|
|
|
|---|---|
|
Nu börjar mitt antennproblem eller rättare sagt problemet att jag inte får mer än lite, ytterst lite ljud i min bmw 540 -93 att lösa sig(gäller bara radio, inte bandfunktionen), men jag behöver en sissta "knuff". Tog nämligen en titt i skuffen, bakom filten. Skulle analysera vart antennsladden tog vägen, följde den med handen och vipps så hadde jag änden i min hand. Jag har stora ljudsystemet. Antennkabeln är ca 50-75 cm lång och avslutas med en gänga. Så den är uppenbarligen inte av utan skall gängas in någonstans, och det är där ni kommer in, VART! Vart ska den gängas in. Vet ni inte så spring ut till era kära ögonstenar, lokalisera, och hjälp mig få igång radion. Hoppas på svar så fort ni kan! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
| Den skall till antennförstärkaren bakom filten vid C-stolpen. | |
| Titta bakom klädseln på C-stolpen (vänster?). Tror antennföstärkaren sitter där. Hett tips från en BMW tekniker. | |
|
Mycket tacksam, b-stolpen är väl den som bak och framdör går ihop med så då borde väl stolpen bakom den vara c-stolpen, utgår i alla fall från det, hur ser då denna lilla antennförstärkare ut? Minns en vit plastbox, som ser ut som ett minibatteri kan det vara det eller? Ge mig bara en lite beskrivning på utseendet så fixar jag nog detta! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
| Stolparna kommer i ordning framifrån; A - B - C (och D sist på touring) | |
|
Tror ni har fel. Finns inte mycjet att tala om bakom filten. Jag har ett slutsteg(org) samt en vit 4-kantig klump, samt något till anhängerkopplung som är säkringsdosan till draget. Mer hittar jag inte innanför filten på vänstersidan där antennsladden går ner. Dock är sladden dragen bakom plåten, bakåt, alltså mot baklysena, men hittar ingen kontakt runt baklyserna heller. Har en till 549 -93 i familjen men den har ingen synlig antenn som jag. Snälla jag blir tokig av att inte hitta "hålet" Det ser ju så givet ut att den skall skruvas in i en förstärkare eller liknande men vart f*n är den? Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Synlig antenn?? Det är om du har antenn i vänster sidobakruta (ser ut som värmeslingor) som du behöver antennförstärkare. Har du slingor i rutan? Följ i så fall kablaget från dem. Hittar du ingen förstärkare så måste din vara urtagen. |
|
|
jag har en synlig antenn, det vill säga en spröt som är ca 1 meter långt och sticker rakt upp, sitter plaserat på vänster sida om bakluckan. Som på så många andra bilar. Förstår ni mig nu? Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Bara en tanke: Kan inte gängan på kabeln vara tänkt att gängas ihop med en vanlig förlängningskabel, vilket således gör det lönlöst att leta efter nån dosa som inte finns....? Så var det med min antenn iaf... Mvh ///Pewe |
|
|
Jag har också fabriksmonterat "spröt" längst bak på skärmen men det är till mobiltelefonen. Radioantennen sitter i vänster bakruta med separat antennförstärkare. |
|
|
Helt rätt Kane, det är en fabriksmonterad telefonantenn som jag trott tillhör radion. Då är man tillbaka på ruta ett igen. Vad f*n är det med min radio. Alltså bandaren funkar perfekt, kanonljud i hela systemet, men radion lämnar endast ut svagt ljud i diskanthögtalarna som sitter i dörrarna fram. Den lilla rudan där radiokanalen visas som i mitt fall är "rix fm 104,4" funkar fint men den större displayen är knepig massa konstiga tecken. Den verkar def. eller skum i alla fall. På farsans går det lite reklam och liknande där.Alla tipps är mottagna! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
Rundik |
Kolla bakom bandaren om alla kablar är inkopplade, jag tror att det är en svart som styr antennförstärkaren |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.