AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.550

Less på att bli idiotförklarad vid bilköp

Sida 1 av 4
Har precis beställt en 530 i t och berättade det för några kompisar. Den första reaktionen är att man är en idiot som lägger så mycket pengar på en bil. Hur kan man idiotförklara nåns största intresse och hobby,jag får förstås försaka en massa andra grejer för att ha råd med dyra bilar. Skulle aldrig falla mig in att dömma ut deras husvagnar stugor och liknande. Som sagt bmw köper man inte för att ta sig från A till B utan det är mycket mer än så

mh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att det nog finns en gnutta avundsjuka hos dina kompisar...

Sen måste man nog också förstå att någon som är totalt ointresserad av bilar har svårt att förstå hur någon kan lägga en halvmiljon på en bil när det finns andra nya bilar för under 100'.

Personligen har jag svårt att förstå tjusningen med husvagn och att någon kan lägga pengar på en sådan. Dock så idiotförklarar jag inte de som tycker att "man ska ha husvagn..."

___
BMWCS #5157
Håller med om att det är mycket pengar för en bil. Men betala beckham 100 Milj om år för att spela fotboll får bilen att verka som ett bra köp.

mh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Så sant så...:-))

___
BMWCS #5157
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ligger en hel del i det...
Prioreteringar är vad det handlar (lite ekonomi också), vem vill inte ha en spritt ny bil som man vet EXAKT hur den blivit körd, vad som gjorts o.s.v. Grattis till en ny bil.
Dokumentera den väl så kanske jag köper den om 8 år när den är i min prisklass ;-))
Framförallt så är man garanterad ett problemfritt ägande i iallafall 3 år, plus vetskapen att ingen annan ägt bilen innan, det är värt rätt mycket.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Gratttis Mattias till bilköpet, det där med avundsjukan, bry dig inte om dem det är en SJUKDOM.

Grattis än en gång och lycka till.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
mattias h: Frågan är bara om bilen som beckham säljer bmw-tröjor åt dig till ett värde av 500 miljoner? Isf vill jag också ha en 530iT ;o)

Skämt å sido, det är klart att det är en gnutta oförståelse och också avundsjuka. Folk kan ibland inte förstår att människor har olika prioriteringar här i livet...

Clubsport, du är garanterad en kontnadsfri lösning av eventuella problem, inte problemfritt ägande. Det finns fler än en som köpt nya BMW och fått "måndagsexemplar" som stått länge på verkstad första månaderna.

Ska man ha (nästan) garanterat problemfritt ägande måste man titta på en japansk bil; Honda, Toyota, Lexus, Subaru.

Angående att man blir idiotförklarade så vet jag precis hur det känns, jag har varit i samma situation själv. Tyvärr har jag börjat hålla med de som tycker att man inte är riktigt frisk som köper en ny bil ... det är ruskiga mängder pengar som mer eller mindre kastas bort.

En ny bil är nog det ekonomiskt sämsta köpet en normal person kan göra. Lägger man samma pengar på ett hus eller en läghenhet så får man tillbaka pengarna efter fem år, kanske har man till och med gjort en vinst. En fem år gammal bil har tappat runt 60% av värdet och har dessutom kostat en hel del att köra under de fem åren.

Enkelt exempel:

1. Du köpte en en bil för 500.000 år 2000. Efter fem år är den värd ca 200.000, lite mer om det är en eftersökt modell, lite mindre om den inte är het. Dina 500.000 kr har omvandlats till 200.000.

2. Du köpte ett hus för 500.000 (inte i Stockholm ...). Idag är det huset värt ca 750-800.000 kr. Dina 500.000 har omvandlats till 800.000 (minus ev reavinstskatt).

Skillnaden mellan alternativ 1 och 2 är alltså 600.000 kr. Så mycket "kostade" det att köpa en bil för en halv mille jämfört med ett hus för samma pengar. Jag vet att denna jämförelse inte gäller varje gång eller i varje ort i Sverige, men den stämmer för de senaste fem åren om man köpt ett hus i Luleå eller Piteå.

Fundera på det nästa gång du funderar på att köpa en ny bil ... men köp den gärna i alla fall, så köper jag den begagnad av dig två år senare ... :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, de som förstår din prioritering förstår dig, och de som inte förstår den kommer aldrig att förstå, oavsett vilka sakargument du tar till...

