|
|
|
|---|---|
PowerPad |
Kan grenröret och eventuellt turbon från en 318 tds passa i en 318i -90 e30? Skulle isåfall vara ett intressant alternativ när man bygger budgetturbo! Tds motorn heter m41 och min motor heter m40. Nån som kan hjälpa mig med det här? |
PowerPad |
nån som vet nåt om det här? Nån mer än jag måste ju ha tänkt på d! |
Peter |
vet inte om det är till någon hjälp men kika på denna sida om du vill läsa lite om en turbo 318-e30: Länk ____________________________ www.strippen.ws - e30.dot.nu |
PowerPad |
ojojoj, nu blir man allt sugen på å bygga litegranna! 235 hästar i en 318.... Men då gäller d ju att fixa lite med drivlina och annat också. Nä, jag tänkte mig mer kanske 180 hästar. Är det nån som har några förslag till delar som jag kan använda? vad kan det kosta att införskaffa allt som behövs. det kan vara bättre begagnat. Finns det nåt alternativ till att bygga HELA grenröret själv, kanske att bygga om ett originalgrenrör eller liknande? Många frågor, jag hoppas att jag får många svar! |
| Verkar som att reportern inte har nån direkt koll. 235hk på en 318 med 0,6 bar. Kanske om det varit en 16v. Men då hade den inte gjort 0-100 på 6,9 sek. Det är ju inte särskilt snabbt med 235hk... Man brukar väl kunna göra enkla överslag. 100hk original har jag för mig och 0,9 bar. 100x1,9=190hk. Blir nog en rätt skoj bil iof. Går fortare än en 325, men ändå förhoppningsvis med bättre viktfördelning. Med tanke på hur lång tid det tog mig att hitta en 325 som inte var helt genomrostad och haft 17 ägare så är det kanske enklare med turbo. Men bara kanske, fast definitivt roligare. | |
PowerPad |
jo, jag håller nog me, men originaleffekten e 113 hk. |
|
Skumt att det står 66kw i artikeln... Med 113hk original e det nog inte omöjligt att klämma 215hk på 0,9bar laddtryck. Tycker fortfarande det verkar konstigt att den inte lyckas göra 0-100 fortare. Toppfarten stämmer ju, men den är kanske mätt mellan tummen o pekfingret på hastighetsmätaren =) Med vassa hjulupphängningar och om man gör en snål turbokonvertering så kan det bli en skitkul gatracer. Borde ju gå att köra standard t3-agg. och nån enkel IC. Nåt hemmagjort grenrör (inte av värsta modellen) och litet extra insprut. Sen rensar man inredningen och hamnar på 1000kg ? |
|
PowerPad |
ajt, vad kul det skulle va å genomföra! frågan e hur jobbigt det blir att bygga turbo om man inte har lysande svetskunskaper? jag har tillgång till en svets så d e väl bara å börja öva :-) om man köper bättre begagnade delar hur mycket kan d kosta å turbokonvertera? kommer jag under 10 000kr om jag gör så mycket som möjligt själv? Hur lång tid tar d att genomföra en konvertering ungefär, arbetstiden alltså? Hur mycke jobb är det? Nya bilsport har ju temat turbo så där kan man få lite hjälp! |
| Kostnaden beror ju på hur seriös man är och hur mycket effekt man ska ha. Med 0,9 i laddtryck behöver du nog hyfsad IC om inte kompet är lågt. Kan man göra allt själv så behöver det nog inte bli dyrt, men kostnad för turbo, IC, (insprut) och ev. renovering åker du ju på. Går kanske att bygga ett byxrör som på 325orna. Inte världens bästa lösning, men man slipper göra nytt grenrör. Sen är ju silikonöverföringar svindyra. Ska du koppla in extra spridare så är det inte helt gratis om man inte kan göra fästen och fuelrail själv. Byter du spridare och programmerar om boxen istället så e det nog inte helt gratis heller. Vet inte riktigt hur man gör vid besiktning då, men det går nog att lösa. Om du kommer under 10kkr beror helt på hur mycket fel du gör och hur bråttom du har. Börjar du med att köra mycket laddtryck och lite bensin så får du kanske extra hål i kolvarna och det är ju rätt dyrt. Låt det hellre ta sin tid och se till att ha koll på hur allt ska fungera och att det verkligen fungerar. Det kan nog ta allt från två till 2^4 helger... | |
PowerPad |
Byxrör, vad e d? Jag tänkte ju göra så mycket som möjligt själv, och ladda ungefär 0,7 bar. Min bil har bara gått 10300 mil och är lugnt körd av min mor så en renovering bör inte vara nödvändig. den har full servicebok åsså, och d e ju bra. |
|
Original grenrör i 325 går ihop tre o tre. Två grenrör alltså. Så byxröret bygger på grenrören och går ihop till turbon. Två rör blir ett större rör så det ser ut som ett "byxrör". |
|
PowerPad |
ok, bra förklarat. tack för den! men då kommer alltså turbon att sitta rätt nära marken!? Finns det några nackdelar med detta förutom att det är svårt å komma åt? |
| På 325orna så brukar man svänga upp grenröret så man får turbon bredvid grenrören. Ungefär där expansionskärlet normalt sitter. | |
|
Jonhny .. Du har inga bilder på ditt bygge ?!? ** be as free as you want ** |
|
|
Nej, kan tyvärr inte ta några förräns bilen är besiktad heller. Den är nästan sugmotor-konverterad nu igen, så det är inte så mycket att se. Det verkar inte som att det finns tid att få den färdig förrän efter påsk. Om det finns intresse så kan jag ta bilder på byxrör och kanske sätta turbon där den ska sitta så det går att se med egna ögon. Det blir ju torrsimning. |
|
PowerPad |
ja, kan du inte ta en bild på det där byxröret med turbon så man får se hur det ska se ut? det vore trevligt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.