|
|
|
|---|---|
|
PÅ luftfilterburken går det in en slang som sen går vidare till grenrören.Ska man plugga igen den slangen om man monterar ett direct Air filter?Och hur får man bort burken till luftfiltret?Har sett 4 skruvar vid skarven mellan burken och slangen till motorn men dom skruvarna går inte att komma åt.....eller går det?? Mvh Ricke(med sportlufts filter än så länge) | |
| Ingen som vet detta????? | |
|
klart jag kan försöka hjälpa dig men är lite osäker på hur det ser ut under huven på en 520 ( har bara micklat med M30 motorn i E28)Ang slangen som går in i luft burken och sedan ut till grenrören så gör du bäst i att plugga den, förstår inte riktigt hur du menar ang luftburken..är där luftmängdmätaren möter luft burken eller?Mvh L Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,530-80,528-84,M535-86, |
|
|
Jo precis...där luftmängdmätaren möter burken.Ska man lossa det där.Och finns det något färdigt att köpa som är bara att montera på från luftmängdemätaren???Vad fyller slangen mellan grenrören och luftfilterburken för funktion???Kan ju inte vara bra att slopa nått som BMW använder från början....... Mvh Ricke |
|
|
Slangen mellan luftfilterburken och grenröret: den suger luft ur luftburken o tillför avgaserna så att eventuell oförbränd bensin förbränns inuti avgasröret, så är det på m30 ialla fall, o det är klart det är ju iofs att ta bort ngt bmw har monterat men hde bmw tänkt att du skulle ha tratt filter på bilen? ;) på min 325:a delade man luftburken från mängdmätaren på detta vis: det satt 4 st 10mm muttrar i den översta halvan av luftfilterboxen, det är trångt men det går. Nu vet jag inte om det ser ut så på din bil men det är en gissning med tanke på att de flesta M20 sprut är likadant uppbyggda ( inte på E21 iofs)köpte ett KN till min o då medföljde en platta som man bultade i gaveln på mängdmätaren o som passade i mot filtret men den är rätt enkel att bygga själv! Mvh L Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,530-80,528-84,M535-86, |
|
|
Hej Laban! Vad säger SBP om borttagning av puls -air systemet???? Jag tror att dem kan vara lite kinkiga om man skippar ett avgasreningssystem..eller??? Mitt tips till Ricke är att spara grejorna o montera det igen till besiktnings dags.(om du nu väljer att montera ett direct air kit). Mvh Janne. |
|
|
Har ingen aning om vad de säger... det är nog som du säger säkrast att spara delarna! Jag tänker i alla fall ta bort mitt puls air o pröva beesiktiga utan,skall dock spara grejerna så att det går att hänga dit om de blir grinig. Det är ju inte så ofta de får in en 535 E28 så de ser att de inte sitter där...dessutom så är det väl lite si o så med avgasreningsfunktionen det är ju ingen EGR utan det enda den gör är att suga renad luft(via luftfilterboxen) o blanda ut avgaserna med så att eventuell oförbränt bränsle antänds av hettan i avgasröret, på mina tidigare E28 or jag bes:at så har de inte kollat mer än Chassienr o att batteriet sitter fast när de stoppat in nosen i pannrummet...Mvh S Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,530-80,528-84,M535-86, |
|
Hello Nasty |
Det kan dom inte säga ett skit om på SBP, har absolut inget med avgasrening att göra, bara slit bort skiten. Blir mycket snyggare plus att det blir mer utrymme om man får bort det. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
Tjenare Hello Nasty. Du har fel. Har du ett Puls-air system så måste det både sitta där o fungera. Om du själv har tagit bort detta system o klarat dig igenom den årliga besiktningen så var det nog fredag kväll o besiktningsgubbarna ville hem snabbt :) Mvh Janne. |
|
|
Hur går det då när man monterar extraktorgrenrör? Då måste ju skiten bort, eller hur? //Ticco www.ticco.com |
|
|
Hej igen! Enl lag så måste puls-air systemet sitta på o fungera. Hur man kringår detta utan att få anmärkning vet jag icke,men att det går det vet jag. Det handlar om en icke så ny vagn o därmed kanske dem ser mellan fingrarna. Jag säger bara att detta avgasreningssystem måste sitta på enl. lag. Och att det är ett reningsystem de står utom allt tvivel. Man förbränner bensin så att det blir en "fullständig" förbränning. Det oförbrända gaserna blir genom tillsättning av luft bättre förbrännt.Därmed något lägre co. CO= oförbrännt bränsle=koloxid. MVH Janne. |
|
|
Det har varit några förvirrande trådar om funktionen hos just dessa PulsAir-rör och ventiler (om det är så de nu kallas, eller är det EGR...?) Några säger att det handlar om avgasåtervinning pga miljöskäl, dvs att det går avgaser FRÅN grenröret TILL luftburken, medan andra säger att det handlar om luft som sugs FRÅN luftburken TILL grenröret. Är det nån som med säkerhet kan säga vad som verkligen gäller? Undrar ///Pewe |
|
|
Ta loss slangen från luftburken å känn efter! Jag vet att det suger där iaf. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Tjena! Jag säger som Ticco,det suger luft FRÅN luftburken TILL avg.röret. Mvh Janne. |
|
|
Men kan det skada motorn på något sätt om man tar bort slangen??Och ska man plugga igen vid grenrören eller uppe vid slangen??? Mvh Ricke |
|
|
Nej. Lättast att plugga vid burken alt. sätter du dit ett litet filter (miniatyr K&N) så behåller du funktionen. //Ticco www.ticco.com |
|
Hello Nasty |
Det enda som lagen säger att man ska ha är EGR som sitter på gamla Volvo osv. Puls air ventilerna behöver ej sitta där. Har kört igenom min bil i fyra år utan detta och dom har inte sagt ett ord. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
Hello Nasty |
Ska du plocka bort det så lossa även grenröret o skruva loss pittarna som sticker in i kanalerna i grenröret! MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
Hello Nasty! Du har väl haft tur då... Jag ringde o frågade :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.