AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.477

Disel under bilen?

Ff
23
Ffire
318i-92
hej
Läste här nånstans om att man kunde spraya på disel under bilen för att få någorlunda bra skydd. Stämmer detta? Någon som gjort det?
Tack
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det har jag ingen erfarenhet av. Däremot vet jag de som använder gammal spillolja som rostskydd.
Personligen tycker jag däremot att det är mycket bättre att använda riktiga produkter avsedda för ändamålet.
Det behöver inte bli speciellt dyrt heller. Biltema har ett ganska brett sortiment av bra rostskyddsprodukter.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vad ska det skydda mot?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

diesel är väll inte så jättebra då den löser upp underredsmassan. Spillolja är heller inte så bra då den innehåller en del aggresiva ämnen. Ett bra budgetalternativ är att gå på biltema och köpa en dunk med motorolja (mineral).

/Tony
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är både billigare och bättre att köpa linolja (som är avsedd för rostskydd) istället för dyr och miljöfarlig motorolja som antagligen bara gör begränsad nytta under en kort period.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Dinitrol, Tectyl, Carosol osv de är inte bra längre eller?
Linpentin på trä, spillolja + linolja på järn, visst men det är 2005 nu eller hur...)

FP
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jesperado: Det skyddar mot godkänd kontrollbesiktning. När besiktningsmannen får en droppe diesel i ögat när han inspekterar bromsrör så behöver man inte oroa sig för att det var sista gången det året man besöker SBP :)
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Spillolja är det sista men ska använda som rostskydd!!! först och främst om det är från motorn så inerhåller det metallspån, och så innerhåller det bensin som löser upp underredsmassan och när den är upplöst så kommer oljan att fräta på metallen med hjälp av alla aggresiva ämnen som svavel och dylika som finns i spiloljor!!
Inte för att jag förordar spillolja men det har faktiskt använts under "generationer" utan de biverkningar som du nämner.
Iofs ofta spill från dieselmotorer men även bensin/fotogenmotorer, det rostar iaf inte där man kladdar på detta. Metallspån skall väl helst fastna i filtret eller sjunka till botten så det behöver ju inte innebära problem. Ofta är spillet för tunnflytamde så man spär på med div. fettprodukter, linolja osv.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...Spillolja??

Visst vet jag också att det används som "rostskyddsprodukt" av många iaf förr i tiden,men jag skulle inte rekommendera det dels pga miljöskäl(hoppsan) dels pga att det blir nog en fin brasa om det skall svetsas eller skäras eller blir annan gnistbildning "därunder" :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Glömde ursprungsfrågan...dvs "Diesel under bilen" men det måste väl ändå vara en "skämtfråga"...elller?

Snacka om potentiell brandbomb..

Mvh Janne.
Nja, varken spillolja eller diesel är ju speciellt lätt att antända i normal temperatur, flampunkten ligger betydligt högre, med mindre att du dränker in en trasa osv med vätskan. Även andra petroliumbaserade produkter, avfettning, nafta osv har samma egenskaper och för den skull även många rostskyddsprodukter. Det du tänker på stämmer mera på bensin, innan den dunstat bort. Penslar du på bensin så "torkar" den dock snabbt bort (avdunstar), vilket inte diesel eller spillolja gör på samma vis. Men visst är just diesel opraktiskt och spillolja smutsigt och otrevligt osv.

FP
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Folke>>>Ok,men vid t.ex "seriös svetsning" så skulle iaf inte jag tycka det var speciellt roligt med dieselolja överallt...Antändningsrisken borde vara överhängande då,trots att mycket avdunstat.

Visst är även div "rostskyddsklet" antändningsbart, men inte alls i samma utsträckning som spillolja eller än värre diesel.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.