|
|
|
|---|---|
macloreen |
Är totalt orkeslös byte bränsle filter,luftmassamätare problemet är kvar Hade skramlande katalysator det låter att katen är täppt på min 523 -97. Bilen har gått ca. 17.000 mil. Finns det något att göra för att åtgärda problemet eller är det bara att byta ut hela skiten? Var köper man i.s.f. katalysator till vettiga priser? |
| Här: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Här osså ///MVH Hasso Länk |
macloreen |
Tack Hasso Det är gjort en riktig diagnosavläsning på bmw verkstad, ingen fel signal någonstans ny kat hos BMW 10´beg 4´raka rör 3´vilken skulle du välja vilken ?? hittis kostad 6´ Den siste fråga...kan det verkligen "bara" vara katalysatorerna? mvh |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om en kat är paj så keramiken pluggar igen den, så brukar det normalt hända över 3500 varv att bilen storknar och slutar varva och stänger då av cylindrar med tändningsmissar som följd som finns registrerat i bilens fel minne. Så det borde finns reggat i minnet om katten är pluggad. Att kattarna skramlar är ju inte säkert att dom pluggar igen sig för det, men då ska ändå bilen gå normalt. Man kan hänga av avgasrören vid grenrören och se om bilen går normalt då. låter rätt gött:) om man vill säkerhetställa att kattarna är kass. Jag skulle välja raka rörs /A-altos concept. det finns grossister som säljer kattar ännu billigare till verkstäder, ///MVH Hasso Länk |
macloreen |
Diagnosavläsning på bmw verkstad,vissade fel på luftmassamätareni första gången bytes komponenten ingen fel signal någonstans andra gången. Katen måste bytas. kan det verkligen "bara" vara katalysatorerna? Är det farlig att köra 60 mil med det går inte mer än 40kh? mvh |
|
Hej Jag bytte min vid 16000 mil och köpte en universalkat från Borås för ca 1600:- och den har jag kört med i 2 år och besiktigat inga problem. Stor skillnad på priset för 7000:- orginal |
|
macloreen |
Hejsan Har du nåt aderess eller tel nr till företaget ??? mvh |
| Om jag inte missminner mig helt så brukar faktiskt inte tändningsmissar registreras vid en "mekaniskt tilltäppt" katalysator, däremot är det vanligt att katalysatorn "pajjar" som följdfel av defekt luftmassemätare, särskilt på dom tidiga årsmodellerna av e39. | |
| Glömde också att man brukar märka att bilen varvar ofta mindre ju varmare den blir, ibland märks det inte alls när den är kall. | |
I de fall som jag varit inblandad i både rent praktiskt och som forumanvändare här och världen över, framförallt på V8 E39 där det är vanligast ,men även 523-528 har det när innanmätet lossnat och pluggat igen avgassystemt och bilen inte velat varva ur över 3500-4000rpm ca pga detta så har elektroniken stängt av en eller flera cylindrar och tändningsmissar med avstängning registrerats i bilens minne. Så jag ser det som en mera vanlig företelse än ovanlig. ///MVH Hasso Länk |
macloreen |
katen är täpt Hasso hade rätt som vanligt .Lösnade avgasrören vid grenrören och gick helt normal.Nu måste skaffa en katalysator. tack ska ni ha. |
Ok då blev det inget noterat i felminnet denna gång, det är ju bra att Lodenclear också får stöd för sina bra inlägg. Möjligt att det är graden av flöde som bromsas ger orsaken till vad som händer i felminnet och vad DME tar sig till med. ///MVH Hasso Länk |
Plumber |
Det är inte alltid det registreras tändningsmissar. Varför vet jag inte, men så är det iaf. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.