|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, "vad är en sportbil", Har du en sportbil? Jag menar, vad krävs för att man ska kunna kalla sin bil för en sprotbil? Är det beroende på antal hk? Storlek? trim? fälgar? däck? osv. Vad gör en bil till en sportbil? ------ Länk Länk | |
|
Jag har en alldeles lagom snabb landsvägskryssare! Varken mer eller mindre ;-) Kalla sin bil för sportbil kan man göra oavsett vilken bil man har :-) sportbil är ett relativt begrepp, relativt till hur man definerar sportbil. vissa kallar 323F för sportbil, andra kallar sina celicor för det. Sportbil för mig är en coupe med sportighet/prestanda som enda mål. D.v.s. inte en komfortinriktad lyxbil. Världens vackraste sportbil är i mina ögon Ferrari 355. _________________________ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Världens vackraste sportbil är en porsche 911 GT3. ------ Länk Länk |
|
|
Brabus (MB-tuner likt hartge till BMW) SLR McLaren :) ___ Länk Missa INTE pizzaträff i umeå den 12:e |
|
| En sportbil är enligt mig en bil som byggts endast i syfte att skänka föraren glädje utan några som helst praktiska aspekter. | |
| En sportbil är en bil som är framtagen för ändamålet. Utan kompromisser. Ungefär som bjoerck skrev. | |
| Min syn på begreppet "Sportbil" är ungefär det som bjoerck skriver. En "sportig" bil är inte lika extrem, den kan fortfarande vara skapligt praktisk, men den bör ha en god dos körglädje och denna körglädje skall främst chassit stå för. | |
| Ställer mig i ledet bakom bjoerck. Sinnebilden för "sportbil" för mig är Porsche 911. | |
|
bjoercks tolkning måste nog ligga väldigt nära den ursprungliga betydelsen av sportbil. Sport är ett engelskt ord (kommer från disport) och betyder ursprungligen lek, nöje, tidsfördriv. Här är Nationalencyklopediens förklaring till sportbil: sportbil, vanlig benämning på en bil vars öppna cabrioletkaross eller låga, oftast tvåsitsiga coupékaross ger intryck av snabbhet. Många sportbilar har hög motorstyrka i förhållande till sin vikt, varför fartresurserna är goda, och deras hjulupphängning och styrning är i regel så inställda att bilen följer förarens kommandon noggrannare och snabbare än gängse familjebilar. Inom motorsport förekommer olika sportbilsklasser. Att sport idag i svenskan mer betyder tävling och idrott istället för lek och nöje tycker jag inte förändrar betydelsen av sportbil. D.v.s. en bil som är byggd för nöje. Håkan |
|
|
SPORTBIL = Kompromisslös, och opraktisk bil, som dessutom har en något för stor motor (lite för mycket är alldeles lagom). Alla bilar som som faktiskt går att använda när man åker och storhandlar på ICA är alltid en kompromiss, och är därför inte heller någon äkta "sportbil"... Den kan däremot vara "sportig", men det är något heeeelt annat... :-) |
|
|
Håller med Bjoerk jag med en sportbil skall vara rolig att köra för sitt höga nöjes skull samt tämligen kompromisslös i sitt andvändningsområde.. ( och övermotoriserad är INGET krav på detta; Austin Healy Sprite är en utsökt sportbil med sin standard hundkoje-motor) OT: försäkringsbolaget Aktsam anser E39 528 med 193 vara en sportbil medan E39 525 med 192 hk är en familjebil... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hej! Felhjulsdrivna bilar borde inte få kallas sportbilar. Bak och fyrhjulsdrift är ju betydligt "sportigare". Kör själv en tråkiga Celica för tillfället. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Jag kallar inte min bil för sportbil...men det är en sportig bil... :) / Joakim Länk |
|
| Jag har en Alfa Spider. En bil som är långt mycket mer sportbil än många bakhjuldrivna, motorstarka bilar. Fast Alfa har ju alltid varit duktiga på att ge föraren korrekt respons och glädje vid ratten. | |
rsarits |
Alla bekanta tycker att frugans 150hk Z3 är en sportbil, medan 530:n med 218hk och en sekund snabbare 0-100 betraktas som en "vanlig" bil. Jag tror att uppfattningen om vad som är sportbil är högst personlig. |
| sportbil=ekerhjul nertill och rutig keps upptill. | |
|
rsarits: Jag skulle också var klart mer benägen att kalla Z3 för sportbil än 530. Effekten är en relativt oviktig faktor i sammanhanget. |
|
|
rsarits: Jag håller med dina bekanta... 530:n är en kompromiss. Z3 är byggd efter helta andra ideal och förutsättningar, alltså mer "sportbil" trots liten motor. Även om jag tillhör dom som tycker att effekten också spelar stor roll om man ska prata äkta "sportbil". |
|
|
Vill faktiskt sticka ut hakan och påstå att X3:an är en bra mkt sportigare bil än många andra bilar.När man kör X3:an så vill man busa med den hela tiden, och en bil som påverkar en på det viset, den kallar jag sportbil! /A |
|
|
Sigdarve, det kanske är en Sportkiosk du kör omkring i??? ;-)) Skämt åsido, så instämmer jag i att begreppet 'sportbil' omfattar bilar i många pris- och prestandaklasser, men med det gemensamma att de är konstruerade för att skänka föraren nöje. Dvs praktiska och ekonomiska egenskaper är lågprioriterade, medan sådant som körkänsla, utseende, vägegenskaper, prestanda och status är viktigt. Koenigsegg CCR är en typisk sportbil, precis som en MG Midget eller en Alfa Spider eller en Corvette är det. Att massvis med praktiska och komfortabla bilar har sportiga egenskaper är sant, men det gör dem inte till sportbilar för det! /// Gunnar E. |
|
|
"det kanske är en Sportkiosk du kör omkring i" -gunnare :) ------ Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.