|
|
|
|---|---|
|
Jag skall snart byta topplocksbultarna på min M20 & skall då såklart ta bort ventilkåpan. Vad skall jag kolla efter för att få reda på hur sliten min motor är förutom att jag skall försöka se på kamaxeln hur pass sliten den blivit? Oljekanaler, vipparmar mm mm | |
Lundqvisten |
Du ger dig inte? snart får du ta fram cykeln... |
|
Cykel kommer fram så fort snön är borta. Jag har använt sökfuntionen här på forumet för att få fram information om vad jag skall kontrollera i sambant med bytet av topplocksbultarna. Vissa har haft synpunkter på vad jag kan kontrollera & det finns nog fler som har det. Du däremot verkar ha synpunkter på vad jag frågar om här. Om så är fallet kan du vi väl ta det per mail xcave@bredband.net & inte här. |
|
Lundqvisten |
Vad jag har förstått av dina tidigare inlägg i ämnet, så har du ej möjlighet att byta toppbultarna med kall motor? Om så är fallet är det bara att glömma bytet, motorn MÅSTE vara helt kall vid bytet. Dessutom finns det de som påstår att toppen "Slår sig" även om man endast lossar en bult i taget. |
|
Om det inte går att lyfta toppen utan att den slår sig vore det väldigt konstigt. Men Lundqvisten har helt rätt i att det är ett krav att motorn är helt kall när du ska moment/vinkeldra bultarna. Kan du inte ställa bilen över natten där du tänkt dig att göra bytet, och få skjuts dit nästa dag? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
I övrigt kan du ju passa på att kontorllera ventilspel. (Kall motor) Samt byta/rengöra oljeröret som sprider olja över kammen. Det brukar becka igen efter några tusen mil. "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Problemet med att motorn skall vara kall är löst. Bilen kommer precis som Jens Ek föreslog ovan att ställas över natten så att motorn kallnar. Eventuellt kommer jag att kontrollera ventilspelet. Oljeröret som sprider olja över kammen kommer garanterat att kontrolleras. |
|
Lundqvisten |
Hoppas att du ej avser att göra bult bytet ute, med kall motor i minusgrader, tänk på att de gamla toppbultarna är extremt superhärdade, och har därför vid minusgrader mkt lätt för att gå av vid bultskallen, då har du skaffat dig big problems. När jag frågade sist så skulle det kosta 1000:- att byta bultarna inkl material hos en auktoriserad verkstad, och då lämnade de Garanti på utfört arbete, går då något snett, så står då verkstaden för detta. Betydligt bättre än att byta bultarna själv vid vägkanten. Lämna in bilen och bespara dig en MASSA problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.