|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Köper själv också hellre en 2-3 år gammal bil med lite större motor och mer lull-lull än en ny standard modell. Det är också en av anledningarna till att jag valt att inte ha tjänstebil då utbudet av intressanta nya bilar för ca. 300' i stort sett är obefintligt. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Korak, det finns inte så många gruvor i Luleå. En sommarstuga i Luleå skärgård ligger mellan 1-2 miljoner, så du får nog spara lite till. Du kan dock få köpa renhjorden av mig, det ingår isbjörnssgevär, pingvinharpun och en snabbkurs i svensk geografi ... ;) |
|
|
så sant programmer snubbelnisse var framme skönt att du förstod poängen : ). men jag tillstår ändå att E-90 325 framstår som ett alternativ till beg bil 292" men det är inget alternativ till v-70 de förstår jag... mvh |
|
|
Avundsjuka är bästa beröm. Om någon inte gillar mitt bilval är det hans eller hennes problem. Ärligt talat tycker jag att några här bryr sig för mycket om vad andra tycker. Min flickvän kommer från Latinamerika, och där struntar man i vad alla andra tycker utan kör sitt race. Det tycker jag är bättre än att undra vad folk ska säga. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tretrettio: Det står en lågmilad 733IA-78 och väntar på dig i Hälsingland :) ///MVH Hasso Länk |
| Inled mig inte i frestelse. Jag kan gå själv... ;-) | |
|
Det kanske inte har framgått men jag har egen firma och leasar därför bilen. Därav min jämförelse med lgh, sen måste jag få tilläga att jantelagen verkar komma med modersmjölken i detta land. mh |
|
|
Att låta företaget leasa bilen är bra mycket bättre ekonomiskt, om företaget orkar med kostnaden. Förmånsvärdet på en E60 530i lär bli högt, men är ändå en bättre affär än att köpa den själv. Normalt sett skriver man in restvärde mm så allt är klart från början och man kan direkt säga vad bilen kommer att kosta under kontraktstiden. Kan inte direkt påstå att jag förstår vad jantelagen har med nybilsköp att göra. Eller menar du en generell attityd till BMW-ägare? Man blir lika idiotförklarad om man köper en ny Audi, Volvo eller Saab ... åtminstone om man betalar för bilen själv. |
|
735 |
mattias: Instämmer till fullo! Farsan fick en repa på sin bil när den va 3 mån gammal det skulle troligtvis inte skett om han köpt en fullsketen v70 T5... Nån sa att i sverige; är avundsjukan starkare än sexualdriften... |
|
Då jag körfe en splitterny saab 9-5 aero var det aldrig nån som sa nåt mh |
|
|
Ja, det är allt bra lustigt att folk tror att alla BMWar kostar enorma summor att köpa. Visst är 500 kkr mycket pengar men en 9-5 Aero med rätt utrustning är väl inte direkt billig den heller... Min uppfattning är att till största delen beggade BMWar, då speciellt 5- och 7-serien värderas till gigantiska belopp. |
|
|
Blev lite fel där körde skulle det va. jaken: Precis saaben kostade 400" levde om var plastig och bara 4 cyl där kan man prata om idiotiskt köp. Och dessutom framhjulsdriven. mh |
|
|
Visst är det så, folk som inte kan något om bilar tror att en BMW från -78 kostar 250.000. Samma människor brukar också tro att en BMW 316i gör 0-100 på 5 sekunder och toppar 300, men det är en annan sak. BMW är dock rätt dyra, en 530iT kostar ca 400.000 helt naken medan du får en (nästan) fullutrustad 9-5 för samma pengar. Att passera halvmiljonen när man kryssat lite i extrautrustningslistan till en E60 är inte svårt. När jag köpte en ny Volvo V70 var det många som tyckte att jag kastade bort pengar i onödan, och då pratar vi om Sveriges vanligaste bil ... |
|
|
Grejen är att i och med att jag leasar bilarna blir inte skillnaden mer än 1.500:- i månaden dom pengarna kan jag vara utan om jag får köra BMW istället. mh |
|
|
mattias h: I mina öron en kanonbil (och ett utmärkt upplägg). Grattis!!! På tal om andras uppfattning om vad en BMW kostar: Vår granne vägrade tro mig när jag berättade att vår bil (e38) var betydligt billigare att köpa än vår andra grannes nya XC90! |
|
|
OlofM: tack för det funderar dock på att lägga till takluka Dessutom har du bättre komfort och snyggare bil än grannen också mh |
|
| ...skulle nog vara "ögon" och inte "öron" :-) | |
|
Har läst igenom tråden lite snabbt nu och har lite funderingar specifikt på bjoercks fråga varför det är mer accepterat att köpa sommarstuga än ferrari. Jag tror inte att Sverige någonsin klassat som ett större billand vad gäller bilar som ska synas. Det har genom historien inte tillverkas några direkta superspoirtbilar, vilket koenigsegg förhoppningsvis kommer ändra i framtiden (än mer än de gjort nu). Dock har Sverige alltid varit ett land där man dels har villa/lght men också en stuga någonstans vid kust/land och diverse orter. Även liknande kolloniområden vanliga. Detta gör att det svenska folket är vana vid att grannar/släkt/vänner har, förutom sitt hus, en stuga någonstans och acceptansen är därför hög, För så har det alltid varit. Däremot har det inte alltid stått en Ferrari i grannes garage eller en ny Porsche. Detta är något som har börjat märkas mer och mer den senaste tiden. Då det aldrig går att ändra en kollektiv inställning på kort tid ser jag det därför som en relativt naturlig effekt att folk höjer på ögonbrynen när det talas om speciella bilar mer än när man pratar om grannans stuga 1 mil från Skanör/falsterbo. Det är nog egentligen inte enbart avundsjuka som är boven utan helt enkelt en förvåning över att intresset inte följer den svenska ram som alltid existerat. |
|
|
Jag tvättade bilen på en mack i Luleå och en man undrade vad jag hade för märke. Jag svarade att det är en BMW. Han sa då att den kostar en halv miljon. Jag sa då tre hundra plus och han sa att det räcker. |
|
|
tom inorr och man lägger 10% av förmögenheten på bil det gör en del på 350" x 10 8du får vara glad att detta inte är ett dateforum) hehe ni behöver ingen mer datakonsult och varför kör du snikmodell med den inkomsten (skoja bara).... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.