud vid kallstart!Åtgärd!

GROL
Jag äger för första gången en BMW 320 I 93:a. Den har gått 23.000 mil. Jag har ett tickande ljud vid kallstart. Dentickar högt men efter 1-2 sekund så tickar den mycket mindre och efter ytterliggare några sekunder är den helt tyst. Vad är det för fel och vad kan jag göra åt det?
Jag tror att det är en M50 motor jag har (6:a på 150 hästar).
Den dra ca 1,05/mil vid normal körning, olja har jag inte märkt nått. Är detta normalt?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hej och välkommen till forumet!

Din motor har hydrauliska ventiltryckare, vilka behöver ett visst oljetryck innan de fungerar som de skall.
Om tryckarna av någon anledning inte klarar att hålla oljan i dem, tar det en stund innan trycket är uppbyggt i dem - då tickar motorn en liten stund.

Dvs. det är inte helt ovanligt att tryckarna kan kärva lite och då får du det ljud som du beskriver.

Jag skulle börja med att göra ett oljebyte, till en bra syntetolja (i detta fallet kan det vara bra med en olja som inte är allt för tjock - 0W30, 0W40 eller 5W40). Det brukar hjälpa, eftersom det kan spola ur smuts ur tryckarna och få dem att fungera som de skall igen.

Om tryckarna fortsätter att föra oljud efter några hundra mil med den nya oljan, kan man prova ett speciellt rengöringsmedel som heter Wynn - hydraulic valve lifter concentrate. Det kan fungera ganska bra, men vänta och se om oljebytet löser problemet! (man bör undvika olika oljetillsatser om man inte "måste" använda dem!)

Om inte Wynn-tillsatsen heller hjälper, är det bara att byta de kärvande tryckarna, eller leva med "oljudet"...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bytt till orginal filter óckså då den har en ventil och ser till att oljan inte rinner ner helt...
Var kan man köpa "Wynn - hydraulic valve lifter concentrate" Johan B?

MVH Jimmy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dubilidu, den brukar finnas hos välsorterade biltillbehörsfirmor.

Wynn är själva fabrikatet och de tillverkar alla möjliga vätskor till bilar.

Brukar finnas hos följande kedja t ex:
Länk

Mvh

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
pias oil importerar dem till sverige, finns på lundavägen i malmö.

Jag har bytt till Syntetolja 5-40 och BMW original insatsfilter men det vart ingen skillnad. Tänker prova "Wynn - hydraulic valve lifter concentrate". Ska man byta olja efter detta eller ska man vänta tills nästa ord. byte?

Lundqvisten
GROL: Prova förslagsvis med en högre olje viskositet typ: 5W50 eller 10W60. då blir det "GARANTERAT" tyst på ventilerna.
Det här oljeblasket 0W30 som rekommenderas är ju tunnare än vatten, därav allt störande ventilslammer.
Lundqvisten
Är det Castrol "MAGNATECH" du kör på nu ? Det är en förstklassig "TICK TACK" olja, väsnas som om det vore viskositet 0W10. Köp istället Biltemas 5W50. Eller Castol TWS 10W60.
Är allt som det ska så knackar inte motorn av Castrol 0w/30-oljan, den är inte många snäpp tunnare än 5w/40 i varmt tillstånd.
Det kan vara så att din motor är sliten i största allmänhet och inte kommer att sluta ticka hur du än gör.
På M50 sitter det en backventil i topplocket som du inte kommer åt utan att lyfta på toppen, är det den så finns det ingen billig lösning på detta.
Om du inte hittar Wynn-produkten så kan du se om du hittar CRC "Invändig Motortvätt"
Gör som det står på flaskan, byta olja efteråt skulle i alla fall jag göra.
Om detta inte hjälper kan du ju prova med en 5w/50 eller ett annat "märke" på 5w/40 olja, men 10w/60 är alldeles för tjock för att rekommenderas till din motor, då är det bättre att det får ticka lite när du startar.
Så länge den ger sig inom några sekunder är det ok, det ger inget ökat slitage av motorn eller så, bara "kosmetika" egentligen.
Slocknar oljetryckslampan direkt eller dröjer det en stund när du startat?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tvärtom, med en 10W-60 kommer det ta LÄNGRE tid vid kallstart innan oljan når tryckarna iom den högre/tjockare kallviskociteten. När motorn är stenkall så är oljan det också.

