AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.248

Vad säger bilprovningen om sommardäck nu i mars?

bm
10
bmw-mannen
Bmw 330ci cab 2001
Ska reggbes min bmw cab om två dagar och har bara sommardäck eftersom det är en sommarbil! vad kommer bilprovningen säga om det? nån som vet?
Inga problem. de bryr sig inte om vad du har för däck sålänge de har lagligt mönster.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
kilroy
Det går alldeles utmärkt att köra med sommardäck om det är sommarväglag...Reagerar inte bilprovningen om du kommer till besiktningen med sommardäck om det är 3 decimeter snö utanför...??Mvh kilroy
Kilroy: Vad jag vet så nej de gör de inte. De är polisens bekymmer inte bilprovningens.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jeppe vår bilinspektör svarade på samma fråga förra veckan leta med sökfunktionen.
Men bilprovningen bryr sig bara om rätt mönsterdjup.
Däremot får du inte bruka bilen om det är snö is - grader, och frost på någon del av vägbanan och en del försäkringsbolag har krav på vinterdäck enligt gällande lag för att försäkringen ska gälla vid ev olyckshändelse.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
När jag besiktade min bil i december undrade jag samma sak. Besiktningsmannen upplyste mig då om att SBP bryr sig bara om att däcken har lagligt mönster samt att huruvida vinter- eller sommarsulor sitter på endast är en polisiär fråga.

Min känsla är dock att om en SBP-man är av det petigare slaget skulle vederbörande förmodligen kunna underkänna bilen ändå, genom att vägra köra den lilla provturen med hänvisning till "fel däck, jag bryter inte mot lagen, testet ej fullständigt, bilen underkänns". Men den risken är nog rätt liten.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Man kan ju tycka att SBP borde ha lite sunt förnuft och inse att det är en sommarbil. Sunt förnuft är underskattat!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag verkar inte varit tydlig nog i inlägget som Hasso länkade till, så jag skriver samma sak igen och försöker vara tydligare...

Lagen säger att det inte krävs vinterdäck vid färd till och från Bilprovningen för besiktning.
Det var väl enkelt och bra?

magpie: Intressant spekulation (?), men inte rätt.

Stavros: Vad skulle det spela för roll att det är en "sommarbil"?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

rsarits
Stavros:
Vad är en sommarbil?
Vår Z3 roadster går året runt.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag menade bara att om man säger att bilen står över vintrarna och att man bara tagit sig till SBP för att besikta. Därav anledningen till att man inte har några vinterdäck till bilen.
Man borde ju inte kunna bli underkänd p g a det. Utan hänvisa till att bilen inte används under vintermånaderna då vinterdäck-tvång gäller. Å att besiktningsmannen godtar detta. Sunt förnuft helt enkelt!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Jesperado:

Mina däck på M3:an är ok, men framdäcken är ganska slitna på innerkanterna, ca 3 cm...resten av mönstret överstiger 3 mm

Vad säger ni om detta?

/K
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stavros: Sunt förnuft är självklart bra, men i det fallet behövs det inte. Bilen blir ju godkänd med sommardäcken i vilket fall som helst.

mosse: Mönsterdjupet bedöms på slitbanans mittre 75%, där krävs minst 1,6mm mönsterdjup. De delarna av slitbanan som hamnar utanför (12,5% på varje sida) får vara mer slitet, men inte så kordväven syns...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.