AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.733

hur avluftar man e36 kylsystem?

To
43
Togg
328i -95
Hej, tror jag fick in luft i kylsystemet när jag fyllde på med kylarvatten igår för nu blir bilen varm, har aldrig haft problem med det förr. Får heller ingen värme ur kupé fläkten längre.

Så frågan är alltså: hur går man till väga när man ska "avlufta" kylsystemet.

Bilen i fråga är alltså en 328i -95

tacksam för svar// Tobbe
Hej aldeles bredvid locket du tar bort på expansionskärlet sitter det en plastskruv startabilen och låt den gå så tempen går upp på normal öppna sedan skruven och då märker du om det puttrar och har sig sedan bara att lufta tills det kommer enbart vatten utan bubblor.... locket tillexpansionskärlet skall vara på .. nåja det fixar sig ställ gärna bilen så att fronten lutar en aning uppåt

Bimmer
To
43
Togg
328i -95
Okej, ska testa det! återkommer med info om det funka..
Tack så mkt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det är lite mer komplicerat än så på en BMW...

Ställ bilen i en brant uppförsbacke, med fronten uppåt.
Ställ in max värme på kupe-värmen.
Halv kupéfläkthastighet.
Fyll på till max-nivån i expansionskärlet.
Kör motorn varm så att termostaten öppnar.
Öppna luftningsskruven.
Efterfyll i expansionskärlet vartefter nivån sjunker.
När det kommer enbart vätska ur luftningsskruven, är merparten av luften borta.
Kör motorn en stund och öppna skruven igen.
Kontrollera nivån i expanssionskärlet och justera om nödvändigt.
Håll ett öga på kylarvätskenivån den närmaste tiden, för det kan finnas små luftfickor som försvinner när du kör med bilen - justera nivån om nödvändigt.

Kort sagt: det är rätt svårt och tidsödande att få ur luften ur en modern BMW-motors kylsystem!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
K100
Följ Johan's råd så ska d funka....fega inte med uppförsbacken! Men luftskruven kan du vara försiktig med, dra inte åt för hårt!

To
43
Togg
328i -95
Får inte till det. Det kommer luft å vatten blandat (fräser till å bubblar lite) tills det helt slutar komma nåting alls. Startar då bilen igen för att bygga upp tryck på nytt åsså blir de likadant igen, så har jag gjort 5-6 gånger nu.. Den överhettar fortfarande.
Tjocka slangen uppe till höger är varm men den stora nere till vänster fortsätter vara kall även när det nästan kokar i motorn. Får heller ingen värme i kupé fläkten.
Några tips!? Börjar kännas hopplöst
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är bara att fortsätta lufta!

Det kan ta lång tid om man har otur och fått in mycket luft...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
To
43
Togg
328i -95
okej.. Bör jag göra som jag gjort, dvs när det slutar komma nåt ur luftningshålet så startar jag bilen på nytt å låter den bygga upp tryck?
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Togg: Du lossade alltså inga slangar utan fyllde bara på med vatten. Hur mycket vatten fyllde du på? mindre än en liter?

Om så är fallet så tycker jag det luktar trasig vattenpump i form av det inte helt ovanliga att nylonpumphjulet släppt från axeln.
To
43
Togg
328i -95
Stämmer, rörde inga slangar å fyllde på med ganska precis en halv liter. Jaha den låter inte konstigt då innan den går sönder ? Finns det nåt sätt att testa den? (kanske dum fråga men men)
Tack för tipset!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Motorn ska gå under tiden du luftar, men be någon hålla koll på tempen samtidigt ifall det är pumpen så inte vill vara med.

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
En fråga ska man inte gasa lite på tomgången? ca 2000-3000 varv?

MvH Bmw 4-ever
To
43
Togg
328i -95
gasa: du hade helt rätt, det va vattenpumpen som hade givit upp!
tack så mkt för tipset!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.