|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Clubsport, om det är värt att köpa en ny bil eller inte är upp till var & en att bedöma, men rent ekonomiskt är det inte en bra affär. Bara värdefallet som sker i samma sekund man kör ut den nya halvmiljonsbilen ur bilhallen motsvarar 10 års service på en begagnad bil (ca 50.000 kr). Om vi antar att halvmiljonsbilen tappar ca 100.000 i värde första året så är det inte svårt att räkna ut att man kan reparera en begagnad bil ganska många gånger för de pengarna. Hur man än räknar på det vinner man aldrig ekonomiskt på att köpa en ny bil. BMW:s bilar fungerar bra och det är sällan det är problem med nya, men det händer trots allt att en fabriksny bil strular, ibland i ganska stor omfattning. Sök man på forumet så hittar man snabbt flera besvikna nybilsköpare som fått en ny BMW med en mängd problem. Vilken ny bil man än köper kan strula, det viktigaste är hur återförsäljaren löser problemet. |
|
|
dali: håller nog inte med om att ett bilköp är det ekonomiskt sämsta köpet man kan göra. Tror att ett datorköp rent ekonomiskt är sämre. * Tappar mer i värde * Kommer nya modeller flera gånger per år så de du köpte förra månaden blir snabbt gammal. * Går istor sett inte att använda när den är 3-4 år gammal. Visst, rör sig inte om belopp i samma division som en ny bil... ___ BMWCS #5157 |
|
|
håller med Tom i norr 10% av sin förmögenhet på bil nä skämt åsido skulle jag tro på 110% de flesta tar nog ett billån eller dyligt Sen finns det ju faktiskt såna som har välbetalda jobb eller kan spara allt är ju en fråga om prioritering. Var glad åt de som törs förverkliga sina drömmar. isället för att tala om vilken dålig affär de gör. nybilskänslan är bara den värd några hundra tusen |
|
|
Mugge om jag minns rätt var advantage pkt rails larm farthållare och färddator. Det är en värdeminskning att leva också man får mindre år kvar hela tiden vill inte sitta som gammal med en massa pengar och ångra allt jag inte gjort. mh |
|
|
Tackar! Advantage-pkt = ett måste! Precis... hålller helt med mattias h, inte kul att ångra en massa när man blir gammal. _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Tror inte många köper bil kontant så det är en fråga om vad man har råd att lägga i månaden på en bil. Man kan dra liknande parareller vid hyra av lgh endel betalar 15" i månaden för att dom vill bo bra. Pengar isjön då man kan få tag på en för 7" fast i ett sämre område. Och jag påstår inte att dom är idioter eller ifrågasätter varför dom inte bor billigare. Syrrans karl vet en kille som har köpt en billig husvagn att bo i så han kunde ha råd med en ferrari som alltid varit en dröm. Han somnade säkert med ett leende på läpparna i husvagnen varje kväll mh |
|
|
jag vill minnas att jag läst om en undersökning visade att de flesta som köper bilar < 300 000 kr köper bilarna på avbetalning eller med någon form av finans hjälp. bilar 300 000 > 500 000 kr köpes nästan 50% av fallen kontant eller utan någon form av finans hjälp. bilar > 500 000 kr köptes nästan uteslutande kontant eller utan finans hjälp. _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
| Med dagens låneränta skulle jag inte köpa bil kontant. Annars har jag alltid köpt mina bilar utan något lån. Vet inte om det är bättre än att låna. Svider i båda fallen... :-) | |
|
Programmer, det går inte att jämföra en bil med en dator. Visst är det procentuella värdefallet större, men summan är så mycket mindre att det inte spelar någon roll. På en dator tappar du kanske en månadslön, på en bil kan det handla om flera årslöner ... lite skillnad. mattias h, att jämföra en hyreslägenhet med ett bilköp är inte riktigt logiskt eftersom du inte har något värde i en hyresrätt (inte om man följer lagen i alla fall). Du måste jämföra en hyresrätt med en hyrbil om det ska vara korrekt, den äger du inte heller men får betala en massa pengar varje månad. Jag har sett någonstans att 60-70% av alla nya bilar som säljs i Sverige köps av företag. Det är alltså ganska få nya bilar som köps av privatpersoner, man måste vara en riktigt entusiast för att kunna blunda för den krassa ekonomiska verkligheten som ett nybilsköp innebär. |
|
|
