AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
936

Sommar, Sommar, Sommardäck...

19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Börjar längta efter sommar sulor och tänkte ventilera en däckfråga som någon kanske kan ge råd kring, på bilen sitter michelin som kostar 2800:-/st vilka höll en sommar...

Tänkte därför lägga på nya pirelli på bakdäcken för 1500:-/st och undrar om det kan vara något problem med att behålla michelin på fram däcken och Pirelli i bak under denna sommar...

Notera att priserna är hämtade på däckonline så billigare lär man knappt hitta.

Min erfarenhet av däck är annars att man betalar mes för märket, de bästa däck jag har använt tidigare är Pirelli och de som slits mest Micheiln, om någon undrar fick jag med nya michelin när bilen köptes..
Beemer_Linkan
235/40*18" 1625kr st | Hankook Ventus 104 ZR/YR

255/35*18" 2050kr St | Hankook Ventus 104 ZR/YR

Jag köpte dessa på gummihuset.se , dom är fortfarande jätte fina efter 1 sommar! verkar vara grym kvalite. Är ju inte känt märke direkt , men jätte fina däck till bra priser.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Allt beror på hur mycket du kör. Vilka michelin kör du på som bar höll en sommar? Och hur många mil är en sommar? Hur ser din körprofil ut?

Michelin PS2 är ett mycket bra däck, sen kanske det inte är det mest slitstarka, men absolut inte dåligt. Det är en tunn balans mellan mjukt däck = bra grepp, kortare livslängd och hårdare däck = längre livslängd, sämre grepp.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om vi pratar mer "normala" dimensioner, brukar Michelin vara helt outstanding på just slitagehållbarhet!

Hur PS2 är, vet jag dock inte...

Vilken dimension pratar vi om?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Dimensionen är 255/45/18, jag körde typ 2000 mil och däcken som jag inte tycker håller är Michelin pilot sport.

Ras.mus
Jag har även jag hört mycket illa om Pilot sport i slitagehänseende. Vet inte om det är en myt eller ej men det verkar vara så. Själv har jag såna på sommahjulen och de har ett fantastiskt grepp tycker jag! Kan tänka mig att det ger sämre livslängd...

Jag har däremot inte märkt av någon superlåg slitagetålighet på mina, tycker de håller fint.
Jag hade Michelin Pilot Primacy på min T4a...enormt slitstarka däck! T4an tuggar däck med god aptit, så jag blev väldigt imponerad av att inte behöva byta dem under hela min ägo period!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag kör med Hankook Ventus 104 runt om på min bil och jag har haft Michelin Pilot Sport däck tidigare. Det är sämre grepp i våt väglag och lite mer buller kommer från Hankook däcken men de är klart prisvärda. Slitage styrkan är mkt bättre med Hankook däckena. Tycker att de är prisvärda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.