AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
750

Kikade just på en 530iAT-01

Hejsan gott folk!

Jag och far har precis vart och kikat på en 530, nyimporterad, 6500mil, det mesta i utrustningsväg. Bilen verkade fin både in och utvändigt. Fanns dock lite stenskott o.s.v. men i överlag var allt fräscht. Tog den till en tvätthall och tvättade av den en snabbis, även motorn. Hittade en lapp under huven där BMW hade antecknat ett oljebyte. Ca 6200mil stod det och sen vart jag paff när jag såg datumet Okt 2003. Påpekade detta för säljaren och han sa att en dödsbo hade haft bilen innan. Han visste inte om den hade vart avställd i tyskland eller om bilen inte hade körts under cirka 1½år.

Hur kollar jag nu detta på enklaste sätt? Verkar ju skumt att den bara rullat cirka 300mil på 1½år. Visst har den stått hos en handlare i 1år så kanske det är troligt. Kan man ringa till BMW sverige och få alla uppgifter av dem ang, om bilen vart avställd, antal ägare, hur länge handlaren i tyskland har haft bilen etc...

Tacksam för alla svar och tips!

Mvh Tobias
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det finns ju alltid en chans att bilen verkligen körts så lite sedan oktober 2003 men den är nog väääldigt liten.

BMW Sverige kan nog inte hjälpa dig med bilens ägarförhållanden i Tyskland däremot så kan dom kontrollera om några garantireperationer har gjorts på bilen. Detta kan ju t ex visa att bilen var inne för något augusti 2004 och hade då rullat 14750 mil. Har man otur så har inga garantireperationer gjorts.

Jag antar att det finns en servicebok till bilen och denna visar säkert rätt mil och datum eftersom om det är så att bilens mil har blivit ändrade så har ju serviceboken ersatts med en ny. Ring de verkstäder som utfört service och kolla att datum och miltal stämmer.

Alla tyska bilar har ett sk fahrzuegbrief och idetta finns alla tidigare ägare angivna med namn och adress. Om jag inte har fel för mig så tar Bilprovningen detta när bilen registreras i Sverige och du kan kontakta dom för att få en kopia. Sedan är det bara att ringa gamla ägare och kolla mil, krockad?, annan info...

Till sist...Det säljs en hel del 530 till priser som är för låga. Dvs priserna ligger betydligt under de man hittar på motsvarande bilar i Tyskland och har jag svårt att se hur detta kan hänga ihop renat logiskt eftersom man till priset på bilen i Tyskland ska lägga ett antal tusen för transport och registrering och den person som sysslar med detta också vill göra en liten vinst.
Då ingen bedriver välgörenhet så kan jag se åtminstonde tre sätt att kunna sälja bilarna så billigt:
1. Bilarnas mätarställning är justerade
2. Bilarna har varit krockade och ej lagats korrekt
3. Köpta i Tyskland utan moms men ej momsade i Sverige
Optimalt är givetvis att använda samtliga 3 sätt...

___
BMWCS #5157
kilroy
Hur går det med din Dinan M3, Tobias?
Va det den här?
Länk

Står om den annonsen i 5-serie forumet.

V8 muller.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Länk
Hejsan!

Tackar för snabbt svar. Skall kolla med BMW Sverige och sedan ringa runt till verkstäder i tyskland, bilprovningen, tidigare ägare etc. Det är inte bilen på länken utan det är drottninghusbil i sthlm som hade den. En silvrig touring med automat.

Kilroy: Det går alldeles utmärkt med den :) Har ångrat att jag annonserade ut den och behåller pärlan istället ;)

Mvh Tobias
li
1.959
liste
535i -89
Skulle tro att det är denna: Länk Fast i den annonsen står det 7.800 mil, vilket är lite märkligt. Spontant ger firman ett seriöst intryck, men nästan alla bilar de har i lager har ovanligt låga mätarställningar.

Hur är det med serviceboken, Tobbe? Har du sett den?
Har sett serviceboken och det fanns 3 servicear gjorda varvid den senaste var okt 2003, ca 6200mil. Servad på samma verkstad i münchen sen den va ny enligt boken. Sen efter det så finns det ingen mer serivce gjord. Fanns även 2 stämplar, en för byte av bromsvätska och en för byte av kylvätska. Men det stod inget miltal angivet på dessa. Bara datum och stämpel.

Hoppas fler kan komma med tips. Skulle kunna vara bilen på länken förutom 17" fälgar. Eller ja det står ju bara 17 :)

Mvh Tobias
li
1.959
liste
535i -89
Kolla vad som står i briefet angående ägare och ta kontakt med verkstan i München - du bör kunna komma rätt långt med det.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"Komplett ifylld servicebok" som referens på nästan varenda bil och det betyder inte mycket som referens på en importbil, nästan bara lågmilade importer, måste vara väldigt duktiga killar att leta på pärlor som bara "stått still" och inte används.
Jag får konstig magkänsla när jag ser sådan här annonsering.
Alldeles för många lågmilade bilar kontra årsmodelle för att det ska kännas rätt, bilarna har helt enkelt gått "för lite" för att vara normalt, men visst kan jag ha fel.
Endast kontroll med tidigare ägare kan ge en fingervisning om bilens historia samt ev garantirep hos BMW Tyskland.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.