En 0/5W-40/50 är vettig som åretruntolja och iom att GROL inte har några problem med ventilljud vid varm motor så har jag svårt att tro att varmviskociteten är för tunn/låg.

Mvh
Lundqvisten
GROL: Det stora problemet med dessa tunna 0W30 oljor är att de är så tunna, att de omgående rinner tillbaka ned i oljetråget, efter det att du stängt av motorn. Med en 10W60 olja slipper du detta trista fenomen, oljetrycket är redan på topp när du startar.
Vågar du testa ? eller väljer du att fortsätta förstöra motorn med 0W30 blasket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lundqvisten överdriver skillnaden i oljeavrinning mellan 0W30 och en något tjockare olja!

Om det är en bra olja, har den en naturlig vidhäftningsförmåga på molekylnivå, som gör att det kanske ser ut som oljan har runnit av men det finns tillräckligt med olja för att smörja de rörliga delarna. Den aktiva mängden olja som faktiskt smörjer i motorn är mycket liten - den smörjande mängden totalt i motorn (samtidigt) är endast ca 1/10:dels tesked!
Oljefilmen som behövs för att smörja är därför mycket tunn, tunnare än att den är observerbar med blotta ögat.

Sedan har olja givetvis fler funktioner: kyla och rengör t ex, vilket kräver större mängd. Dessutom behöver oljan cirkulera och bytas ut vartefter den används...men i uppstartögonblicket behövs det mycket liten mängd olja på metallen för att smörja.

Jag skulle i stället satsa på en olja med högt innehåll av esterolja (en typ av syntetisk basolja) som gör att vidhäftningen ökar på metallen vid avslagen motor.
Jag brukar använda Valvoline synpower 5W40, som har förhållandevis högt esterinnehåll. Detta har fått en hel del ljudliga motorer att tystna märkbart.
Motuls esterolja är också känd för att dämpa ljudliga motorer, men den är rätt svår att få tag på i Sverige.

För övrigt håller jag med om att Magnatech-oljan är klart överreklamerad, och det är många som upplevt att motorerna börjat väsnas när de slagit i den oljan...
Det är för övrigt ingen riktig syntetolja, utan bara en högraffinerad mineralolja - men Castrol marknadsför den som en syntetolja, vilket är lite fult!

Mvh

GROL
Oljetrycket är på top efter start (1 sekund, kanske). Det tickande ljude för svinner som sagt efter ett par sekunder. Jag har hällt i Texacos olja valvoline 5-40 )helsynt). Kanske den oljan är dålig? Jag får köpa den billigt 40 kr litern via en kompis. Är Biltemas olja bra? Jag har hört att den inte är så bra och ibland tvärtom.
Jag blir lite förvirrad om jag ska köpa en med visk. 5-50 eller 10-60?

Lundqvisten
GROL: Den här oljan du får köpa för 40:-lit, får du den lev i obruten flaska/dunk ? Eller är det i lösvikt från ett stort oljefat?
Är det från fat, så skulle jag ej ens våga hälla det i morfars gamla DKW, kan vara vilken soppa som helst. Köpte själv från fat för ett par år sedan, när jag hällde i bottensatsen så kom det ut svart sot och gruspartiklar.
GROL
Obruten förpackning på 20 liters dunk! Är det en bra olja eller?

Det finns bara en olja som brukar funka till att tysta ner dåliga lyftare och det är mobil1 0-40.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snatsh, jag vet fler oljor! ;o)

Obrutna 20-litersdunkar är riskfritt!

Texaco Valvoline??? Det är två olika oljebolag!

Mvh

GROL
Johan B
Jag ska ta reda på vad det står på dunken, återkommer senare

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.