|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
men vänta nu lite... om jag har kopplat bort passagerarsidans airbag! funkar inte mina andra airbags då?.. det ända jag tog bort var ju kontakten till passagerarsidan!.. /Patrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nix dom funkar inte eftersom du gjort på fel sätt, dvs brutit systemets kretsar vilket gör att lampan lyser= systemet ur funktion. Passargerarairbagen ska kopplas bort mjukvarmässigt och då lyser ingen lampa. ///MVH Hasso Länk |
| aha.. det var som attan! då ska jag kolla med firman som sa hur man skulle göra.. | |
|
a96larol Åk till kjellströms dom är väldigt bra där.. ska säkert inte ha så mycket för att släcka lampan.. ska kolla med dom imorgon. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
a96larol dom pratade om 250:- för att släcka lampan.. //Fredrik Mmmm Diesel...... |
|
|
Jag ska nog också ta en tur till kvänum känns det som :) Har ingen erfarenhet av verkstaden, men på bilförsäljningen är de väligt tillmötesgående. Synd att de inte säljer BMW numer. Är de fortfarande auktoriserade på verkstaden? |
|
|
Nyheter! Förlåt mig för att jag fortsätter den här "bil-följetongen", men det är så lärorikt att få era kommentarer på hur mitt exemplar och ägandet av detsamma "utvecklas". Igår stod jag och min mekanikerkamrat (som är professionell Volvo-, Renault- och SAAB-mekaniker) och jobbade med min bil. Jag läste "schaltplänen" och andra dokument från www.e34.de och han skruvade. :) Bl.a. fick jag nu förevisat hur man på ett korrekt sätt demonterar air-bagen i ratten, samt själva ratten. Jag fick se de 2 stiften på air-bag:ens baksida, vilka man _inte_ skall sluta för då smäller kanonen! Vi demonterade bl.a. insuget och upptäckte att bilen lider av sten- och sotlunga! Hela EGR-ventilen och insuget var fullständigt igenkoksade med någon sorts "diesel-sot-avgas-tjära-sörja"! EGR-ventilen är dessutom en bytesdel då den är tillverkad 2000. Jag har nu förstört en overall och 2 uppsättningar handskar när jag har försökt "karva ur" och med avfettningsbad borsta ur den här geggan ur insuget. Kanalerna på motorblocket har jag försökt skrapa rena med en kniv och en belysning av ventilerna ger att det är ganska "sotigt" i ventilhuset. Just nu ligger hela insuget i ett "bad" med bensin för att ytterligare försöka få bort lungcancern. Kamaxeln och kedjan är dock i prima kondition. Vi lyfte på bilen och gick genom underredet, något genererar följande "att reparera-lista": - "Hardy-skiva" (Vilken "Hardy"?) - AC-rem, AC-spännhjul, fläktrem - Motorfästen fram - P-box:ar bak. - Bussningar bak - Bromsklotsar bak I övrigt ser det mycket bra ut under bilen och vi har valt att vara ganska "hårda" i vår bedömning enligt listan ovan. Turboaggregatets waste-gate-arm kärvade, men är nu uppsmörjd med rostlösningsmedel. Vi har också mätt upp alla givares värden, enligt vad Mekonomens "AutoInformation-system" berättar, med genomgående gott resultat. Efter att ha återmonterat ratt+air-bag och startat upp elsystemet i bilen på nytt, så slocknar nu air-bag-lampan efter ca 1 minut! Vad betyder detta om systemets funktion? Så, Kjellströms är vettigare än Bilsalongen, det är bra att höra. Vettigast är dock Hasso! :) Forts. följer, men ge mig gärna bannor, varning, tips eller tillrop om ni tycker att jag bär mig dumt eller bra åt på något punkt enligt ovan. :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt ska lampan slockna ganska fort, slocknar den fungerar systemet även om det tar längre tid. Ex. Enligt BMW så kan en kortslutning i passagerersensorn i stolen, ge en sådan symtom som du har, att lampan slocknar efter längre tid än normalt, då är pass.airbagen alltid aktiverad och systemet fungerar som vanligt, men vid avbrott i sensorn så slocknar inte lampan och systemet är ur funktion. Jag vet inte hur en kortis i andra delar av systemet tex ratten ger för felbild tyvärr. ///MVH Hasso Länk |
| Pratade med kjellströms idag, Mycket trevliga på verkstan även dom. Dock kunde de inte göra programmering av ljus o nycklar osv utan endast felsöka och släcka. På bilsalongen är det allt i ett , vilket blir fördelaktigare för mig. | |
|
Lite nyheter: Alla reparations- och underhållspunkter enligt tidigare meddelanden är nu åtgärdade, tillsammans med "sköljning" och byte av automatväxellådsolja (dyrt). Igår besökte jag vår vän "dieselmeken" och han såg ingen anledning att göra någonting med min bil, utan tyckte tvärtom att det verkade vara ett motorfriskt exemplar men med lite "hyss" i lådan. De senare har nu försvunnit i.o.m. oljebytet. Skall vi nu summera mitt förvärvs- och genomgångsprojekt av min första BMW så måste jag tyvärr inse faktum att jag i stort är "nollställd", med måhända viss övervikt till besvikelse. :( Jag tycker att bilen är "solid" och oerhört komfortabel, likaså är "servicebarheten" mycket god. Det är lätt att komma åt och fixa och skruva och alla delar är högkvalitativa och "lätta att förstå". Air-bag-strulet är väl det enda smolket i bägaren här, men det beror också på bristande kompetens från min sida. Nej, det avgörande problemet tycker jag är prestandan. Jag hade nog en bild av en bil som är "vassare" prestandamässigt än vad 140-hk-motorn visar sig vara. Ja, det går att plåga upp maskinen i ca 190 km/h och visst har den gått snart 28.000 mil, men jag tycker nog ändå att "bettet" kunde varit vassare, låt vara att den inte är tandlös. Bränslekonsumtionen är acceptabel och tangerar ganska exakt BMW:s egna angivelser, nu med bytta vätskor och med service och reparationer gjorda. Kanske, kanske, beror min "negativa" slutuppevelse vad gäller prestandan, att jag är gammal "SAAB-turbo-tok" och att jag kanske ställer min E34 tdsT inför en orättvis och lite ojuste jämförelse, just vad gäller "bett" och "klipp". I nuläget tänker jag dock behålla bilen, i synnerhet med tanke på vilken trevlig bekantskap ni i detta forum har visat sig vara! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.