Jag hann köpa 3 st nya bilar, innan jag insåg vilken fruktansvärd kapitalförstöring det faktiskt är. För att inte tala om tyngden av att bära ansvaret för vartenda litet stenskott och tvättrepa som bilen får. Jag fixar tyvärr inte längre att köpa nytt, även om jag kanske skulle ha råd, så känner jag mig lurad, hur jag än vrider och vänder på saken. |
|
|
Men det finns inget som motslår känslan av nytt och att ingen har suttit i bilen före mig, precis den känslan fick jag då jag var en av de första på bmw i skeå som provsatt E61 när den avtäcktes, fabriksny kärra är något jag eftersträvar än om det lär ta jäkla tid innan man får råd ___ Länk Missa INTE pizzaträff i umeå den 12:e |
|
|
jag lägger hellre 300" för en ny e-90 325 än 350 för en begagnad e-46 330 som många begär för bättre begagnade 03-04 personligen tror jag förlusten på 325 är godtagbar . har för mig att jag läste nånstans att den är prisreducerad. det är därför glappet är så stort mellan 320 o 325. Sverige struntade i 323 för att få bättre pris på 325. Tror att det kommer en rejäl höjning när 323 kommer. men det är bara en spekulation. däremot har priset höjts på e-46orna och det är lite konstigt tycker jag. Och du Dali jag köper gärna ditt hus när gruvan läggs ner behöver en sommarstuga 100 papp (småler) |
|
|
dali: visst är inte jämförelsen helt rättvis (vilket jag också kommenterar ovan) men tänkte att det ändå kunde vara en tröst för den som köper en ny bil att veta att det finns sämre affärer ;-) ___ BMWCS #5157 |
|
| Programmer de som köper ny bil behöver ingen tröst det är de som har råd att köpa nytt som behöver tröst. | |
| Det finns nåt som kallas småstadsmentalitet också - har fått kommentarer på min BMW, att jag är så ung och äger en så fin bil osv. Jag struntar högaktligen i det, visserligen, men det är intressant att vuxna människor kan bete sig så. | |
|
Klart att man om man har familj o.s.v. måste tänka på annat också och därför kanske aktar sig för att köpa en helt ny bil med tanke på den extra värdeminskningen. Å andra sidan finns det många som egentligen inte behöver tänka på nån annan än sig själv när det gäller ekonomin och om bilar är det största intresset så är man troligen väl medveten om den smällen man får ta vid nybilsköp. Visst är det ekonomiskt sett bättre att ha alla pengar på banken och låta dem växa, men tänker man så så kan man låta bli att äta också ;-) I slutändan är det ju så att det handlar om prioriteringar och den specifika individens ekonomiska situation. Själv tittar jag lite åt a3 sportback-hållet och det finns i nuläget en begagnad på bytbil med den utrustning och motor jag vill ha, och som gått 800 mil. Denna bil kostar ca 222.000 och har i mitt tycke fel färg både på kaross och klädsel, en helt ny med den utrustning jag vill ha kostar 237.000 efter 5% rabatt som jag inte ens tog upp när jag diskuterade pris med säljaren. I det fallet är det i mitt tycke ett väldigt lätt val och ett exempel på när det trots allt är bättre att köpa nytt än lätt begagnat. |
|
|
Korak: Antar att du menar att det är de som INTE har råd att köpa nytt som behöver tröst och i så fall har du nog en poäng. ___ BMWCS #5157 |
|
| Jag tittade på en XC90, då berättade säljaren (stor Volvo-handlare i Norrland) att INGEN ny XC90 köpts av en privatperson hos dem. Det var uteslutande privatpersoner som köpt via sina egna bolag... | |
|
"Hur kan man lägga så mycket pengar på en bil?". Ja, så resonerar ofta de som redan sitter med en 2 milj. villa, plus sommartsuga och en segelbåt (med ammorteringar därefter). Att de sedan "stolt" åker omkring i en rostig Mitsubishi Galant från 1996 och 15" plåtfälgar säger kanske en hel del om deras bil-intresse? Bara att skratta och glömma kommentarer från sådana människor... :-) Jag tror alltså inte att det handlar om avundsjuka, utan bara om olika intressen och prioriteringar här i livet. |
|
|
Rille330: Visst handlar det om olika prioriteringar och intressen men varför är det inte accepterat att köpa en ny Ferrari istället för en sommarstuga eller segelbåt? Köps en Ferrari kommer missunsamheten fram hos omgivningen. Det gör den inte om en segelbåt inhandlas. Bilar verkar fortfarande varan ett laddat område. Anågende nybilsdiskussionen köper jag hellre en begagnad E39 M5 än en ny E60 520. Samma pengar men mer för pengarna i en M5 enligt mig. Har blivit kräsen när det gäller prestanda och kan inte längre nöja mig med standardalternativen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.