|
|
|
|---|---|
|
Jag var och provade en svensk såld M5 som gått 11500 mil, bilen var fin osv men jag trodde den skulle vara piggare. Först så åkte jag bara och då kändes den rättså pigg men när jag senare tog en tur själv så tyckte jag att inte den var så pigg som jag hade förväntat mig, 400hk skall ändå kännas rejält. Vad säger ni andra M5 E39 ägare, vad var ert första intryck av prestandan på bilen ? Tyckte dock att den gjorde en del med sport knappen aktiverad, ökar den effekten ? Ägaren sa att den spann utan provokation rakt fram upp till treans växel på torr asfalt, och då krävs det ju lite. Stämmer detta ? | |
| det du kan göra är o klocka den i olika hastigheter tex 100-160 och sen jämföra vad div. tidningar har fått i deras test. Enligt tyska AMS nr 01/99 gick 100-160 på 6,5sek. Ang sport knappen så ökas inte effekten, den ställer om mjukvaran i styrsystemet för snabbare rasrespons. | |
|
ok, på vilken växel ? |
|
| måste väl bli 3an | |
|
Bimmer Seb: Tittade du på hastighetsmätaren när du gasade? Annars så är M5 väldigt bra på att maskera den verkliga hastigheten. -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Defekta luftmassemätare eller trasig vanos? Båda felen sänker prestandan på bilen. Jag provkörde en E34 M5 en gång i tiden och den var bara marginellt snabbara än min dåvarande E36 320. Undrar vad som var fel på det exet? Bilen gick perfekt förutom den stora prestandaförlusten. |
|
|
Ja det är just Vanos som jag är rädd för, jag har gjort ett litet filmklipp som kanske kan användas av mer kunniga än mig för att säga om ljudet bilen avger på tomgång indikerar vanos problem. Jag mailar gärna detta c:a 4Mb. Stephan, jag pratade med en jobbar kompis som hade provkört M5 när den kom -99 och han sa att man trodde det skulle vara brutalare, men precis som du skriver så glömmer man bort hastighets mätaren. Jag skall försöka få en tur till i bilen med tidtagar ur i näven under acceleration och jämföra det med andra test resultat som tidningar kommit fram till. Jag följde din vanos historia och kan bara gratulera till att du hittade källan vilket vissa som borde vara det inte var förmögna till(Solna). Så jag återkommer efter turen med tidtagar uret. |
|
|
Hej Harris_85, kollade acc tider i tyska AMS 1/99 60 – 100 km/h (IV./V. G.) 5,1/6,6 80 – 120 km/h (V./VI. G.) 6,4/8,4 Men jag finner inget om 100-160 km/h på 6,5 sekunder, var hittade du det ? //Sibbe |
|
|
I AMS 1/99 accar en M5 E39 0-160 på 6,5 sek och i SportAuto 7/01 så accar en faceliftad M5 E39 100-160 på 6,1 sek. Jag håller med Stephan att en M5 E39 maskerar kraften. Den känns inte så snabb som den verkligen är. Men det kan ju också vara något fel. Testade en M5 3,8 som kändes jämnsnabb med den Volvo 440 turbo som vi åkt dit med men det var också en skabbigt exemplar. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
Det ska stå 100-160 inte 0-160 i första raden... M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.