|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| bytte spindelled på min e36 förra veckan o bytte då yttre...enligt besiktningen och verkstaden hetter det yttre men för min del är det bara ännu en räkning... | |
|
Det är just därför jag vill att man skriver rätt benämning på detaljerna, allt fler skriver fel vilket i sin tur leder till missförstånd och att fel delar byts eller beställs. T.om stora märkesverkstäder och vissa av mina kollegor på Bilprovningen benämner ibland sakerna fel. I de fall man bara använder ett annat namn för en detalj (kulbult för spindelled, P-ände för styrled, damask för skyddsbälg mm) ser jag ingen större risk för missförstånd, men när man ger en detalj en benämning som finns på en annan detalj bäddar detta för problem. En spindelled sitter ute vid hjulet i hjulspindeln, eller utgör i sig själv hjulspindeln. Ingen annan detalj på bilen kan korrekt benämnas spindelled... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag håller med Jesperado, det kan i olyckliga fall, speciellt om man skickar efter någon del bli besvärligt om det talas olika "språk" Det är egentligen lite märkligt att olika aktörer i bilbranchen har olika benämningar på samma del. det är väl en sak att begripa själv vad man ska ha, men för den som kanske inte är så tekniskt lagd kan det ju bli väldigt fel o extra krångligt. Kanske borde bildelsbranchen standardisera sig efter SBPs benämningar. SBP torde ju vara de som biddrar till en stor del av deras föräljning av slitdetaljer vilket nog är tur, vem skulle vilja möta ett uppglappat vrak på en smal väg... BMW CS 05928 |
|
|
Bilprovningen använder sig av en nomenklatur som är framtagen av Vägverket, detta är de benämningar som används i alla lagtexter mm. Därmed återigen inte sagt att andra benämningar är fel, men ju fler som använder rätt benämningar desto större är möjligheten att det blir rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.