AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
744

Frågor ang. koppling M5 E34

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Står i färd med att byta koppling på en 3.6 -90 m5a. Har sökt runt lite bland gamla inlägg men ite riktigt hittat svar på mina frågor.

Det verkar som att det råder delade meningar om det är samma tryckplatta till 3.6 som till 3.8. Jag ringe til bmw och dom påstod promt att det varken var samma lamell eller tryckplatta till 3.6/3.8, men här på forumet påstås det att den "gammla" 3.6-tyckplattan har slutat tillverkas och att man sedemera får 3.8-tyckplattan när man beställer till 3.6an.

Sen ryktas det om att man inte får samma sköna tungtrampade koppling om man byter ut den på 3.6an. Stämmer detta egentligen? Det verkar ju skumt att man inte skulle kunna få bilen som den var innan om man lämnar in den till te.x en bmw verstad.

Lite tips och information hade varit högst uppskattat.

Jag bytte koppling på min förra M5 för 5 år sedan och fick den mjuka 3,8 plattan...

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Köpte du det kompletta kopplingskitet på bmw som är till 3.6an?

Funkar kopplingen bra efter bytet bortsett från att den har blivit mjukare?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Ingen som har lite mer matnyttig info inför mitt kommande kopplingsbyte?
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Kolla på
Länk
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
eller

3,6 Länk

3.8 Länk
Tryckplattan till 3,6 går inte att köpa så jag fick köpa 3,8ans. Det slirade faktist lite om man växlade oförsiktigt och det gjorde det inte innan. Det är ju 5 år sedan så mitt minne kan svika...

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
M femman: Menar du verkligen att du får kopplingen att slira? Tycker det verkar lite konstigt att den gör det då den är gjord för 3.8an. Den har ju högre vrid. Beror kanse på att man har 3.6ans lamell???

Men det är alltså så pass illa att kopplingen blir mjukare om man byter och använder sig av bmws kopplingskit till 3.6an som jag förstår det?!?!

Mr_mad: Jo jag har redan varit inne och tittat där. Men det finns inga nummer på själva tryckplattan. Enligt bmw så kan man inte köpa den löst utan man får den i kopplingsbyteskittet hel enkelt. Och efter som den inte har nått nummer i listan så vet man helt enkelt inte vad man får...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.