Jag säger: Har du råd och har intresset - grattis till en fantastisk bil! :o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
köp ett hus och en ny bil du måste ju ha bilen nånstans.
då får man bilen nästan gratis....
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Har man råd så ska man köpa och göra det man intresserar sig för. Grattis till en kanonbil! Som någon sa, dom som inte förstår nu kommer aldrig att förstå...
Till eventuella köpare av bilen sen detta är specen

Carbonsvart
kastanjebrunt skinn
M-sportpkt
Komfortstolar med minne
Xenon
klimatautomatik
mörka rutor
aktivstyrning
Advantage

Tack för alla grattulationer och kom ihåg man tar inget med sig ner i backen.

mh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Man får gratulera till det som åter som en kanonbil!

Jag har för vana att aldrig prata om min ekonomi med utomstående, på så vis ger jag de mycket mindre möjligheter till att tycka det ena eller det andra. Det är mina pengar och jag lägger dem på det som ger mig mest.

Sen om folk retar sig på att du köpt en kanonfin bil så ska du ta det som en komplimang, det måste ju svida ordentligt hos dem som säger så i så fall. För annars är det inte speciellt svårt att vara glad för någons skull.

En fråga, vad är "Advantage"? Något paket? Vad ingår där?

Men på något sätt måste Du ha förståelse för de som är "förvånade". Det går knapast att förklara för den som inte har en "sjuklig böjelse" för bilar om varför det är vettigt att investera 500k + för en liten "plåtlåda".
Den egna ekonomin och sina prioriteringar i tillvaron är väl det som får fälla avgörandet.
Och det kommer ju knappast överraskande att det är dyrt att köpa en ny bil- den ekonomiska sidan tillhör ju inte det man kan sätta upp på plussidan. Där finns det dock en hel del man kan sätta upp...
Största nackdelen (förutom den ekonomiska sidan) är rädslan för vandaler och klantskallar.
Sover aldrig riktigt bra med en riktig pärla ute på gatan. Eget låst garage är det som gäller för god nattsömn.

Lycka till med nya bilen!

Alltid lika lustigt att diskutera bilar med vänner och bekanta som inte har intresset. Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en Ferrari. En begagnad kostar kring en halv mille. De håller också värdet mycket bra för att vara en bil. När dessa vänner får höra mig resonera kring en Ferrari tittar de på mig som om jag vore en idiot. Sedan börjar de snacka om sina sommarstugor och segelbåtar... Då ställer jag mig oförstående. Varför är det acceptabelt att ha en sommarstuga eller en segelbåt men inte en Ferrari? Alla dessa saker är ju till för att tillfredställa innehavarens intressen och det är inte ovanligt att segelbåtar och sommarstugor kostar mer än en Ferrari. Men så fort Ferrari nämns så kommer argument i stil med "Hur kan någon lägga så mycket pengar på en bil?" eller "det sticker i ögonen på folk med en Ferrari". Varför sticker det inte ögonen på folk om jag köper en segelbåt för en miljon eller två?
dali:
Min nya 325 E90 blir min 8:e fabriksnya BMW på dessa sju bilar har jag blivit kallad till verkstad 1 gång pga airbag fel och en trasig radio och det var en bil, övriga har varit felfria.
Köper du ett hus så kan du råka ut för dolda fel som mögel, vattenläkage eller att oljepannan lägger av, inga billiga saker att åtgärda.
Har aldrig påstått att det är en ekonomisk vinstaffär att köpa fabriksnytt. Men det är definitivt värt det.
Och nån ska väl motverka Eu:s äldsta bilpark?
Har köpt en ny BMW och ställer mig tveksam till om jag har lust att göra om det. Valde att köpa ne ny bil för att slippa bekymmer. Dessvärre blev det inget annat än bekymmer med den nya bilen...

Ekonomiskt är det en katastrof att köpa en ny bil i den prisklass som BMW återfinns i. Värdeminskningen blir för stor. En ny bil för 100-150 kkr är lättare att motivera, då värdeminskningen inte blir fullt så svidande.

Det måste vara en försvinnande liten del av bilar i premiumsegmentet som köps av privatpresoner. Vågar påstå att större delen av alla nya premiumbilar köps som tjänstebilar och leasingbilar.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Normalt så lägger man kanske 10% av sin förmögenhet på en bil..

Håller med bjoerck!

Jag skulle gärna ha en ny bil men har tyvär inte råd. Men samtidigt tycker jag det verkar dumt att köpa en ny bil med tanke på vad det kostar men samtidigt så har jag tre bilar med försäkringar, garage och reparationer som skulle göra att jag nog kunde köpa en ganska ny bil med en rätt saftig månadpeng. Men som sagt man är ju varken Nobel pristagare eller Beckham så jag har mina tre gamla problemfylda bilar istället. :)

Och som bilfantast förstår jag din prioritering även om jag inte delar den just nu i livet. Så grattulera till en underbar bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.