|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Gunnare: X3:an är en bil för terräng och vintersport, alltså en terräng och vintersportbil! Körkänsla, vägegenskap och prestanda på vinterväg, allt finns där. Eller är en sportbil synonymt med bar asfalt och höga hastigheter? Eller finns det inga sportbilar för vintern? ;-) /A |
|
|
en sak till, du skrev "skänka föraren nöje" hur kul är det att köra en Corvette på vinterväg? /A |
|
| Det är stor skillnad mellan sportig bil och sportbil. Sportig bil kan i princip vilken bil som helst med ambitioner vara. | |
|
Enligt Bonniers ordbok så är en sportbil, en bil man kör för nöjes skull. Alltså är alla bilar potentiella sportbilar, det handlar bara om hur kul man vill ha det! /A |
|
|
Enligt Dictionary.com Sports Car = "An automobile equipped for racing, especially an aerodynamically shaped one-passenger or two-passenger vehicle having a low center of gravity and steering and suspension designed for precise control at high speeds." Länk ------ Länk Länk |
|
|
Sigdarve, det där var samma argument som Vl-o använder i TV-reklamen för att hävda att V70 är en sportbil...... hmmmm??? Hur kul det är att köra en Corvette på vinterväg vet jag inte, men det är säkert spännande! Hur som helst, så är väl de flesta sportbilar mindre lämpade att köras i vinterväglag - det finns andra fordon för sånt, t ex fyrhjulsdrivna höghjulingar! /// Gunnar E. |
|
|
Om nu Volvo försöker hävda att V70 är en sportbil, då vill jag påstå att X3:an är en supersportbil i jämförelse, eftersom det verkar handla om nöje bakom ratten! Hur som helst så har jag rätt och ni fel :-) God Natt! /A |
|
|
När Hyundai lanserades i Sverige -92 (??) berättade säljaren att S-coupén var en sport bil; 82 hk....wow... och bilsäljare vet ju sånt eftersom dom säljer bilar....*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
En sista passning till Nockenwelle bara. Om nu Z3 är mer sportbil än 530, är Z3 även mer sportbil än M5? /A |
|
|
sigdarve: ja, Z3 är tvåsitsig och saknar riktigt tak medan M5an är en "hottad familjebil" som man kan åka på semester eller till OBS och storhandla med barnvagn mm... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
lalaw: hahaha gunnare: den där reklamen är faktiskt ganska bra. Det närmaste en sportbil det märket kan komma! |
|
|
sigdarve: Ja utan tvekan! M5 är en grym bil, som slår det mesta i sin klass... men det är inte en "sportbil". Det är en brutal familje- sedan... en riktigt bra sådan, men likförbannat en kompromiss. |
|
|
Sigdarve, frågan om M5 har jag vridit och vänt på ända sedan jag såg denna tråd. Den bilen är en märklig skapelse. Helt klart en av de mest imponerande bilar jag kört (M5 E39 alltså, M5 E60 har jag aldrig kört), på sätt och viss den mest imponerande. En oerhört lyckad kompromiss. Men jag skulle nog inte kalla den för sportbil, om jag lyssnar till min maggropsskänsla. Visst har den en rejäl skopa körglädje. Prestandan är ju grym, men jag uppskattade nog motorns ljud ännu mer, och chassit är synnerligen bra, trots de imposanta yttermåtten och den höga vikten. Fast jag hade ändå gärna sett att den skalat bort 300 kg. Ett lite svamligt svar kanske Sigdarve, men ordet sportbil, likt de flesta andra ord i språket, är inte så knivskarpt definierat att det inte kan dyka upp företeelser som är svåra att placera in i olika fack. |
|
|
En sportbil är 2-sitsig tvådörrars lätt trevliga köregenskaper bakhjulsdriven = 316g ;-D |
|
|
M5 är ingen sportbil (x3 är det definitivt inte). M3e30 vill jag kalla för sportbil då den bara är kul att köra och inte bra på nåt annat. ;) Den har ju baksäte men det är inte meningen att någon ska sitta där och 911 har också baksäte. |
|
| m3 e30 är definitivt sport bil. Vassare 325 e30 e oxå sportbil. | |
| M-bilarna är sedaner med sportvagnsegenskaper. De BMW jag skulle beteckna som sportbilar är isåfall Z3 och Z8. | |
|
Mageng: Glöm inte M1, Z1 och Z4. Alla dessa är enligt min definition sportbilar. De enda vanliga BMW-karosserna som kvalar in är enligt mig E46 M3 csl och E30 M3 SE. Eventuellt kan E30 M3 klassas som renodlad sportbil. |
|
|
Glöm inte bort de gamla klassikerna som t ex 328 och 507! Det var sportbilar det.... Och gamla 2002 Turbo tycker jag nog kvalar in också. /// Gunnar E. |
|
|
Min definition av "Ein richtiger Sportwagen" är att den ska vara tvådörrars, kraftfull motor, suverän körupplevelse, känsla, kvalité, sportig/snygg design, motorljud .. dit hör definitivt Z4án.:) ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.