|
|
|
|---|---|
| har kikat lite på polarens m5a 3,6, verkstaden påstår att knacket som finns i maskinen beror på kassa lager i under delen...jag tycker inte likadant...för knacker följer motorvarvet slaviskt, och dessutom tycker jag inte att lagrerna borde bli så dåliga att det helt plöstligt uppstår så mycket oljud, för det bara dök upp helt plötsligt...?? vad tror ni? är det vanligt att lagrerna i underdelen ger med sig, eller ska man leta fel på annat håll..? | |
| kom igen nu proffsen...=) | |
|
Har den gått långt? Det är omöjligt att avgöra vad som är fel utan att se bilen men jag har svårt att tro att det skulle vara vevlager. Har haft det i en Volvo B20 och det började långsamt och lät mer dovt muller i början. M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk |
|
|
peter_f I somras fick jag och en kompis byta ram-/vevlager, slipa vevaxeln och lite annat tjaffs på hans Toyota Celica GT4 -91. (rel. nyköpt bil som enligt förra ägaren skulle varit "totalt genomgången". Jo, man tackar efter att man fått lägga ut över 20% av bilens köpvärde på motorrenovering.) Efter 17k mil ville inte ett par vevlager vara med nå' längre. Det lät som... Jag vet inte vad. Men det var ett klart, metalliskt klickande som blev lite mer frekvent vid gaspådrag. (det ökade dock inte "linjärt" med varvtalet) Och, ja, det dök "bara upp" helt plötsligt. Men det ska väl inte vara några större problem med att lossa tråget, lossa vevlageröverfallen och kika på lagrerna? |
|
| Allså toyota har problem med sina celicor spec vevlager och ramlager... | |
|
Knackar den varm som kall?? Vissa lite mer "inkörda" motorer har ibland ett "knackande" ljud kalla som sedan försvinner efter ca 2-3 min...Har för mig att det KAN bero på något slitna vev/ram lager...Knackar det däremot hela tiden oavsett motortemp så skulle jag i vart fall byta lagren...Kan ja även va glappande kolvbultar eller nåt liknande...Fråga "proffsen" på trimforumet de har säkert råkoll |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.